Audi A4 2.0 TDI 143pk (2010)

autoreview

Audi A4
Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4 2.0 TDI eAudi A4 2.0 TDI eAudi A4 2.0 TDI eAudi A4 2.0 TDI eAudi A4 2.0 TDI eAudi A4Audi A4Audi A4Audi A4

Signalement

UitvoeringA4 2.0 TDI 143pk
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf20.000 km
KM-stand laatst35.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Dit is het niet helemaal

  • 35.000 km

Tijdelijk (nou ja, inmiddels al meer als drie maanden) een huurauto in de vorm van deze Audi. Mijn eigen A4 Avant ProLine S is gestolen en mijn nieuwe wagen wordt pas dit jaar geleverd. Zie dit ook maar een beetje als review van mijn betreurde Avant.

Deze huurwagen is een prima auto, erg comfortabel, stil en redelijk vlot maar tevens de bevestiging dat er niet voor niets een S-line uitvoering bestaat. Laatstgenoemde ligt veel lekkerder op straat, gaat op rails door bochten maar is voor sommigen misschien wat hard geveerd.

Ook smoelen de 18" wielen met 245-banden wel heel erg veel beter dan de standaard 16 inch. Samen met het prachtige interieur met alu lijsten, de geweldige sportstoelen, navi, xenon en nog wat goodies is het ProLine S pakket zijn geld dan ook meer dan waard.

Vooral de sportstoelen zou ik trouwens op elke A4 altijd als optie aankruisen, die zijn echt te geef voor de EUR 700 of zo die Audi vraagt. Je mag je dan overigens wel afvragen waarom er standaard geen betere stoelen in zo'n dure auto staan. Zoals heel vaak zijn de zittingen wat kort en is er weinig zijdelingse steun.

Ook een 3-spaaks S-line sportstuur is een aanrader. Lekker dik en fijn gevormd. De standaard hoepel is echt wat te groot als je van een beetje sportieve uitstraling houdt.

Deze huurauto heeft in tegenstelling tot mijn Avant geen Servotronic, en eigenlijk vind ik het stuurgevoel daardoor beter. Dat geld kun je dus gerust op zak houden. De Servotronic stuurt bij stadsverkeer overigens wel lekker, maar bij een serieus potje sturen is het allemaal een beetje te vaag.

Maar mijn horror: de huurauto is een Multitronic. Dat vond en vind ik een onding. Om rustig te cruisen of in de stad is het een prima apparaat, maar dat is het dan ook. Je verliest veel contact met de auto, en op hoge snelheid (150+) heb ik het idee dat er nogal wat vermogen verdwijnt, de auto trekt voor geen meter meer. Dat was bij mijn eigen auto toch echt anders - toegegeven, die had wat extra pk's, maar toch, het scheelt wel erg veel.

De sportstand van deze bak slaat nergens op. Hij doet alsof hij een DSG is, en trekt ook bij redelijk normaal gasgeven de eerste "versnellingen" bijna tot aan de rode streep door. Ook als hij koud is, dus 's morgens goed uitkijken dat je de pook niet te ver naar achteren haalt. Dan kun je beter met de hand de stappen kiezen, maar die houdt hij dan weer niet gewoon vast. Staat hij bijvoorbeeld in 3 of 4 en geef je flink gas, dan zal hij toch weer die nare Multitronic trek vertonen en hoog in de toeren klimmen.

Snel wisselen tussen voor- en achteruit kun je vergeten. En in de achteruit (dat zal wel de bedoeling zijn neem ik aan), zeker met wat stuuruitslag, lijkt het wel of de handrem erop staat zo moeizaam beweegt de auto. Vreemd geval, die Multitronic.

Ik ben misschien een moeilijke kerel trouwens, want ook de veel geprezen DSG, c.q. S-tronic, kan mij niet echt bekoren. Die vind ik dan weer veel te nerveus. Geef mij maar een "ouderwetse" automaat met koppelomvormer (die 8-traps ZF uit de BMW 5-serie bijvoorbeeld, yummie..).

Afijn, voor een Audi A4 TDI zonder Quattro geldt wat mij betreft: kies de voortreffelijke handbak. Zalig veel gevoel, nauwkeurig, korte slagen (zeker met de S-line pook), fijn te doseren en nauwkeurig aangrijpende koppeling, perfecte spatiering. Niets dan lof!

Het interieur van de auto is redelijk ruim, vooral in de breedte lijkt het een klasse meer, en zeer goed afgewerkt. De Avant koop je voor het uiterlijk (en in mijn geval voor de hond) want met een sedan ben je objectief gezien eigenlijk net zo goed af mits je een neerklapbare achterbank hebt.

Deze huurwagen heeft de standaard bekleding neem ik aan. Dat is niet echt je van het. Het halfleer van de S-line is prachtig, volledig leer misschien nog mooier. Ik hoef het allemaal niet zelf te betalen, maar denk toch dat ik daar ook privé wat geld aan zou uitgeven, want de standaard vind ik voor zo'n prijzige wagen wat mager. Kan net zo goed een Golf of Focus zijn.

De MMI bediening van radio, navi, enz. is een prima systeem. Tikje omslachtig af en toe, maar werkt zeer goed, betrouwbaar en alles wijst zichzelf eigenlijk. Goed geluid ook, dat is prima voor elkaar.

Qua verbruik haalt deze Multitronic het niet bij de handbak. Die bleef, als Avant ook nog, met het grootste gemak onder de 6 liter/100km, en zelfs 5 liter was met wat moeite bijna te doen. Met deze Multitronic moet je gemiddeld denk ik toch op 0,5 - 1 liter per 100 kilometer meer rekenen.

Ja, deze A4 is zonder meer een prima auto, maar in de standaard uitvoering toch wel wat saai en eigenlijk niet helemaal af. Ik denk ook dat dat de bedoeling van Audi is, want je loopt natuurlijk compleet leeg op de optielijst - kassa! Een ProLine S pakket kost ook wel een paar centen, maar dan is de auto feitelijk wel in een keer klaar. En als je sowieso van plan bent navi en nog wat opties te kiezen dan is het pakket al snel voordeliger.

Wat ik ook wel heel goedkoop vind: deze huur-A4, die toch iets van een 46k kost, heeft geen cruise control... Volgens mij zit dat tegenwoordig standaard op elke Polo van 15 mille! Natuurlijk, Audi is premium en vindt dus dat opties betaald moeten worden, maar dit is toch echt te gortig.

Oh ja, nogmaals, smaken verschillen maar de Multitronic is een vreemd ding. Terwijl ik toch wel van een automaat houd, prefereer ik voor deze auto echt de top-handbak.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.