Audi A4 2.0 FSI Pro Line (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 2.0 FSI Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 131.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Een zeer aparte ervaring...
Nadat ik met mijn Daihatsu Cuore bij een zware kettingbotsing als enige op de snelweg tijdig tot stilstand kwam zonder schade of verwondingen durfde ik niet meer te rijden, althans de eerste week. Dat was in 2010.
Ik besloot om een veiligere auto te kopen. Als het om veiligheid ging kon ik niet meer op de Cuore vertrouwen. Mocht ik ooit nog een ongeluk krijgen dan zou ik me duur verkopen. Om die reden besloot ik dat het een flinke Duitse auto moest worden. In eerste instantie zocht ik naar een Opel Astra, Insignia of Passat. Het werd wat anders want in de buurt stond een nette A4 occasion met NAP, zodoende stapte ik over van een dwerg naar een gevoelsmatige reus.
De A4 heeft een heerlijke soepele motor en met al dat staal om je heen geeft het een zeker en veilig gevoel. De wegligging is uitstekend en ik kreeg veel goede reacties op de auto. De gebruikskosten en verbruik waren dan weer even wennen maar ik vond 't de moeite waard. Audi adviseerde om Euro 98 te tanken om optimaal van de prestaties te kunnen profiteren. Nu ja, ik woon vlak bij de Belgische grens en daar kost een liter Euro 98 niet de hoofdprijs. Overigens merkte ik geen verschil als ik Euro 95 getankt had.
Wel vond ik dat de stoelbekleding al ver afgesleten was voor een auto van 7 jaar oud en heb de airco laten reinigen, die rook bijzonder slecht. De garantie was 3 maanden. Ik wilde eigenlijk een jongere auto maar de prijs was goed en besloot Audi een kans te geven.
Na enkele maanden, ná de garantie... kreeg het bezit van de A4 een schaduwzijde. Het begon ermee dat de versnellingsbak niet meer even soepel in de eerste versnelling te leggen was. Ik kon de lagers horen schuren. Ook begon mij op te vallen dat de FSI motor erg veel olie verbruikte. Ik besloot het bij de eerst volgende onderhoud eens aan te kaarten. Er was nog mee te leven.
Kort daarna ging het in sneltreinvaart mis, zo rond kilometerstand 148.000. Allereest gingen de sensoren stuk van de parkeerhulp. Ook daar kon ik nog mee leven echter ging het inleggen van de eerste versnelling steeds moeilijker hetgeen mij zeer irriteerde.
Toen ik in dezelfde week na een lange autorit bijna thuis was ging het motormanagementlampje branden. Ik ben toen ogenblikkelijk naar de Audi garage gegaan. Daar heb ik alle klachten neergelegd en zij constateerde dat het management/regeling van de nokkenas kapot was gegaan. 1200 euro reparatie. Telde ik daar nog de andere zaken op als de versnellingsbaklagers die vervangen diende te worden en de defecte sensoren en ik kwam op een flink bedrag. Mijn vertrouwen in de auto was tot een dieptepunt gedaald en heb toen besloten om hem van de hand te doen. Ik vond 't niet meer waard om zoveel in een inmiddels 8 jaar oude auto te investeren. Opmerkelijk genoeg waren er veel geïnteresseerden en gezien ik er net zoveel voor terugkreeg als dat ik er een jaar eerder voor betaald had zijn ze wel erg waardevast (of geliefd?). Een pluspunt.
Kortom: prachtige auto, krachtig, veilig, comfortabel maar de bouwkwaliteit vind ik ronduit teleurstellend. Ik heb het idee dat Audi/VAG een mooie auto heeft neerzet (met mooie materialen en dito imago) maar verzuimt heeft te investeringen in de kwaliteit onderhuids. Of zou ik gewoon pech gehad hebben? Een maandagmorgen auto?
Wie zal het zeggen?
Navraag bij andere Audi/A4/Passat bezitters en monteurs leert me dat ik niet de enige ben die geen vertrouwen meer heeft in de betrouwbaarheid, de FSI motor in het bijzonder, van Audi/VAG auto's. Voor mij dus geen Audi meer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.