Audi A4 1.8 TFSI 120pk (2009)

autoreview

Audi A4 1.8 TFSI 120pk (2009)

Signalement

UitvoeringA4 1.8 TFSI 120pk
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst66.000 km
Lezerswaardering: 22%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 700 km

Begin 2009 mijn Chevrolet captiva 2.4 particulier verkocht. Volledig vrij van inruil op zoek naar een nieuwe! Vervolgens me eigen voor de keus gesteld:

BMW 316i, 122 pk
Mercedes c 180, 156 pk
Audi A4 TFSI, 120 PK.

Proef gereden in alle modellen, de BMW is een prachtige wagen met zeer goede rijeigenschappen, mooi interieur. Er is echter een nadeel.... de motor voelt zeer lui aan. zeker in tegenstelling tot de andere.

De Mercedes is daarintegen qua motor veel levendiger. De rijeigenschappen en kwaliteitsbeleving zijn ook dik in orde. Echter heb ik (is uiteraard persoonlijk) toch wat vraagtekens bij het imago van de auto, het past niet zo bij mij ;-) Je moet er uiteindelijk toch een bepaald gevoel bij hebben.

De Audi gaf eigenlijk vanaf de eerste proef kilometers een zeer goed gevoel. De motor heeft "maar" 120 pk, maar voelt net zo krachtig en soepel aan als de Mercedes. Dat zit hem waarschijnlijk in het feit dat beide motoren een koppel van 230 Nm hebben. Kwaliteitsbeleving en rijeigenschappen zijn gelijk aan Merc. en BMW. Persoonlijk vind ik het model waanzinnig mooi!!

De keus is dus gevallen op een A4!

Specs:

Audi A4 1.8 tfsi proline business (nieuw) 120 pk, Wit
opties:
Sportstoelen
LM velgen
lichtpakket
chromen bis
Autom. verlichting en regensensor
Parktronic

Half mei is de wagen afgeleverd, voor de aflevering vertelde de dealer me dat het mogelijk was om de motor te chippen (binnen de garantie) naar 211 pk, 340 Nm......... Daar werd ik even stil van, hoe is dat dan toch mogelijk. Volgens de dealer is de 120 pk versie exact gelijk aan de 160 pk versie. De 120 pk versie is teruggetunde 160 pk. Alleen de software is anders, de hardware is gelijk. De 160 pk is te tunnen naar 211 pk, dus waarom de 120 pk dan niet? Ok, dat is dus eergisteren uitgevoerd. En om maar direct met de deur in huis te vallen, WAANZINNIG, wat een koppel!!, wat een gigantische versnelling in alle versnellingen. Dit is absoluut de/het moeite/geld waard. De 160 pk versie is namelijk 3500,- euro duurder en chippen kost 699,- euro :-)

Deze review krijgt nog een vervolg, dit omdat ik na 500 km nog niet echt kan reviewen.

Review 3700 km

  • 3.700 km

Na 3700 km ervaring kan ik wat meer vertellen over de A4.

Comfort:
Het comfort is werkelijk super, op de snelweg heb je niet het idee dat je b.v. 160 rijd (in duitsland gereden ;-). Het interieurgeluid is dan nihil, alleen wat rolgeluiden van de banden. De 18 inch wielen zijn qua veercomfort een goede keus. Schakelen (handbak) gaat soepel.

Interieur:
De sportstoelen bevallen goed, ze zijn in alle mogelijke standen te verstellen. En goede zitpositie is altijd wel te vinden. De Kwaliteit van het interieur staat op een hoog niveau, met een kleine kantekening. Ik heb gekozen voor standaard aluminiumlook strippen rond het dashboard en op de middencosole. Het aluminiumlook is zeer krasgevoelig!, een paar krasjes zijn dan ook het gevolg. De beenruimte is goed, ik ben zelf 175 cm, iemand van 180 cm kan goed achter mij zitten.

Exterieur:

Ik heb absoluut geen spijt van wit, ik vind het de A4 goed staan! Het blijft een opvallende verschijning, vooral van voren. Het sneller vuil worden zie ik niet als een probleem. De 5 spaaks velgen zijn inmiddels vervangen door andere (na een tussentijds op de orginele te hebben gereden), meer hierover bij "problemen". Lichtmetaal is qua looks een must bij deze auto, op de standaard (stalen) velgen toont de auto heeel anders.

Motor:
Niets dan lof over de 1.8 tfsi (chipped), de motor komt nu steeds meer los, trekkracht in alle versnellingen. Het verbruik komt gemiddeld uit op 9,5 ltr per 100 km (40% snelweg 60% binnenwegen).
Ik verwacht dat dit t.z.t. nog wat gunstiger word.

Problemen:
Ik heb 1 irritant probleem gehad;
Ik had 5 spaaks velgen met dunlop banden (niet origineel) laten monteren bij Profile tire. De auto begon te trillen nadat de snelheidsmeter de 110 gepasseerd was en dat stopte bij 130. In eerste instantie ging ik er vanuit dat dit simpel was te verhelpen door de wielen opnieuw te laten balanceren, maar dat was niet de oorzaak. Om een lang verhaal kort te maken, er is contact geweest tussen bandenleverancier "Profile Tire" en importeur "Pon". Het blijkt dat het onderstel zeer gevoelig is, Pon heeft een aantal wielen geadviseerd. Het heeft er op uitgedraaid dat ik nu met "Mak" wielen met conti banden rond rij, die niet trillen (zie foto). Google maar eens op "Trillen audi A4" dan kom je e.a. tegen.

Update 66000

  • 66.000 km

Na mijn laatste update is het hoog tijd voor een vervolg(je)!

Inmiddels 66000 plezierige km gereden. in deze periode 1 mankement gehad, de schokbreker rechtsachter heeft het begeven. Verder absoluut geen klagen, we zijn zojuist weer terug uit ons vakantieland Italie. We hebben 3500 km gereden, en de auto rijdt nog als nieuw!, geen piepje of kraakje. het blijft een fijne reisauto, een echte kilometervreter.

Mijn persoonlijke ervaring mbt het chippen is SUPER. Alle vooroordelen veeg ik van tafel, nog nooit een verkeerde slag van de motor, altijd maar weer die gigantische trekkracht. Volgens mij heeft dit blok er absoluut geen moeite mee, hij kan dit makkelijk aan! Enige nadeel is de bandenslijtage, dat gaat namelijk wel wat sneller :-(

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.