Audi A4 1.8 TFSI 160pk Pro Line (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 1.8 TFSI 160pk Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 35.100 km |
Update
- 10.600 km
Hallo medeforummers,
na 3 jaar in een Audi A4 1.8T Pro Line ( 2005 ) te hebben gereden is het per half juli 2008 de beurt aan een nieuwe Audi A4 1.8TFSI Pro Line. Onderstaand zal ik de uitvoering en haar opties weergeven.
Uitvoering:
Audi A4 1.8 TFSI Diepzeeblauw met bekleding stof kardamonbeige
Pro Line:
Airconditioning, comfort
Audi parking system achter
Audi-Soundsystem
Licht en regensensor
Middenarmsteun
Multifunctioneel lederen 4-spaaks stuurwiel
Radio concert
Upgrade Velgen, lichtmetaal 7,5J x 17 7-arm-structuur
Diefstalalarm
Xenon
Metallic lak
Sierlijsten
Buitenspiegels dimmend,inklapbaar
Achterbank in delen neerklapbaar
Bekleding stof Arkana
BIS kleurenscherm
Binnenspiegel Dimmend
Lichtpakket
Inleg, aluminium hologram
Opbergpakket
Reservewiel ruimtebesparend
Chromen uitlaat stukken
Tot zo ver de uitvoering en de opties.
Om jullie als lezers een beter beeld te geven over het hoe en wat van deze auto, zal ik onderstaand de eerste ervaringen met jullie delen, waarna de review ieders keer tijdig zal worden geupdate.
Na 3 jaar in een Audi A4 model 2005 te hebben gereden is het dit keert de beurt aan het nieuwe model Audi A4. Wat is er zo al veranderd en is dit beter of slechter?
Ten opzichte van de oude wagen is de handling beter geworden, hij stuurt zwaarder en preciezer, tevens is het onderstel mede door de 17 inch velgen communicatiever geworden. In de bochten helt hij stukken minder over, het afveren is verbeterd, en toch voelt het sportief aan, zonder enig verlies aan comfort.
De ruimte binnenin is toegenomen, standaard stoelen zaten voorheen goed, deze zitten nog lekkerder. Achterin is ook meer plaats, en toch lijkt hij van buiten niet al te groot.
Wat betreft de geluidsissolatie is er ook een hoop verbeterd, de motor is bijna niet te horen en pas bij 3000 toeren komt er een leuke sportieve toon vrij welke mooi en netjes op de achtergrond wordt gehouden tijdens het rijden.
De motor is ten opzichte van de vorige soepeler, stiller, krachtiger en mede door de soepele motor en de daaraan gekoppelde zesbak is het nog meer schakellui rijden.
Voor wat betreft het verbruik kunnen we nog niet echt een uitspraak doen, de eerste kilometers lag het verbruik op ongeveer 9,5 L/100 Km.
De opties die bij de wagen zijn aangevinkt maken het naar onze mening een mooie verschijning. Een mooie donkerblauwe gloed met van binnen een beige interieur. Mede door de xenon verlichting oogt hij van voren "agressief" en van achteren is het subtiel afgewerkt middels een chromen uitlaat stuk.
In het interieur is er voor gekozen om alle schermen in kleur te nemen, en is voor navigatie gekozen middels een TomTom met de daarbij behorende specifieke autohouder.
Over een tijdje zal deze review geupdate worden, eerst gaan we een vakantierit ermee maken en daarna zal er zeer zeker meer te vertellen zijn over het hoe en wat van deze wagen.
Update 01-09-2008:
De vakantie zit er weer op, redelijk wat kilometers kunnen maken en er moet gezegd worden, wat rijdt dit lekker! In vergelijking met de vorige is de wegligging toch een stuk beter, bochten kunnen sneller worden genomen en toch is hij comfortabeler. Drempels worden met veel meer gemak genomen, het onderstel veert een stuk beter af!
Qua verbruik zitten we op gemiddeld 8,2 l/100 km op basis van 5000 km. Gister nog een verbruik behaald van 7,1 l/100 km bij stadsverkeer en 80 km/h wegen.
Verder zijn er geen problemen te melden, het loopt als een zonnetje:D!
PS: Voor de mensen die het 'klapperen' van het onderstel hinderlijk vinden. Het betreft bij deze uitvoering geen sportonderstel, de bandenmaat is 225/50 17 inch en de spanning bedraagd voor 2,5 en achter 2,7. We hebben dus ook totaal geen last van het klapperen van het onderstel en we vinden de wagen met deze configuratie en bandenspanning dan ook in een goede balans. Tevens blij dat we geen servotronic hebben genomen, aangezien het zonder naar onze mening beter communiceert.
Update 10-10-2008:
We zijn alweer 2500 kilometer verder met de A4, en hij loopt nog steeds even lekker, zowaar niet lekkerder:). Motor begint nu vrij aardig los te komen, en begint bovenin ook beter door te trekken. Het zal nog wel enige kilometers duren voordat hij ook 'echt' lekker los is.
Volgende week wordt de bekleding van de bijrijdersstoel vervangen, deze zag er gerafeld uit van begin af aan, dit wordt onder garantie vervangen.
Het verbruik ligt volgens de boordcomputer nog steeds rond de 8,2 l/100 km, de werkelijkheid is een halflitertje meer dan opgegegeven.
Laatst naar de autoweek GOLF V GTI meeting geweest, en daar een paar dingen veranderd qua codes voor bepaalde functies, hopelijk kunnen we in de toekomst nog enkele zaken veranderen, mits deze uitgezocht zijn.
Voor de rest geen problemen, het is een genot om in te rijden, zeker op mijn leeftijd, ik houd u op de hoogte!
Update 15-12-2008:
Ondertussen alweer 3000 km verder, en eigenlijk valt er niks spannends te vertellen. Auto doet zijn werk, motor wordt nog soepeler, en het verbruik ligt gemiddeld rond de 8,8 L/100km.
Op dit moment is het eigenlijk wachten, op enkele lichte modificaties, middels de VAG-COM, en eventueel LED-achterlichten.
Het duitse forum motar-talk, zal hier binnenkort duidelijkheid over verschaffen.
Wordt vervolgd.
PROBLEMEN
- 10.600 km
De kofferklep piepte een beetje, dealer heeft het opnieuw gesmeerd, en het probleem was weg. Voor de rest zijn er geen problemen!
Update
- 14.000 km
Eigenlijk niks nieuws te melden. Motor wordt nog steeds soepeler, verbruik blijft gelijk, rond de 8,5 liter op de 100 km.
Hier en daar wat lichte aanpassingen gedaan, qua verlichting en vag-com, en dat was het.
Op naar de volgende heerlijke kilometers!
Update
- 26.500 km
Na lange tijd niks meer geschreven te hebben, lijkt het me toch wel zo nuttig om de review weer eens te updaten.
Inmiddels zo'n 12000 km verder, en langzaamaan begint de 1ste servicebeurt in zicht te komen. Voor de servicebeurt, staan een paar zaken op de to do list. Allereerst de software van het radiosysteem updaten (kleine bugjes), daarnaast de scharnieren van de deuren en deksels eens smeren, toch al bijna 2 jaar niks aan gedaan. Verder de remvloeistof vervangen en de gebruikelijke zaken bij een 30000 km beurt.
Buiten de beurt om, dient er in het voorjaar een bandenwissel plaats te vinden, echter dan geen conti's meer, maar de bridgestones potenza:).
Buiten de gebruikelijke beurt en dergelijke om, rijdt de Audi nog steeds voortreffelijk, verbruikt ligt bij stadsritjes op 1 op 9/10, maar op de snelweg haal je met gemak 1 op 14.
De topsnelheid is inmiddels ook al een aantal keren getest. Om en nabij de 237 op de digitale teller en dan is de puf er toch wel uit.
Verder geen kraakjes of rammeltjes te horen op klinkerwegen, en met koud weer alleen bij het starten hier en daar een kraakje/piepje, maar dit lijkt mij volkomen normaal.
Kortom nog steeds zeer tevreden over de Audi A4, hij is en blijft in deze uitvoering dan ook een waardige verschijning in het Nederlandse verkeer, en daarbuiten (naar onze mening). Stiekem wel een proefrit met een Audi A5 Sportback gemaakt, en persoonlijk is dit de enige auto op dit moment waarvoor we hem zouden willen ruilen!
Tot de volgende update!
Update
- 28.600 km
Auto is inmiddels voor een 30000 km beurt geweest. Niks bijzonders te melden, alleen dat er 2 nieuwe voorbanden op moesten, maar dit wordt iets voor maart/april.
Tevens nieuwe radiosoftware laten installeren om het automatisch resetten te eindigen. Van tijd tot tijd werd namelijk de geluidsverhoging bij verkeersmeldingen naar 0 terug gezet.
Auto rijdt na de beurt wel lekkerder, hij gaat soepeler door de versnellingen en eveneens klimt hij makkelijker in de toeren!
Helaas geen bijzonderheden verder te melden, het is en blijft dan ook een prettige auto om in te rijden, en ik zou zeggen, tot de volgende update!
Update
- 35.100 km
Inmiddels alweer 7000 km verder, en nog steeds niks spannends te vermelden. Auto doet wat hij moet doen, motor is nu lekker los, nieuwe banden laten plaatsen, Contisportcontact 3, dat is al!
Binnenkort de auto maar weer eens een goede poetsbeurt geven, en voor de rest geldt genieten!
Tot de volgende update, blijft saai zo, maar wel fijn:)!
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.