Audi A4 1.8 TFSI 160pk (2008)

autoreview

Audi A4 1.8 TFSI 160pk (2008)

Signalement

UitvoeringA4 1.8 TFSI 160pk
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Vorige week de Audi A4 1.8 TFSI opgehaald bij de dealer. Eigenlijk ’uit de folder’ besteld, niet eerder in gereden. De meeste dealers hadden wel een A4 staan, maar meestal diesels.
De keuze was Ford Mondeo, Alfa 159 of Audi A4. (Mondeo: aardig van buiten, niet zo aardig van binnen. Alfa: na 3,5 Franse ellende met een 407 wilde ik niet nog eens een ’gokje wagen’. De Alfa die ik heb bekeken bij de dealer had al allerlei afwerkingsmankementen!)

En toen kwam de A4 uit: groter, ruimer, verbeterde motorlayout, sportiever dan voorheen. Klinkt als een ehhh Alfa die toch goed is afgewerkt.

En zo voelt het ook:
Onderstel: prachtige mix tussen sportief en strak en toch heel comfortabel. Echt heel knap gecomponeerd door Audi. Zelfs met 17 inch geen moment te hard geveerd. Belangrijke optie: Servotronic. Licht sturen bij parkeren, stevig sturen bij iets hogere snelheden. De Audi stuurt weliswaar niet zo vlezig als een Alfa, het is een beetje doodser, maar toch leer je al snel er mee om te gaan.
Motor: de 1.8 TFSI is krachtig en snel, en kan zich op twee manieren gedragen: laag in de toeren, snel opschakelen, met veel koppel. Zeer rustgevend in de ochtendspits, en vooral muisstijl. En ’s avonds naar huis door de polder draait de motor als een lier toeren, en klinkt ie lekker sportief, en ook dan nog met veel kracht. Met 1 op 10 niet erg zuinig, maar da’s wellicht ook nog de nieuwigheid.
Flink optrekken in 1 en 2 op een nat wegdek levert wel doorslippende wielen en een knipperend ESP lampje op, waarschijnlijk een gevolg van de redelijk lichte motor voorin, en de stevige turbo-kracht. Bij hard doortrekken zijn ook wel wat aandrijfreacties te voelen, lang leve de voorwielaandrijving.
Schakelen gaat kort, 1 en 2 laten zich met koude motor wat moeilijker in leggen.
Interieur: alles even solide en mooi afgewerkt. Typisch Audi: dure opties. Radio Concert met kleuren TFT-scherm is de moeite waard, ziet er fraai uit, klinkt goed, en de muziek kan vanaf SD-kaarten afgespeeld. 25 CD’s op een 2 Gb SD kaart is ideaal!
De optionele sportstoelen zijn veelzijdig verstelbaar, de zit is best even wennen, je zit wat verder van de rugleuning in het bovenste gedeelte. Achterin zitten twee volwassenen ruimer dan in een Peugeot 407. De auto is echt gegroeid ten opzicht van zijn voorganger. De kofferbak is fors, en erg diep. De afwerking met een soort van Oosteuropees naaldvilt op gerecycled karton laat zien dat er ook bij Audi wel eens een accountant met een rood potlood rondloopt. Jammer voor een auto met prijzen tussen de 35 en 80 duizend euro. Dat hoort niet.
En dan de prijs van de Audi. Da’s niet zo moeilijk: dure auto, dure opties. Metallic lak kost 1400 euro, dus het is standaard zwart geworden, ook mooi. Neerklapbare achterbank: optie. Stuurbediening: optie. Wel airco en cruisecontrol standaard, maar geen lichtmetalen wielen. Alles bij elkaar goed voor zo’n 41.000 euro. En toch voel je de kwaliteit als je rijdt, de auto voelt als een blok beton zo degelijk.
Conclusie: een ruime auto, prachtig afgewerkt, een dijk van een motor. En oja: ook heel mooi om te zien!
Ik zocht een auto die rijdt als een BMW, stuurt als een Alfa, en zo betrouwbaar is als een Audi. En het werd een Audi A4. Een compromis, maar wel een heel goed compromis.

PROBLEMEN

-stroef schakelen in 1 en 2 bij koude motor
-iets windgeruis bij linkerachterraam

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.