Audi A4 1.8 TFSI 160pk Pro Line (2008)

autoreview

Audi A4 1.8 TFSI 160pk Pro Line (2008)

Signalement

UitvoeringA4 1.8 TFSI 160pk Pro Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst11.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 11.000 km

Sinds maart in het bezit van de nieuwe Audi A4 1.8T(160pk) Pro Line, lang gewacht, eigenlijk sinds
vorig jaar zomer toen ik wist dat hij zou komen. Besteld zonder hem te zien en te rijden. In
december wel proef gaan rijden en toen zeer enthousiast gebleven.

De zaken die het meest fijn zijn tov mijn vorige auto: Audi A3 1.6 Ambition Pro Line zijn het nog
hogere niveau van degelijkheid (vergeleken met de nieuwste BMW s-serie zelfs een stap hoger),
wegligging, stilte van de motor en de trekkracht vanaf bijna elk toerental.

Nu over de opties:
-Proline spreekt voor zich: belangrijkste keuze hiervoor zij de armsteun, klimaat control ipv airco,
radio/cd speler en multi functioneel sport stuur.
-Achterbank in delen neerklapbaar: handig voor het vervoeren van mijn racefiets of de bezoeken
aan de Gamma.
-Sierlijsten rond de ramen: do I need to say more
-bandenspanningssyteem: zou op elke auto moeten zitten voor de veiligheid
-deactivering bijrijdersairbag: voor als een baby voorin zou zitten
-bestuurders informatie systeem met kleurenscherm: zou standaard moeten zijn
-licht en regen sensor: aanrader voor iedereen, werkt zeer goed
-verwarmde voorstoelen, de helft van het jaar niet nodig maar de andere helft van het jaar heel
lekker.
-velgen: 18’ ’5-spaak-ster’ met 245 banden, maakt het helemaal af alleen door de brede banden
trekt de voorkant nog wel eens op slecht wegdek of bij het remmen bij een stoplicht.
-kleur: phantom zwart parel effect
-kleur interieur: licht grijs, was in werkelijkheid wel erg wennen op het begin toch wel heel erg
licht maar nu gewend en komt heel luxe over.

Opties die ik iedereen zou aanraden die ik zelf niet heb: opbergpakket, lichtpakket (interieur) en
servotronic (snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging: banden van 245 breed sturen zeer zwaar
stilstaand of op lage snelheid).

Leuk om te vermelden:
- zeer handig autoradio met sd kaart lezer.
- zeer grote diepe koffer ruimte
- dagrijverlichting is mooi, ook al heb ik niet de xenon verlichting
- olie kan niet meer gepeild worden kan je controleren via de functies voor het grote display

Positieve/negatieve ervaring tijdens het gebruik:
Doordat de motor veel trekkracht heeft en de auto 6 versnellingen heeft maakt hij zeer weinig
toeren, voorbeeld bij 130km in de 6de versnelling: 2700 toeren, is hij zeer stil en zeer zuinig. Ik rij
voornamelijk snelweg, 130 gemiddeld en dan haal ik makkelijk 1 op 13/14.
Deze motor is eigenlijk al genoeg voor het normale gebruik, inhalen en invoegen gaat vanzelf, je
moet af en toe wel terug naar 5 of 4 omdat de 6 dan net iets te lang is. Door de turbo heb je het
gevoel dat hij meer vermogen heeft dan hij daadwerkelijk heeft. Het nadeel van het voordeel is dat
met 160pk en 250nm met het accelereren uit een bocht of vanaf lage snelheid je het stuur voelt
trekken (met redelijk wat gas in de eerste of tweede versnelling) maar dat hoort nu eenmaal bij
voorwiel aandrijving.

Ik ben zeer tevreden over de wegligging, hij helt niet snel over, voelt zeer stabiel en verwerkt
oneffenheden zeer goed, moet wel zeggen voor de mensen die meer comfort willen om de 18’
velgen niet te nemen maar te kiezen voor 17’ of 16’ doordat de banden dan hoger zijn en
zodoende meer comfort geven.

Van buiten lijkt hij zeer groot en voorin heb je alle ruimte maar achterin valt de ruimte toch een
beetje tegen.

Wat niet helemaal klopt is als de boord computer een bepaald aantal kilometers aangeeft wat nog
gereden kan worden en ik ga tanken dat er veel meer liters nog in de tank zitten/minder als
verwacht bijgevuld kan worden.
Van zender verwisselen via de draaiknop links op het stuur vindt ik niet gebruiksvriendelijk,
verwisselt niet zo makkelijk van zender als dat ik met de draaiknop scroll.


Foto’s en extra informatie volgen binnenkort.

PROBLEMEN

  • 11.000 km

Irritant is het moment dat je de gordel uit het aansluitpunt haalt hij gelijk begint te piepen, volgens
de garage is hier nog geen software matige oplossing voor.

Auto radio met sd kaart lezer ondersteunt niet de nieuwe sdhc kaarten dus kan hij maar lezen tot
2gb, jammer voor een nieuw model auto dat zij dit niet gelijk hebben aangepast.

Voor aflevering was de airco kapot deze heeft de dealer vervangen waardoor ik de auto 2 dagen later
kreeg.

Bij de rechter achterstijl zat iets los wat een krakend geluid gaf bij slecht wegdek en
verkeersdrempels, verholpen door de dealer.

Na 11.000 km op de snelweg opeens geen \"power\" meer in de motor, dacht eerste zelf aan de turbo maar het bleek dat de pomp van de FSI inspuiting vervangen moest worden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.