Audi A4 1.9 TDI 130pk Pro Line (2004)
autoreview

Signalement
Uitvoering | A4 1.9 TDI 130pk Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 190.000 km |
KM-stand laatst | 265.000 km |
Ervaringen na 1 jaar
- 210.000 km
De zoektocht:
Omdat ik in de weekenden veel kilometers afleg ben ik in april 2008 opzoek gegaan naar een alternatief voor mijn Audi A4 1.8 20V, deze auto reed echter zeer fijn. Hierdoor heb ik mijn zoektocht beperkt tot een Audi, het moest echter wel een diesel zijn vanwege het verbruik. Na een week zoeken op internet ben ik terecht gekomen bij Autobedrijf Verstappen in Uden.
Ze hadden een Audi A4 1.9 TDI (130pk) Pro Line staan. De auto is vrij compleet uitgerust met o.a. Climate Control, navigatie middels het scherm in het tellerhuis en cruise control, hetgeen handig is voor het aantal kilometers dat ik afleg op de snelweg.
Na een korte proefrit heb ik besloten om deze auto aan te schaffen.
Algemene indruk:
De auto is op dit moment ruim een jaar in mijn bezit en rijd echt geweldig. De auto stuurt direct en voelt solide aan. Er rammelt niks, of je nu op de snelweg rijdt met een hoge snelheid of op een klinkerweg rijdt, de auto blijft lekker stil. Het onderstel is naar eigen zeggen perfect afgesteld, een beetje hard zoals bij de meeste Duitse auto's.
Luxus Autobahn Kreuzer:
Op de snelweg rijd de auto echt subliem, hier is de A4 echt in zijn element. Of je nu 120 km/h rijd of 180, hij blijft comfortabel rijden, zelfs als men 215 rijd blijft de auto vrij stil aan de binnenkant en blijft hij perfect op de weg plakken. Remmen is bij deze snelheid ook geen probleem, de auto remt direct en verminderd in een snel tempo, op topsnelheid is de auto dus nog steeds veilig, zo voelt hij ook aan en mede hierdoor kom je uitgerust op je bestemming aan want zelfs grote afstanden zijn een plezier.
Het interieur:
Het interieur (stof) is van zeer hoge kwaliteit, bij de huidige kilometerstand is er nog geen slijtage te zien. De stoelen zitten nog perfect en zijn goed in te stellen op hoogte. In de bochten zitten de stoelen ook extreem goed, je blijft goed op je plaats zitten. De afwerking van het interieur is zeer goed, alle kappen sluiten goed op elkaar aan en zitten stevig vast, Het dashboard is mooi en logisch ingedeeld.
De kofferbak is enorm ruim, telkens verbaas ik mezelf over de spullen die je erin kwijt kunt. De achterbank is niet neerklapbaar en hij heeft ook geen skiluik maar tot nu toe past alles gewoon achterin.
Het navigatiesysteem van Audi werkt enorm goed, het werkt echter nog met cd's maar tot op heden heb ik nog geen last gehad van wegen die niet in het systeem stonden. De bediening is enorm simpel via een draaiknopje. De simpele interface en duidelijke beschrijvingen maken het tot een topsysteem. De stem staat bij mij echter wel ingesteld op de Duitse variant, deze heeft een beter accent dan de Nederlandse (Frans - Nederlands accent). De instructies worden duidelijk weergegeven op het schermpje in het tellerhuis en worden verbaal goed overgedragen.
Vermogen:
Mijn vorige auto was een benzine, dus ik verwachte dat de diesel wel iets langzamer zou zijn maar integendeel. De auto accelereert goed. Vooral de tussenacceleratie (bijv. van 80 naar 130) is enorm goed. Het geeft toch een fijn gevoel om altijd in te kunnen halen en makkelijk de snelweg op te komen bij korte invoegstroken.
Verbruik:
Op de snelweg in Duitsland rijd ik vaak met cruisecontrol, ik stel deze dan in op 130 km/h. Het verbruik is dan echt zuinig, gemiddeld verbruikt hij dan 5,6 l op 100 km. Als ik korte afstanden rijd of door de stad rijd zal het gemiddelde verbruik uitkomen op ongeveer 7,0 - 8,0 l op 100 km. Mede door het verbruik en de grote tankinhoud van 70 liter zorgt voor een enorme actieradius die bij mij meestal variëert van 1200 tot 1400 km. Ik wordt iedere keer weer vrolijk als ik het verbruik zie op het schermpje.
Onderhoud:
De auto heeft recentelijk nog een grote beurt en APK gehad, Het motorblok is in enorm goede staat. Zelfs aan de onderkant is er geen sprake van olie die mogelijk uit het onderblok zou zweten. De rest van de auto was ook in goede staat. Verder waren er geen bijkomende kosten, behalve dan een stadslicht lampje dat defect was (werd ook al aangegeven op de boordcomputer) de auto is gewoon goed in orde.
Conclusie:
Het is een fijne, comfortabele auto die zeer betrouwbaar is. Minpunten heb ik nog niet kunnen ontdekken.
Grote beurt
Vandaag heeft de auto een grote beurt gehad.
Vervangen:
-Ruitenwissers
-Ophanging voor
-Schijfremmen + Blokken achter
In het weekend nog even de wielen verwisselen voor m'n winterwielen en hij kan weer de winter door.
Bij de volgende (kleine) beurt is de distributieriem aan vervanging toe.
Nieuwe turbo
- 265.000 km
Na 265000 kilometer is de turbo kapot gegaan, met deze kilometerstand is dit gewone slijtage. Het probleem begon een paar maanden geleden, de auto ging toen in de noodloop na een keer optrekken vanuit lage toeren in een hogere versnelling, dit heeft zich 3 keer voorgedaan totdat een aantal weken geleden de turbo kapot gelopen is.
Van de turbo is het schoepenwiel gebroken en het huis is geklapt, verder is er olie in de intercooler gekomen en is de buis aangesloten op de turbo ook kapot. Een nieuwe turbo, flensen en slangen is de juiste oplossing, de intercooler wordt schoongemaakt.
Natuurlijk zijn zulke tegenslagen nooit leuk, maar met een dergelijke km stand kunnen zich deze problemen voordoen. Verder rijdt de auto nog erg lekker en is het verbruik nog steeds goed.
Andere auto gekocht
- 265.000 km
Na jarenlang enorm genoten te hebben van mijn auto heb ik ervoor gekozen om een andere auto aan te schaffen. Ik heb gekozen voor een Polo 1.2 TSI in 5 deurs uitvoering. Een heel andere auto dan de Audi maar toch comfortabel en ruim genoeg.
De Audi is simpelweg een stuk duurder in de kosten, dat is de reden dat ik gekozen heb voor een Polo. Alleen de wegenbelasting scheelt al zo'n 1000 euro (1370 voor de Audi en 365 voor de Polo). Toen ik mijn Audi net had reed ik meer km's per jaar, omdat ik nu minder kilometers rijdt is een diesel voor mij financieel niet meer zo aantrekkelijk als eerst.
Wat mij altijd goed bevallen is aan de Audi is dat deze uitermate geschikt is voor langere reizen, met voldoende pakruimte. Als je hierbij optelt dat de kwaliteit van het interieur goed is en het interieur er strak uit ziet, heb je een mooie auto die allround inzetbaar is. Veel mensen houden echter van een wat uitdagender of speelser ontwerp van het interieur, dit is (zoals de meeste VAG auto's) niet van toepassing in dit interieur. Wat je terugvind is een zakelijk interieur met de informatie op logische plekken en een ergonomische layout, alle knoppen zijn goed bereikbaar en zitten op de juiste plek.
Met veel plezier kan ik dus terugkijken op het rijden met deze auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.