Audi A3 Sportback 2.0 TDI Ambition Pro Line + (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 Sportback 2.0 TDI Ambition Pro Line + |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 500 km |
Audi's schone
- 500 km
Beste lezers,
Sinds 2 weken in het bezit van mijn nieuwe leasewagen, een Audi A3 Sportback 2.0 TDI Ambition Pro Line + S-Tronic (een hele mond vol)! Vorige auto was ook een A3 maar dan met de 1.6 TDI. Die was heel erg fijn, maar helaas moest ik hem na 3 jaar weer inleveren en een nieuwe lease-wagen uitkiezen.
Aankoopproces:
De criteria voor een nieuwe auto waren:
- Diesel (45.000 km per jaar)
- Het liefst een automaat
- Goede navigatie en audio
- 5 deuren > het liefst een C-segmenter
- Ik hou van gadgets en snufjes, dus die zijn altijd welkom
Ik heb veel verschillende auto's overwogen/getest:
Alfa Romeo Giullietta
Plus: Wat een beauty!! Krachtige motor, mooi interieur
Min: Afwerking interieur, navigatie, stoelen niet heel fijn
BMW 1-Serie
Plus: Mooie auto, fijne motor en automaat, goede navigatie
Min: Prijs (in vergelijking met de A3), niet echt zo'n BMW fan.
Mercedes-Benz A-Klasse
Plus: Mooie voorkant, sportief en stoer interieur, goede motor, nette afwerking
Min: Ruimte achterin, achterkant niet helemaal mijn smaak, navigatie lijkt wel aftermarket
Seat Leon
Plus: Hele mooie auto (vooral de koplamen!), sterke motor, prijs
Min: Afwerking interieur, interieur wat donker
Volkswagen Golf
Plus: Mooie auto, net en zakelijk interieur, fijne motor en DSG versnellingsbak
Min: Het lijkt wel of heel Nederland erin rijdt... Uiteinelijk is een A3 toch nét iets specialer dan een Golf.
Uiteindelijk dus voor de A3 gekozen: Ik vind het de mooiste van het stel (persoonlijk natuurlijk), de afwerking is de beste van allemaal, en hij is rete-snel!
Gekozen voor de Ambition, de sportieve versie. De Attraction is het basis model en de Ambience is meer ingesteld op comfort.
Specificaties:
Audi A3 Sportback 2.0 TDI Ambition Pro Line + S-Tronic
Kleur is Baloegabruin met een licht lederen interieur.
- S-Line Exterieur (andere bumpers, zij-skirts, spoiler, grotere velgen (17 inch) etc.). Ik heb niet voor de Pro Line S versie gekozen omdat je die alleen met een zwart interieur kan krijgen en dat werd me wat te donker (na mijn vorige A3).
- 18inch Rotor velgen (nu 17inch winterbanden)
- Bang & Olufsen (is zijn meerprijs meer dan waard!)
- M.M.I Navigatie Plus met M.M.I Touch (dus ook toegang tot Google)
- Sportstoelen in leder (licht beige)
- Elektrisch inklapbare spiegels met geheugenfunctie
- Panoramadak
- Lichtpakket
- Stoelverwarming
- Parkassist
500 km
Inmiddels de eerste 500 km gereden. Heerlijk! De motor en de automaat zijn lekker soepel. Altijd genoeg kracht. Je komt goed mee met het verkeer en op de snelweg kun je heerlijk cruisen.
Afgelopen week voor zaken bij onze oosterburen geweest. Hier nog niet de topsnelheid uitgetest, het was erg druk en het lijkt me verstandig om hem eerst goed in te rijden.
In de stad is ie ook goed op zijn plek. Verbruik gaat wel omhoog maar gelukkig niet schrikbarend. Verbruik is tot nu toe ongever 1:18 op de snelweg en 1:15 in de stad. Dit wordt denk ik met een niet al te zware rechtervoet nog wel beter hoop ik.
Kleur is Baloegabruin. Vooral in de zon een hele mooie kleur. In combinatie met het interieur een hele geslaagde kleurencombinatie, al zeg ik het zelf.
Interieur vind ik erg geslaagd en mooi. Bijna geen knoppen, alleen de grote draaiknop in het midden. Staat erg chique.
De stoelen zitten erg fijn, goeie zijdelingse steun. Stoelverwarming is snel op gang. De ruimte voorin is erg royaal, achterin wat minder maar niet slecht. Voor de kofferbak geldt het zelfde.
De opties (die het vermelden waard zijn)
M.M.I
De navigatie is nog mooier en fijner dan de vorige A3. Het scherm is groot genoeg en niet zo klein als bijvoorbeeld in een Focus. Mooie weergave en vooral fijn dat er ook onderscheid wordt gemaakt tussen dag en nacht.
Bij het invoeren van een adres kun je dit via een soort kleine iPad doen; erg fijn en werkt ook gewoon snel en goed.
Bluetooth i.c.m mijn iPhone 5 werkt goed. Ik hoor mensen duidelijk en zij mij ook. De koppeling was een fluitje van een cent. De Blackberry van mijn vriendin koppelde eerst niet, later wel.
Audio
Bang & Olufsen; in een woord: WAUW!
Wat een geluid. Fijn is dat je het geluid helemaal naar je eigen smaak kunt instellen; verschillende toonhoogtes bijvoorbeeld. Ben erg blij dat ik voor dit systeem heb gekozen. In de vorige A3 had ik de gewone installatie, die is toch wel een tikkeltje minder dan B&O.
Park Assist
Automatisch inparkeren: tja, het is een leuke gimmick maar of je het in de praktijk veel gaat gebruiken weet ik niet. Het is tegenwoordig al op heel veel auto's een optie. Het werkt in ieder geval wel goed: hij stond perfect geparkeerd!
Over Betrouwbaarheid en Kosten kan ik nu nog weinig zeggen. Bij de vorige nooit problemen gehad dus dat zal wel goed zitten denk ik. Foto's plaats ik zo snel mogelijk!
Reacties kunt u hier onder plaatsen. (Ik hoop dat u die wel kan plaatsen?)
Plus en Minpunten
+ Stoelen zitten erg fijn
+ Navigatie werkt goed en is duidelijk
+ Audio
+ Motor is erg vlot en rap, zeker met de S-Tronic
+ Verbruik
+ De ergonomie is goed
+ Looks
- Zicht naar achteren is niet optimaal
- Kale standaarduitrusting (niet echt een minpunt)
Eigenlijk kan ik niet meer minpunten op noemen. Deze auto is zo fijn !
Conclusie
Zoek je een comfortabele, sportieve auto met een goede afwerking, fijne stoelen en mooie navigatie, dan is de A3 SB een hele goeie auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.