Audi A4 1.9 TDI 130pk Pro Line (2004)

autoreview

Audi A4 1.9 TDI 130pk Pro Line (2004)

Signalement

UitvoeringA4 1.9 TDI 130pk Pro Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf24.500 km
KM-stand laatst94.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 77.000 km

Aankoop:
Als veelrijder, 35000km per jaar, hoofdzakelijk voor woonwerk verkeer zoek je een degelijke en comfortabele auto. Mijn automobiele historie ligt voornamelijk binnen het VAG concern, na het hele SEAT programma te hebben doorlopen is de meest recente ervaring een VW Passat Variant 130pk/H6 High Line waarmee ik tot volle tevredenheid 100.000km heb afgelegd. Bij km-stand 130.000 was dan ook de vraag doorrijden of vervangen?. Mijn positieve ervaringen met VAG producten en de wens om het premium gevoel ook een keer te ervaren in combinatie met het tijdloze design van Audi maken dat ik dicht bij huis ga shoppen. Mogelijke alternatieven de Saab 9.3 valt af door een mindere kwaliteitsbeleving en de Lexus IS is nog niet als 2e hands verkrijgbaar.

Om het als particulier rijder enigszins betaalbaar te houden valt de keuze op een ruim 1 jaar en 3 maanden oude 130pk/ H6, 1.9TDI A4 Limousine met slechts 24.500 km op de teller. Een dealerauto model 2004 die pas in Sep 2005 op kenteken is gezet en uitgerust is met het Pro Line pakket. Dit pakket bestaat uit uit, e-ramen achter, middenarmsteun, radio Concert met CD en parkeersensoren achter. Van dit pakket is de radio een echte aanrader, prima ontvangst en krachtig geluid onder alle omstandigheden. De parkeersensoren zijn gezien het beperkte zicht naar achteren in feite onmisbaar. De middenarmsteun is niet handig omdat deze een hoogteverstelling mist. De e-ramen achter vind ik in combinatie met de airco overbodig. De standaard lichtmetalen 15” wielen en de aluminium raamlijsten van de latere jaargangen in combinatie met de donkerblauwe kleur (Moro-blauw) geven de auto een chique uitstraling.

Doorslaggevend bij de aankoop zijn de verfijnde rijeigenschappen. De 130pk motor loopt in de Audi stiller en smeuïger dan in de VW Passat met op papier dezelfde motor. De bouwkwaliteit, de prettige besturing, de vederlichte bediening van koppeling en versnellingsbak en het redelijk strakke stuurgedrag door de verfijnde multilink wielophanging en de afwezigheid van banden afrolgeluid maken de positieve ervaring compleet.

Punten van kritiek zijn er ook. Voor een auto van dit formaat, hij is slechts fractioneel kleiner dan het vorige model Passat, is de beenruimte op de achterkant krap. De kofferruimte is wel groot maar door de kleine klep niet erg toegankelijk. Een omklapbare rugleuning wordt alleen tegen meerprijs geleverd. Onder bepaalde omstandigheden maakt de brandstof een klotsend geluid in de groot uitgevallen 70 liter tank.

Aflevering:
Audi dealer Wealer deed bij de aflevering goed zijn best. Naast een grote onderhoudsbeurt werden een nieuwe voorruit en nieuwe voorbanden gemonteerd (profieldiepte < 4mm op dat moment). Bij aflevering zag de wagen eruit als een plaatje, super gepoetst en in de was gezet. De fles wijn bij aflevering deed de rest, maar … een zwetende achterschokbreker werd over het hoofd gezien!. Een euvel wat ik zelf ontdekte bij het monteren van de winterbanden twee weken later. Al met al netjes afgeleverd, maar net niet de maximum score gehaald. Uiteraard is de schokbreker onder garantie vervangen.

Rijeigenschappen:
De Audi stuurt een stuk strakker dan de Passat ondanks de relatief smalle 195/65/15” standaard banden en het standaard onderstel. Dit levert samen met de 310Nm/1900 tpm leverende AVF motor en de kleinere stappen van de 6 bak vlugge prestaties op. De tussenacceleratie in de 6e versnelling is zelfs met volle belading tussen de 100 en 150km/h ronduit indrukwekkend. Deze krachtige prestaties en de rust in het interieur levert een comfortabele kilometervreter op waar je ook na 1000km+ nog fris uitstapt.

De wagen nodigt uit tot een “vlugge” rijstijl zonder daarbij inbreuk te maken op het comfort. Precies sturen stelt hij daarbij wel op prijs. Bruuske stuurreacties laten de comfortabele vering opslingeren en de wagen wordt als gevolg onrustig. Gaat het te hard dan schuift de wagen over de voorwielen richting buitenzijde van de bocht. Voor wie echt sportief onder weg wil zijn is het optionele sportonderstel een aanrader.

Windruis, motor en banden geluid (Continental Premium Contact 1) blijven tot op hoge snelheid op de achtergrond. De goede isolatie, de pasnauwkeurigheid van de deuren en de deurrubbers en de vorm van de dakgoten leveren hieraan een flinke bijdrage. Kruissnelheden tot 160km/h zijn zonder meer mogelijk.

Verbruik:
De VAG 1.9 TDI motoren staan bekend om hun zuinigheid. De Pumpe Duese motoren (115 en 130pk) gebruiken daarbij van huis uit iets meer brandstof dan de oudere motoren met verdelerpomp (90 en 110pk). De verbeterde loopkultuur door de gefaseerde inspuiting gaat daarbij iets ten koste van de efficiency. Toch is het met deze motor mogelijk om een gemiddeld verbruik van 5,1 Ltr/100km te halen (zie grafiek). Deze waarde is gemeten over een afstand van 25.000km. Hou daarbij de motor tussen de 1600 en 2300 tpm en gebruik de cruise control waar mogelijk. Let daarbij wel op de bandenspanning. Ik rij met 2,5 bar rondom (+0.1 tov de aanbeveling). De automatische airco staat bij koud weer uiteraard op Ecomomie (compressor uitgeschakeld).

Plus:
Bouwkwaliteit, rijeigenschappen, lichte bediening, verbruik, actieradius (70 ltr = 1400km), radio “Concert” geluidskwaliteit, Freude am Fahren (.. oeps)

Min:
Beperkte ruimte op de achterbank, te langzame ruitenwisserinterval standen. Standaard geen omklapbare rugleuning aanwezig. Ronduit ergerlijk is de slechte toegankelijkheid van de lampen. Voor het wisselen van een lampje moet je naar de dealer.

Onderhoud:
Ook deze Audi is uitgerust van variabele service intervallen. In mijn geval levert dat vooralsnog een service interval van 35.000km op. De gebruikscyclus bestaat uit voornamelijk dagelijks woonwerk verkeer in de vorm van 35km of 100km enkele reis. Van de totaal afgelegde kilometers bestaat 2/3 uit autosnelweg. Het olieverbruik bedraagt ondanks de dunne Long Life olie slechts 1 Ltr op 30.000km. De actuele kilometerstand is 49.000km.

Resumerend:
Het “geleverde pakket” klopt. Het is een comfortabele, strak sturende en zuinige reiswagen, een genot om dagelijks mee onder weg te zijn. Of de Audi slogan “Vorsprung durch Technik” ook voor de betrouwbaarheid geldt zal de tijd leren.

PROBLEMEN

  • 77.000 km

Kilometerstand 24.500:
Bij aflevering worden een zwetende achterschokbreker en een kapot lampje van kentekenverlichting geconstateerd.

Kilometerstand 46.000:
Bij deze kilomterstand wordt een retrofit roetfilter ingebouwd. Als dieselrijder toch al regelmatig afgeschilderd als een milieucrimineel wil je je geweten sussen en waar mogelijk een positieve milieubijdrage leveren. In dit geval is de drempel laag want het betreft een volledig gratis actie van een onafhankelijke garageketen. Het roetfilter van het merk Bosal komt in de plaats van de ongeregelde oxidatie katalysator direct achter de uitlaatgasturbine. De inbouw kost slechts 1 uur. De overheidssubsidie en het de opbrengst van het recyclen van de katalysator maken deze gratis inbouw mogelijk. Alleen jammer dat Audi zelf de kans vooralsnog laat liggen om hun groene geweten te tonen.
De aanwezigheid van het roetfilter heeft geen significant meerverbruik tot gevolg. Voor mijn gevoel is de motorkarakteristiek door de hogere uitlaatgastegendruk iets gematigder geworden. Het kenmerkende plotselinge inkomen van het vermogen bij 2000 rpm is iets afgevlakt. Het grootste ongemak is een licht dreun gevormd door een uitlaatresonantie in het snelheidsgebied tussen de 115 en 120km/h. Door de andere katalysatorvorm is de compensator (het flexibele gedeelte van de uitlaat wat uitzettings en tolerantieverschillen kan opvangen) anders is uitgevoerd. Dit leidt tot een verschuiving van de uitlaatresonanties naar een ander in dit geval veel gereden snelheidsgebied.

Kilometerstand 49.000:
De multi V-riem piept bij koude motor Dit houdt 3 dagen aan en verdwijnt vanzelf. Mogelijk een gevolg van de weersverandering. Controle van de riem levert in ieder geval geen afwijkingen op. Verder vraagt de kentekenverlichting enige aandacht. Beide lampjes worden vervangen. Voor de rest geen gebreken.

Kilometerstand 52.000:
De piepende V-riem keer terug. Besloten wordt om de spanrol te vervangen. Ondanks het feit dat dit probleem voor het verstrijken van de garantie al is aangemeld wordt de spanrol 1 week na het verstrijken van de officiele garantieperiode vervangen. Dit leidt tot een (voorlopige) rekening van 270 Euro!. Bij Audi wordt een kulance verzoek ingediend. Dit leidt gelukkig tot de conclusie dat de rekening niet betaald hoeft te worden.

Kilometerstand 54.500km:
Dimlicht Links kapot, beide lampen (laten) vervangen. Ergelijk is dat je de lichtunits moet uitbouwen voor het vervangen van een lampje. Het vervangen van de lampjes doet Audi gratis als de auto in regulier onderhoud is bij de dealer, maar het kost wel elke keer tijd.
Inmiddels ook weer naar de winterbanden gewisseld (Michelin Alpin 2). Opvallend dat bandenafrolgeluid door de zachtere rubbersamenstelling (nog) beter gedempt wordt.

Kilometerstand 60.500km:
Na 36 kkm meldt de auto zich voor een Longlife servicebeurt. Voor een bedrag van 570 euro wordt de inspectie bij autobedrijf Wealer uitgevoerd. Hierbij zijn alle filters inclusief het interieurfilter, het actieve koolfilter en de ruitenwisserbladen vervangen en wordt ook de remolie ververst. Dit zijn allemaal reguliere service activiteiten volgens het onderhoudsschema. Bij deze gelegenheid worden ook de licht krakende deurrubbers gesmeerd. Het vervangen van de spanrol bij 52 kkm heeft het probleem met de piepende V-snaar niet helemaal opgelost. Bij koude motor keert het euvel regelmatig in lichte mate terug om te verdwijnen bij warme motor. Hernieuwde controle van de riemspanning en inspectie van de Multi V-riem brengen geen nieuwe inzichten.
Ook in de winter blijft het brandstofverbruik met gebruik van winterbanden onverminderd laag. Een gemiddeld verbruik van 1:19,6 mag is voorbeeldig te noemen.
Apropos winterbanden. De gemonteerde Michelin Alpin A2 winterbanden voldoen uitstekend. Goede waterafvoer, weinig afrolgeluid en prima slijtvastheid. Op drie achtereenvolgende auto’s te weten een Seat Leon, een VW Passat en deze Audi A4 hebben deze banden inmiddels 45 kkm afgelegd terwijl er nog 5,5mm restprofiel over is. Hierbij zijn de banden wel afwisselend op voor en achteras gebruikt om een gelijkmatige slijtage te krijgen.
Samenvattend; na 15 maanden is het nog steeds elke dag feest om met deze wagen onderweg te zijn. Ook een proefrit met het onlangs geïntroduceerde nieuwe model A4 2.0 TDI doet de “oude” nog niet verbleken. De nieuwe scoort hoge cijfers op het gebied van motorgeluid, bochtengedrag en de beenruimte op de achterbank, maar de “oude” is beter op het gebied van stuurgevoel, koppeling- en versnellingsbakbediening.

Kilometerstand 76.000km
Tijd voor een update. Vakantie naar Italie en Zwitserland, totaal 3.500km, tot volle tevredenheid verlopen. Heerlijk kruisen op de Duitse Autobahnen bij 140-150km/h gaan hand in hand met goed bochtengedrag in de bergen. Inmiddels heeft de auto zijn eerste keuring achter de rug, geen verdere bijzonderheden. Alleen is bij deze gelegenheid de multi v-riem vervangen. Dit blijkt de veroorzaker van het eerder beschreven piepende geluid onder de motorkap. Door dealer Wealer onder kulance afghandeld. De V-snaar materiaalkosten zijn voor mijn rekening, het vervangen heeft de dealer gratis gedaan, netjes afgehandeld zo dunkt mij. Brandstofverbuik over de laatste 50.000km bedraagt 1:20, dat tovert bij de huidige brandstofprijzen toch nog een glimlach op je gezicht!.

Afscheid

  • 94.000 km

Er is een tijd van komen en van gaan. Bij kilometerstand 94.000km ruil ik mijn trouwe Audi in voor een waardige opvolger, een nieuwe Audi Avant 2.0TDI/143pk/H6 Pro Line Business.

Er zijn overigens geen problemen opgetreden in deze laatste periode. Alleen de Longlife service beurt staat er na een interval van 38.000km bij 96.000km aan te komen. Hiermee komt een einde aan een uiterst plezierige 2,5 jarige samenwerking!.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.