Audi A4 1.9 TDI 100pk (2002)
autoreview

Signalement
Uitvoering | A4 1.9 TDI 100pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 250.200 km |
KM-stand laatst | 304.000 km |
- 251.200 km
251.200 km:
Ik vond dit type A4 (2001-2004) al tijden een erg mooi en tijdloos model. De prijzen voor dit type vond ik erg hoog, ook met hoge kilometrages. Deze A4 heb ik tegen een redelijke prijs kunnen aanschaffen.
Uiteraard blijft de aanschaf een gok.
De eerste rijervaringen zijn erg positief. T.o.v. van mijn vorige wagen een VW Golf TDi 4-bak aut. 140pk (gechipt) rijdt deze zeker een klasse beter !
De standaard 74kW motor levert redelijke prestaties en is zeker niet sloom te noemen, echter het is geen sportieve wagen.
Na ca. 1000km gereden te hebben geeft de boardcomputer een gemiddeld verbruik aan van 6.2 l/100km; combi van stadsverkeer en snelweg. Uiteraard heb ik de A4 ook aan de tand gevoeld ;-).
Ik rij dermate veel dat de kwaliteit en rijervaringen snel duidelijk zullen worden.
10-03-2012: Vanmorgen is de Audi gechipt van 100pk naar 130pk bij een bedrijf in 's-Heerenberg.
Wat een verschil is dat zeg ! De motor is helemaal los gekomen en voelt niet meer als een "aap in een kooi". De boardcomputer lijkt ook al gunstiger verbruikscijfers weer te geven.
Evaluatie
- 256.400 km
Na ruim 6000 km bevalt de Audi uitstekend: erg stil tijdens het rijden energ goede wegligging
Ik moet nog steeds wennen aan het rauwe pompverstuiver diesel geluid.
Het verbruik vind ik uitstekend, bijna ongeloofwaardig: de laatste tankbeurten gemiddeld 1:20. Ik rij veel snelweg en binnen/stadswegen. Doorgaans rij ik erg anticiperend, zie verbruiksmonitor.
Inmiddels ondekt hoe de voor- en achterlampen vervangen moeten worden; de hele unit moet er dan uit, maar dat is geen probleem.
Bekende A4 problemen: deurtje dashboardkastje (weer) afgebroken & superslecht ontvangst radio (door ontbreken buitenantenne) en uitvallende linker luidspreker.
Ervaringen
- 260.000 km
Onlangs mijn A4 APK laten keuren. Geen problemen.
Tevens een OBD diagnose apparaat aangeschaft. Bleek een motorsteun en temperatuurregelklep defect te zijn. Dit verklaart resp. het "dreunen" bij koude motor en "open en dicht gaan" geluiden. Zie ik nu niet als probleem.
Het verbruik is werkelijk waar formidabel ! 1:20 is gemakkelijk haalbaar. Ik rij erg anticiperend en veel snelweg, maar soms kan ik het niet laten om bij een stoplicht volle kracht vooruit te gaan ;-). Een verbruik van 1:21 moet haalbaar zijn ...
APK
- 295.000 km
De Audi heeft APK gehad.
Het volgende is gebeurd:
- remslangen voor (l+r) vervangen
- 2 nieuwe remschijven + blokken achter
Distributieriem ed. vervangen - Nieuwe nokkenas/st
- 297.075 km
De Audi maakte vanaf het begin een brommend en dreunend geluid in/uit het luchtfilter. Hij leek ook steeds rauwer te lopen en meer te dreunen. Ik weet dat aan de motorsteun(en) die ook vervangen moeten worden. De distributieriem moest ook worden vervangen, dus heb ik de auto naar Keizer Motorenrevisie gebracht.
Conclusie was dat er enkele nokken ingelopen waren. De auto rijdt er gewoon om door, omdat de elektronica dit corrigeert. Een oorzaak kan zijn geweest dat een vorige eigenaar er verkeerde olie in heeft gedaan. Er MOET Longlife (spec. VAG) in ! De VAG LL olie heeft nl. een speciaal additief voor PD motoren.
Besloten om de nokkenas te laten vervangen.
Een tegenvaller en fikse rekening.
Het volgende is gebeurd:
- nieuwe distributieriem
- nieuwe spanrol en waterpomp
- nieuwe nokkenas/lagers en hydr.stoters
- foutcodes verwijderd
- nieuwe LL olie en luchtfilter
Één verstuiver levert wat minder druk, echter is nu geen probleem.
Update 2013-05-08: Na een paar honderd kilometer gereden te hebben kan ik zeggen dat de motor weer soepel en rustig loopt in zoverre een PD dat doet ;-). De rauwheid is weg en stationair loopt hij ook weer rustig, zonder "gebrom".
Verkocht
- 304.000 km
De Audi is verkocht. De onderhoudskosten zouden het komende jaar de pan uit gaan rijzen.
Het volgende zou moeten gaan gebeuren:
- 2-massavliegwiel, dus ook compl. koppeling vervangen
- ws. 2 PD verstuivers
- remlichtschakelaar
- min. 1 motorsteun
- draagarmen beide kanten
- ...
Of Audi zulke kilometervreters zijn, dat waag ik sterk te betwijfelen. Ik was evenmin te spreken over het "wazige" stuurgedrag en zijwindgevoeligheid alsmede rauwe PD motor.
Ik ga ws. weer terug naar een Golf TDi 81kW uit 1999/2000; oerdegelijke techniek met minder onderhoudskosten. Audi is zonde van het geld geweest, hoewel ik het model erg mooi en tijdloos vind !
Op naar de volgende autoreview.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.