Audi A4 1.8 TFSI 120pk Pro Line (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 1.8 TFSI 120pk Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 170 km |
KM-stand laatst | 4.000 km |
Nieuwe Audi A4 1.8 TFI 2009
- 1.489 km
Op 19 januari 2009 mijn nieuwe Audi A4 1.8 TFSI Pro Line Business opgehaald bij Audi Centrum Amsterdam.
Na een nuttige en goede uitleg werd de A4 in de showroom onthuld door het zilverkleurige laken van de auto te trekken, waarna de sleutels overhandigd werden.
Uitvoering:
Audi A4 Pro Line Business (120 PK)
Proline business (alarm klasse III, midden armsteun, multifunctioneel stuurwiel in leer, handsfree, navigatie)
Ledederen bekleding (Amaretto)
17" 5 spaaks LMV (audi)
16" winterbandenset
Deactivering bijrijders airbag
Na een week en bijna 1500 Km over snelwegen en b-wegen in zowel binnen- als buitenland en in verschillende (vooral slechte) weersomstandigheden kan ik op dit moment concluderen dat ik erg tevreden ben met mijn nieuwe Audi A4.
De eerste 1000 Km, rustig aan gereden en niet boven de 4000 toeren gekomen, dus de auto begint nu lekker in te rijden.
De wegligging is uitstekend, een redelijk stug maar comfortabel onderstel, waarmee je snel en veilig het betere bochtenwerk aan kan. Ondanks het stugge en relatief lagere ligging geen problemen met drempels.
Het schakelen gaat soepel en het koppel is uitstekend. Ondanks de 120 pk trekt de auto goed op en is er nog steeds koppel in de hogere versnellingen. Je word alleen niet in je stoel gedrukt bij het optrekken met maximale toeren. Ik zit er eventueel aan te denken om de auto te laten chiptunen zodra deze wordt vrijgegeven. In principe is deze 120 pk een geknepen 160 pk.
De rij-eigenschappen zijn bij hoge- en lage snelheden comfortabel. Alhoewel ik nog wel even moet wennen aan de bestuurderstoel omdat ik de optimale instelling nog niet heb gevonden en het zitvlak een stuk korter lijkt bij de leeruitvoering.
Positief:
- Afwerking
- Design
- Comfort en rij-eigenschappen
- Algehele uitstraling
- Kofferbak ruimte
Minder positief:
- Beenruimte achterin
- Het gebruik van zilverkleurig plastic in het dashboard
- Soms problemen met blue-tooth verbinding GSM
- Het gebruik is gemiddeld 1 op 7, maar dat zal beter worden naar mate de auto is ingereden
Samenvattend een mooie en goede auto met veel rijplezier. Binnenkort ga ik naar Oostenrijk de bergen in en zal mijn review daarmee updaten.
Ten slotte nog een aantal vragen aan audi kenners:
- Ik twijfel of mijn bekleding echt Amaretto is en geen congac kleur?
- Weet iemand wanneer Audi de chiptuning vrijgeeft?
Al lekke band bij 1800 km
- 1.800 km
Beste lezers, bij aankomst op parkeerplaats bleek de linker achterband lek te zijn! Terwijl er slechts 1800 km op de teller stond.....beginners ongeluk?
Op dit moment heb ik 16" Continental S-810 winterbanden.
De banden maken naar mijn mening iets meer lawaai, maar ik heb ze goed getest in Oostenrijk.
Comfortabel naar Oostenrijk gereden, met een paar
- 4.000 km
Beste Audi fans,
Vorig weekend naar Oostenrijk gereden (+/- 950 km).
Ondanks volle belading en Continetal S-810 winterbanden reed de auto goed door (normale bandenset bestaat uit 17" 5 spaaks LMV). De maximale snelheid die in Duitsland behaald werd (op stukken waar geen maximum snelheid geld) was 220 km op de teller en 210 km op de TomTom.
Vanaf 140 km/ per uur treed een afwijking van 10 km per uur op vergeleken met de snelheid van een navigatie systeem. Is dit bewust gedaan?
Wel viel op de de auto soms vanaf 180 km per uur (TomTom snelheid) van achteren licht begon te zwalken. Heeft dit te maken met winterbanden? Misschien had ik de bandenspanning te hoog gedaan.
Helaas ook een noodstop bij 200 km per uur moeten maken, in paar seconden naar 100 km per uur. De auto bleef goed recht op de weg en was zeer stabiel, ook gingen hierbij de alarmlichten aan.
In de bergen, bij zeer gladde en steile wegen, had de auto geen moeite omhoog te komen. Wel is het verstandig de ESP uit te zetten ivm het af en toe doorslippen.
Ook viel me op dat ondanks een rit van 9 uur, je nog redelijk comfortabel rijd en niet gebroken de auto uit rolt.
Toch blijf ik problemen ondervinden met de bluetooth verbinding van mijn GSM.
Weet iemand of je nog foto's kan toevoegen aan een review? Ik heb nog een aantal leuke om het verhaal te ondersteunen.
Volgende verslag zal ik ingaan op het gebruik (benzine / olie)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.