Audi A4 2.0 TDI 190pk quattro sport (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 2.0 TDI 190pk quattro sport |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 25.500 km |
KM-stand laatst | 117.091 km |
2016 Audi A4 2.0 TDI 190pk Quattro Sport S-Tronic
- 28.000 km
Sinds enkele weken ben ik de trotse eigenaar van een Audi A4 2.0 TDI 190pk Quattro Sport S-Tronic uit 2016. Ik heb de auto gekocht bij een dealer in het Noorden van het land met ongeveer 25.500 km op de teller.
De reden dat ik gekozen heb voor dit model is omdat ik persoonlijk de nieuwe (B9) Audi A4 een geweldig mooie auto vindt, zowel exterieur als interieur vind ik gewoon een stuk mooier dan zijn directe concurrenten. Daarnaast wilde ik graag een sedan, met een automaat, zonder instapmotor.
In eerste instantie had ik gekeken naar een A4 met een 2.0 TFSI 190pk model in het Westen van het land, maar omdat dit voor mij redelijk ver rijden is en ik een niet zo goed inruil bod kreeg, ben ik toch verder aan kijken. Toen kwam ik erachter dat de dealer groep bij mij in de buurt 2 Audi A4 2.0 TDI's had staan met 190pk S-Tronic en quattro. In eerste instantie was ik niet opzoek naar een diesel, of een Quattro, maar omdat ik wel genoeg kilometers maak voor een diesel en de advertentieprijs goed was, ben ik toch maar eens langs gegaan bij de dealer.
Je voelt hem wellicht al aankomen, maar na een bezichtiging en aan (korte) proefrit, was ik verkocht. De dealer bood mij een goeie inruilprijs voor mijn oude auto, een VW Jetta Hybrid Highline uit 2013, en een week later kon ik de auto ophalen.
Wat ik zelf nog wel interessant vond was dat de dealer twee van (nagenoeg) dezelfde exemplaren had staan. De dealer vertelde mij dat deze auto's besteld en gebruikt zijn door personeel (update: al dan niet op management nivea) bij de fabriek van Audi in Duitsland, en dat die auto's na 1 jaar in kavels gezet worden waarnaar diverse dealers in Europa zich hierop kunnen inschrijven. Op deze manier heeft mijn lokale dealers groep een aantal jong gebruikte Audi's bemachtigd. Update: Of de dealer inderdaad op deze manier aan de auto is gekomen of dat hij gewoon geimporteerd is, is niet met zekerheid te zeggen. Het gegeven dat hij uit Duitsland komt verklaart volgens mij wel enigszins waarom het een Quattro model betreft, aangezien dit toch een versie is welke niet veel besteld wordt in Nederland. Bedankt Duitsers!
Afijn de auto. Zoals eerder gezegd betreft het dus een Audi A4 Sedan 2.0 TDI 190pk Quattro Sport S-Tronic in moessongrijs metallic. Enkele noemenswaardige opties zijn:
- Leder-Alcantara bekleding;
- Volledig elektrische sportstoelen voor met stoelverwarming;
- MMI+ met Audi Virtual Cockpit;
- 18” inch lichtmetalen velgen
- Audi Pre Sense Basic en Pre Sense City
Een mooie lijst met opties (naast de standaard uitrusting in deze klasse), vooral de MMI+ met de Virual Cockpit vind ik erg mooi en modern. Als ik de auto zelf auto kunnen samenstellen had ik wellicht de leder-alcantara bekleding achterwege omgeruild voor meer praktische opties als adaptive cruise control en parkeersensoren voor. Al moet ik wel zeggen dat deze bekleding het interieur nog luxer en comfortabeler maakt.
Zoals eerder al gezegd vind ik het design voor deze auto erg aantrekkelijk. Prominente agressieve voorkant, strakke lijnen aan de zijkanten en een mooie sportieve achterkant. Daarnaast heeft de auto veel chrome accenten, waar ik zelf groot fan van ben (noem het een fetisj).
Ook het interieur is erg fraai. Mooie materialen, duidelijke stijlvolle lay-out en alles wat je aan raakt is soft-touch. En over fetisj gesproken, de klik van elke druk- en draaiknop, geweldig. Hieraan voel je dat Audi echt wel een stap boven Volkswagen is.
Nu het belangrijkste gedeelte: hoe rijdt de auto? Om te beginnen het comfort. Dit is zonder enige twijfel de meest comfortabele auto waar ik tot nog toe in gereden heb! De auto is erg stil, of je nu 80 of 200 km/h rijdt het geluidsniveau blijft van zo’n dusdanig laag niveau dat je er nooit last van hebt of geen fatsoenlijke conversatie met een passagier kan houden.
Het onderstel van de auto is zeer comfortabel, je voelt grotere oneffenheden wel, maar niks wat oncomfortabel is. Daarnaast ligt de auto strak op de weg, vooral ook op hogere snelheden op de snelweg of in (flauwe) bochten. Ik ben zelf niet een super sportieve bestuurder, maar ik waardeer het wel als de auto mij vertrouwen geeft wanneer ik wat harder door een scherpe bocht of rotonde ga. Hetgeen deze auto absoluut doet. Wellicht dat Quattro hier ook aan bijdraagt.
Het stuurgevoel vind ik ook aangenaam, lekker licht op lage snelheden en stabiel op hoge snelheden. Omdat ik dus geen Chris Harris ben kan ik niet echt zeggen of het sturen sportief is, maar ik prefereer dan ook comfort over sportiviteit.
Tot slot de S-Tronic automaat, welke ik graag wilde hebben. Mijn vorige auto had een DSG automaat (zelfde principe), maar die was toch een stuk minder soepel als deze automaat. Dit komt wellicht ook door de motor, maar de S-Tronic is erg soepel en daardoor comfortabel. Wat vooral een groot verschil is ten opzichte van de DSG is de souplesse van het schakelen op lage snelheden of bij een omschakeling van remmen naar (veel) gas geven. Hier wilde de DSG automaat nog wel een horten en stoten, maar daar is bij deze S-Tronic weinig van te merken. Ook bij volle acceleratie reageert is de automaat soepel, al is het misschien dan niet de snelst schakelende automaat. Verder heb ik geen problemen met te vroeg opschakelen waardoor de motor te weinig toeren maakt, of dat de automaat niet snel genoeg terugschakelt bij gas geven. Ik denk overigens dat vooral bij dit laatste punt ook meespeelt dat het een diesel met 400nm koppel betreft waardoor hij ook in een hoge versnelling nog vlot accelereert.
Dan nu het hart van de auto, de 2 liter (post dieselgate) turbodiesel met 190pk. Zoals ik in het begin al aangaf wilde ik graag een auto met redelijk wat vermogen, dus geen instapmotor. Waarom? Omdat ik jong en onbezonnen ben en graag mensen eruit trek bij het stoplicht. Misschien is dit ook de reden waarom ik (een jongeman) de auto bij sommige verzekeraars niet verzekerd kreeg xD.
De motor is heerlijk! Genoeg vermogen om vlot in te kunnen voegen en om een snelle inhaal actie uit te voeren. De auto trekt bij nagenoeg alle snelheden vlot weg wanneer je het gas intrapt. Dit is ook hetgeen wat ik het meest indrukwekkende aan de motor vind, hij blijft maar door gaan. Ook als je vanaf bijvoorbeeld 180 naar 210 km/h wilt accelereren. Vanuit stilstand trekt de auto ook zeer snel op, hetgeen erg leuk is voor mijn periodieke stoplicht sprintje. Voor je er erg in hebt zit je op, of over, de maximale snelheid. Wat hierbij wel opvallend is, is dat je bij volle acceleratie vanuit stilstand niet perse het idee hebt dat je heel hard accelereert, totdat je op de kilometerteller kijkt. Ik denk dat dit komt doordat de auto zo stil is, hij relatief weinig toeren maakt als diesel en omdat je totaal geen grip verlies hebt dankzij de Quattro aandrijving. Zodra je gas geeft zoemt de auto vooruit.
Maar hoe is dan het verbruik met zo’n relatief zware auto (1650kg rijklaar), vierwielaandrijving en jonge bestuurder? Persoonlijk vind ik het tot nu toe prima. Uiteraard haal je de fabrieksopgave niet, maar over de afgelopen 2500 km heb ik een gemiddeld gebruik van 1/17,8 gehad (werkelijk verbruik, bijgehouden met de app Fuelio). Dit is inclusief meerdere ritten door Duitsland, in de stad rijden en op provinciale wegen.
Nog wat laatste gedachten en bevindingen. De kofferbak is erg groot en het mechanisme van de klep is mooi weggewerkt zodat het je spullen niet vermorzelt. Wel ontbreekt er een reservewiel of thuisbrengsetje. Voor een reservewiel is volgens mij geen ruimte omdat het de accu op die plek zit, maar en thuisbrengsetje was fijn geweest. Wellicht is deze langs de Autobahn door mijn voorganger gebruikt.
Verder is de ruimte op achterbank voldoende. Niet super veel ruimte, maar wel veel beter dan de vorige generatie A4. Ik denk ongeveer vergelijkbaar met mijn vorige auto, welke redelijk groot was voor zijn klasse.
Het infotainment MMI+ systeem werkt erg goed. Het is een snel systeem met een hoge resolutie en veel opties. Wel is het af en toe zoeken naar bepaalde functies, zo kwam ik er pas na twee weken achter waar ik bepaalde auto instellingen (zoals centrale vergrendeling en automatische inklappen spiegels) kon vinden. Dit terwijl ik toch redelijk veel gevoel voor dit soort dingen heb. Het feit dat de bediening met een draaiknop i.p.v. toets gaat vindt ik heel prettig. Het is makkelijker onder het rijden te gebruiken en je krijgt geen vieze vette vingervlekken op je scherm. Zoals gezegd vind ik de Audi Virtual Cockpit erg mooi en modern. Een optie welke ik echt zo aanraden omdat deze echt wat toevoegt aan je ervaring in de auto. Vooral als je de navigatie op volledig zet met Google Maps ingeschakeld. Ook dit reageert gewoon erg vlot en je hebt niet het probleem, zoals ik bij een oudere Volvo V40 vernam, dat de toeren- en snelheid naalden niet vloeiend bewegen.
Kortom, ik ben erg tevreden over mijn nieuwe aankoop en ik zou de auto in deze versie absoluut aanraden. Wellicht dat ik in de toekomst nog enkele updates zal plaatsen wanneer ik er meer kilometers in gemaakt heb.
Ervaringen na 10 weken
- 32.350 km
Inmiddels heb ik de Audi A4 zo'n 10 weken in bezit en heb ik bijna 7.000 km erin gereden, dus laat ik eens een update doen.
Allereerst het verbruik. Het gemiddelde werkelijke verbruik, met een app bijgehouden, is nu 1 op 18,1. Hier zitten wederom ritten door Duitsland bij, stadsverkeer en provinciale wegen. De laatste 2 weken heb ik weinig in Duitsland gereden en bij die tankbeurten was het verbruik dan ook 1 op 19. Een aantal weken terug moest ik wederom door Duitsland en waren de wegen rustig waardoor ik veelal 200+ km/u kon rijden. Het uiteindelijke verbruik van deze rit (inclusief kleine stukken in Nederland) was 1 op 13,3. Dit vond ik zeker niet slecht gezien de gereden snelheid.
Over de motor, transmissie en vierwielaandrijving ben ik nog steeds zeer tevreden. Ik heb de top snelheid van de auto onlangs in Duitsland kunnen testen. De teller gaf 242 km/u aan, dus dat viel zeker niet tegen. Al weet ik niet precies hoe optimistisch de teller is ;)
Wanneer ik dit soort snelheden rij laat ik wel eerst de olie temperatuur op peil komen en na afloop van de rit laat ik de motor 1 tot 2 minuten stationair draaien om de turbo af te laten koelen.
Het comfort van de auto is nog steeds uitstekend en ik ben ook nog steeds zeer tevreden over het MMI infotainment systeem van Audi in combinatie met Audi Virtual Cockpit.
Nu ik de auto wat langer heb ben ik ook tegen een paar kleine minpuntjes aangelopen. De auto heeft de optie Audi Sound System met 10 speakers i.p.v. 8. Ik vind dit geen geweldige geluidsinstallatie voor een aanvullende optie. Het geluid is mooi helder en vol aanwezig, maar de lage tonen hebben naar mijn mening niet genoeg impact. Dit is deels op te lossen middels de ingebouwde equalizer, maar zelfs daarna is het nog niet top. Het geluid is zeker niet slecht, maar van zo'n optie had ik iets meer verwacht.
Dan is er de Bluetooth verbinding. De telefoon verbind altijd snel en moeiteloos, maar heel soms valt de audio wel een halve seconde weg. Dit gebeurd niet vaak en is ook niet echt storend, maar als het gebeurd valt het wel op.
Tot slot heb ik 1 keer gehad dat Audi Connect (de online services van Audi middels het MMI+ systeem) services mijn vooraf via de telefoon toegezonden reisdoelen niet kon ophalen. Dit lukte wel de volgende keer dat ik de auto startte. Ik moet trouwens wel zeggen dat ik het toesturen van reisdoelen vooraf via de telefoon erg handig vind.
Overal dus echt kleine minpuntjes. Op naar de volgende update!
Ervaringen na 50.000km
- 76.000 km
Het is alweer even geleden, maar ik vond het tijd voor een update. Ik heb de auto nu ongeveer anderhalf jaar en 50.000 km. Ik kan oprecht zeggen dat ik nog steeds elke dag graag in de auto stap en met veel plezier er in rijd.
Heerlijke stille, krachtige en comfortabele auto. Daarnaadt vind ik het infotainment met virtual cockpit erg goed en prettig werken. In het bijzonder is de navigatie erg goed, zeker omdat je ook via Google bestemmingen kunt opzoeken.
Inmiddels heb ik ook de eerste onderhoudsbeurt gehad. Deze was naar verwachting en geen verrassingen. Het was wel een wat duurdere beurt omdat de S-Tronic bak een zogenaamde natte koppeling heeft (in tegenstelling tot de DSG bakken in mijn vorige auto's) en hiervan moest het filter en de vloeistof vervangen worden.
Verder heb ik ook nieuwe banden pasgeleden gekocht en eronder laten zetten. Na 50.000km zat er nog 3,8 tot 4mm op, maar ik heb ze toch vervangen voor all seasons (Vredestein Quatrac 5) vanwege het weer en omdat ik zelf dacht dat ze al redelijk op waren. Het is de dealer die mij erop attendeerde dat er nog redelijk wat profiel op zat, dus de oude heb ik mooi kunnen verkopen.
Verder heb ik niks aan de auto hoeven doen, ook olie bijvullen slecht een kwart liter nu na 20.000 km sinds de laatste beurt. En dat alleen omdat ik het peil op maximaal wil hebben, hij stond op 70%.
Het verbruik na 50.000km is gemiddeld 1 op 19,3 volgens de boordcomputer en 1 op 18,4 volgens een app waar ik het op bijhoud. Dit vind ik zeer netjes voor een permanente quattro welke ook goed gebruikt wordt in Duitsland zo nu en dan.
Nog nieuwe negatieve zaken? Nee geen nieuwe eigenlijk, wel is er één opgelost. De bluetooth verbinding die soms voor een halve seconde wegviel werd erger op een gegeven moment (na +- 45.000km). Toen heb ik de telefoon verwijderd in de auto en weer opnieuw toegevoed en nu werkt het zonder wegvallen. Dat is dus weer mooi.
In conclusie, ik ben nog zeer tevreden. De auto is tot nu toe zeer betrouwbaar en de kosten zijn zeer redelijk voor zijn klasse/formaat. Ik zou de auto (in deze motorisering) zeker aanraden.
Korte update vlak voor de 100.000km
- 99.500 km
Al weer even geleden dat ik een update geplaatst heb, dus bij deze één vlak voor de 100.000km op de teller staat.
Verbruik nu totaal zoals bijgehouden via de app 1 op 18.8. Verbruik sinds de onderhoudsbeurt bij 85.000km is 1 op 20,5. Zeer netjes zou ik zeggen.
De onderhoudsbeurt was verder zoals begroot. Geen aanvullende zaken zoals remblokken. De remblokken gaan nu overigens al het hele leven van de auto mee, wat ik best wel lang vind.
De beurten blijven prijzig (€ 700 +-, inclusief ruitenwissers en luchtfilter), maar goed wist ik van tevoren en kies ik voor door naar de merkdealer te gaan.
Bij 74.000 alle vier de banden vervangen voor Vredestein Quatrac 5 (245/40R18) en deze bevallen zeer goed. Beter verbruik, tot nu toe lage sluitage en de grip is goed. Wel merk ik bij zeer nat wegdek als ik hard over een rotonde ga dat er iets minder grip is dan bij de prestatie gerichte zomerbanden van Continental.
De rijbeleving en kwaliteit is nog steeds super en nog steeds stap ik dagelijks met plezier en trots in.
Geen sluitage van interieur of exterieur delen, ook geen kraakjes of piepjes.
Kortom nog dik tevreden, op naar de volgende update.
Update na onderhoudsbeurt
- 117.091 km
Weer even een korte update na de onderhoudsbeurt, welke deze keer wat later was dan verwacht door het geringe aantal kilometers welke momenteel gereden worden. We weten allemaal wel waarom.
Nog steeds zijn de ervaringen erg goed, geen negatieve zaken welke boven zijn komen drijven. De longlife 30.000km onderhoudsbeurt is volledig volgens boekje en verwachte prijs verlopen. Kost wel weer wat mede door het vervangen van de S-Tronic olie, maar dit is bekend en regulier.
Wel wilde de dealer mij deze keer wat extra's verkopen zoals een first aid kit en een nieuwe oplap kit voor de banden. Dit werd de vorige keer niet gevraagd en zit ik ook niet op te wachten voor de genoemde prijzen, dus hier heb ik vriendelijk voor bedankt.
Verbruik aan de pomp de afgelopen 91.000km is gemiddeld 1 op 18.98. Laatste 30.000km was dit 1 op 20,19. Zeer netje gezien het gewicht en de permanente vierwielaandrijving.
Kortom nog zeer tevreden en ik zou de auto ook nog zeker aanraden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.