Audi A3 Sportback 1.6 TDI Pro Line S (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 Sportback 1.6 TDI 105pk Pro Line S |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 31.403 km |
De eerste kilometers
- 9.131 km
Nadat ik 8 maand in een Ford Focus SW 1.6 TDCI Titanium edition heb rond gereden (bijna 40.000 probleemloze kilometers) was het moment daar dat ik mijn Audi A3 mocht ophalen.
De keuze voor de A3 was niet extreem moeilijk. De volgende opties heb ik overwogen:
* Volvo V40
* Opel Insignia
* VW Golf 7
* Skoda Octavia SW
Nadat ik de Skoda Octavia gezien had viel deze erg snel af. Het materiaal gebruik etc. kon mij niet bekoren. Overigens wel een erg complete auto. De Insignia ging het niet redden omdat ik dan te lang moest wachten op het nieuwe model, welke erg mooi is. De overige 3 bleven over. De Volvo V40 vond ik van binnen toch iets minder, en het multimedia systeem is zo ongelooflijk traag dat zou ik nog geen week volhouden. De Golf is een erg mooie auto, maar niet goedkoop voor een 'Golfje'. Dus bleef de Audi over. Ook niet goedkoop maar een wel iets andere uitstraling.
Het is de volgende configuratie geworden:
Model: A3 8V Sportback Pro Line S
Bouwjaar: 2013
Motor: 1.6 TDI - 7 traps S-Tronic
Aandrijving: FWD
Kleur: Daytona Grey
Stiksel: Zilver
Rokersuitvoering: Ja, voor de mooie asbak
Opties:
* Bang & Olufsen Soundsystem
* Glazen Panorama dak
* MMI+
* Privacy-glas
* Blanke sierlijsten
* Aluminiumoptiek in interieur
* Bandenspanningscontrolesysteem
* Elektrisch inklapbare buitenspiegels, links automatisch dimmend
* Comfortsleutel
* Dakreling blank
* Multifunctioneel afgevlakt driespaaks sportstuur met schakelpaddels
* Zelf dimmende binnenspiegel
* Afneembare trekhaak
* S3 gril met S-Line badge
* S3 mistlamproosters
* S3 sportpedalen
* S3 spiegelkappen
* LED mistlampen
Aangezien ik niet geheel tevreden was over de 1.4 TFSi in mijn vorige A3, heb ik nu voor een diesel gekozen. Durfde de keuze voor een 1.4 TFSi met COD niet aan. De auto is in april al besteld maar de levering liet even op zich wachten (schijnbaar is de combinatie 1.6 TDI met S-Tronic en panorama dak niet bevorderlijk voor de levertijd. Eind september was het dan zo ver.
De levering was ronduit perfect, anders dan ik gewend was. Dit is gedaan door Auto Arena te Venlo. Een perfecte verkoper, die ik toch vaak gebeld heb maar nooit het gevoel gaf dat deze persoon dacht daar heb je hem weer. Ook op de dag zelf was het super geregeld. In de ochtend eerst al een sneak preview op de mail (om mij alvast lekker te maken) en in de middag stond de aflevering gepland. Netje ontvangen en elke knopje en detail werd uitgelegd. Na 1,5 uur was het af en met een grote zak met gadgets in de kofferbak uitgezwaaid.
Eerste beleving was top. De nieuwe A3 kruipt veel dichter naar de A4 dan het vorig model. Qua bediening en hele beleving is het een echte Audi.
Het materiaal gebruik is wederom super en ook de afwerking. Omdat het MMI systeem mij redelijk bekend is, kan ik mijn weg daar goed in vinden. Ben erg blij dat ik voor MMI+ heb gekozen. Het is een dure optie, maar de standaard MMI hoort niet bij deze tijd. Resolutie van de MMI+ kan net. De MMI touch knop is even wennen maar uiteindelijk een fijne optie. Ook is het hele systeem een stuk verfijnder en geoptimaliseerd ten opzichte van het vorig model.
Ik ben een aardig muziek liefhebber, en daarom gekozen voor het B&O soundsystem. 14 speakers met een vermogen van 705 watt. Een geweldige beleving. Het Bose Soundsystem van de vorige A3 was al super, maar karig qua instellen, dat is gelukkig nu wat ruimer.
Dan het rijgedrag. De 1.6 TDI is een prettige motor, zeker i.c.m. de S-Tronic. Tot de 120 km/h komt deze heel goed mee in het verkeer. Daarna wordt het wel minder. De tussensprints zijn echter niet overweldigend, al maakt de S-Tronic veel goed.
Mijn A3 is voorzien van een S-Line sportonderstel i.c.m. 18 inch lm wielen. Of ik deze combi weer zou kiezen weet ik niet. Op snelwegen en goed geasfalteerde wegen is er niks aan de hand maar op klinkers toch behoorlijk stug. Op mijn vorige A3 met S-Line onderstel en 17 inch lm was het voor mijn gevoel minder stug.
Na ruim 9000 km en een gemiddelde snelheid van 69 km/h zit het verbruik op 5,9 liter op de 100 km. Niet onaardig dacht ik zo.
Inmiddels zijn er 16 inch lm wielen gemonteerd met winterbanden. Ik vind dit een iets comfortabelere combinatie, alleen voor het oog is het beduidend minder. Wat mij opvalt is dat deze banden veel minder lawaai maken. Mijn zomer wielen zijn afgeleverd met Continentals en die maken erg veel lawaai. Hier klagen meer Audi rijders over.
Tot zover mijn eerste update van mijn review. In mijn volgende update wil ik wat meer vertellen of andere opties en ervaringen.
De eerste service beurt ruim 30.000 km verder
- 31.403 km
Iets later dan verwacht update twee betreft mijn A3 Sportback. Eerste reactie, auto bevalt nog uitstekend.
Afgelopen week de auto naar de garage gehad voor zijn eerste beurt. Tevens de zomerbanden weer laten monteren. De beurt leverde geen noemenswaardige dingen (olie ververst, interieurfilter vervangen en nieuwe ruitenwisserbladen).
Hoe zijn mij de afgelopen 20.000 km dan bevallen. Kort samengevat heel erg goed. Bij 22.000 km kreeg ik de melding dat het oliepeil laag was. Bij Audi houdt dit in 1 liter bijvullen. Dit gedaan, en bij 30.000 km wederom de melding. Vind dit toch vrij snel, maar eens kijken hoe lang de olie nu blijft zitten.
Verder eigenlijk geen bijzonderheden gehad, op twee keer een melding na dat de rechtervoorband spanning verlies had en dat klopte.
Over het verbruik kan ik het volgende zeggen, de auto is met 4 volwassenen en een volgepakte kofferruimte richting Oostenrijk geweest. De heenweg een verbruik 5.7 liter op de 100km en en terugweg op één volle tank gered 5.0 liter op de 100km. Auto kan het dus wel. Ik zelf redt het in mijn dagelijkse verkeer niet, blijf steken op 5.6 liter op de 100km. Eerlijk is eerlijk veel Duitse snelweg tegen de top aan.
Hoe bevalt de auto verder dan qua gebruik. Ik vind mijn weg blindelings in de auto. Het MMI+ systeem is snel en erg plezierig in gebruik, alleen het in en uit zoomen bij de navigatie is voor mijn gevoel precies verkeerd om. Ook de rest van de knoppen zitten op logische plekken.
Qua opbergruimte mis ik toch wel wat. Vind de portiervakken vrij klein, en het vak onder de armsteun is ook niet echt super. Gevolg is dat je meer dingen in je bekerhouders legt en dus automatisch die weer te kort komt.
Drie opties die mij dubbel en dwars het geld waard zijn, is als eerste de keyless entry. Ideaal, sleutel in de pocket en gaan. Heb als optie elektrisch inklapbare spiegels, welke mij snel weer geeft of de auto op slot is of niet. Nadeel van de keyless entry vind ik wel dat de achterportieren geen sensoren hebben.
Als tweede het panorama dak. Dit zorgt voor een mooi lichtinval in de auto. En nu het mooi weer is heb ik hem vaker openen en wat mij opvalt is dat het windgeruis niet of nauwelijks hoorbaar is (ik rijd trouwens geen 200 met het raam open).
En als laatste het Bang & Olufsen Sound System. Ben een muziekliefhebber en hecht aan geluid veel waarde. B&O schiet in mijn ogen nergens in te kort. Het speelt tevens FLAC bestanden af. Ideaal is dat je per bron je eigen instellingen kunt kiezen. Nadeel is toch de forse meerprijs, maar die is mij het wel waard. Ook al is het Audi Sound System (één trede lager) ook heel goed.
Waar ik overigens erg blij mee ben is dat ik de combinatie 1.6TDI en S-Tronic heb gekozen. 2.0TDI was erg lekker geweest, maar het luxe gevoel van de S-Tronic is mij meer waard. Wat echter ontzettend waardeloos is, het start/stop systeem! Omdat het een automaat betreft slaat de motor continu af bij stilstand. Kan me niet voorstellen dat dat goed is. Nu kan ik dit uitschakelen via de knop en dat deed ik ook maar heb nu eindelijk de optie gevonden om dit uit te schakelen via de VAGCOM kabel. Ideaal :-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A3
Had je deze auto's al gezien?

Audi A3 Sportback 1.8 TFSI Ambiente Pro Line plus 180PK
- 2013
- 149.998 km

Audi A3 1.4 e-tron Lease Edition | Leder | Carplay | Virtual Cockpit | Sportstoelen | Keyless | Navigatie | Full LED | Climate control | Parkeerhulp | Cruise control | Bluetooth
- 2016
- 141.246 km

Audi A3 Sportback 1.4 e-tron PHEV B&O|Keyless|18 INCH
- 2015
- 161.247 km