Audi A3 Sportback 1.6 TDI 110pk Pro Line S (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 Sportback 1.6 TDI 110pk Pro Line S |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 147.000 km |
De eerste kilometers!
- 1.400 km
Daar sta je dan.. Oog in oog met mijn eerste echte Audi. Jaren over gedroomd, vroeger meerdere malen in de showroom staan te kwijlen en zelfs een bezoekje aan de fabriek in Ingolstadt gepleegd.. Nooit was ze in bereik. Tot nu! Even beginnen bij het begin.
De aflopen 1,5 jaar, 75.000km heb ik mij mogen voortbewegen in een Alfa Romeo Giulietta. Een pracht auto. Elke keer als ik haar zag weer een plaatje en wat een plezier om een lekker stukje mee te sturen. Want dat kon ze! Helaas of juist gelukkig..(ze was niet altijd even betrouwbaar) liep ze tegen de 180.000 km aan (lease). Dus tijd voor wat nieuws!
Als auto liefhebber heb ik uren zitten configureren, vele proefritjes gemaakt en uiteindelijk kwam ik tot de volgende shortlist:
1. Audi A3 SB 1.6 TDI Proline S
2. Seat Leon FR 2.0 TDI 184pk
3. Volvo V40 D4
4. VW Golf Bluemotion
Aangezien ik pas net voor de kerst wat nieuws kon bestellen vielen nr 2 en 4 zoiezo al af. Deze modellen zou ik alleen maar rijden omdat ze goed zijn voor me portemonnee en met mijn verstand kiezen..Wat 14% niet met je doet.
Nummer 1 en 2; Daar ging de strijd tussen. Maar eigenlijk wist ik het al voor mijzelf. Ik ben in een Audi familie geboren. M'n opa had een Audi, mijn vader rijdt al jaren Audi en ik ben gek op Audi's.. Dus waarom niet nu iets meer betalen en voor de Audi gaan. Daarnaast zijn de PK's erg leuk, maar ik heb ook een zware rechter voet en mag jaarlijks genoeg overmaken richting de CJIB, dus veel PK's zijn niet verstandig.
Kortom; Het moest de Audi A3 worden. Het liefst met S-line want dat maakt hem af. Om een nog langer verhaal kort te maken. Ik heb een voorraad model kunnen vinden bij één van de grootste Audi dealers van het land. 1x wezen bekijken en ik was verkocht!
Het is geworden:
Audi A3 SB 1.6TDI ProLine S met de volgende opties:
- Metallic lak: Beluga Bruin
- Getinte ramen achteraf
- Aluminium optiek
- Aluminium raamomlijsting
In het Proline S pakket zit eigenlijk alles wat mijn hartje begeert met o.a. 18" velgen, half leer sportstoelen, S-line exterieur, S-line interieur, Xenon, Navigatie, Audi Sound system en ga zo maar door.. Lekker af dus!
Over de kleur had ik een kleine twijfel. Maar toen ik deze in het echt zag was ik verkocht! Wat een bijzondere kleur. In het eggie geeft de bruine gloed een zeer chique uitstraling, zeker met de raamomlijsting. En met het zonnetje erop is ze het mooist, dan krijgt ze een mooie bruin koper gloed. Ik vind het geslaagd!
Interieur:
Het interieur is een plaatje. De afwerking is zeker in vergelijking met de Alfa van een geheel ander niveau. Aluminium is echt aluminium en geen plastic met een kleurtje. Geen kraakje geen piepje en ik heb gevoel dat dit er zo over 4 jaar nog steeds zo uitziet.
De stoelen zien er super strak uit en zo zitten ze dankzij de vele verstel mogelijkheden ook. Daarnaast zijn er lekker veel opbergmogelijkheden. Later als ik wat meer tijd in deze auto heb doorgebracht zal ik hier meer overschrijven. En tja wat ook opvalt is de stilte in het interieur. Je kan heerlijk met 130km/h door het verkeer heen cruisen in alle rust. Vergeleken hiermee leek de Alfa altijd met haar ramen open te hebben gereden.
Wegligging:
De Audi beschikt over het verlaagde S-line sportonderstel + 18" wielen. En dat merk je. Zeker korte oneffenheden krijg je hard door. Voor mij tegen het net oncomfortabele aan, op het randje! De Alfa was met sportonderstel en 17" wat comfortabeler afgeveerd. Over het sturen kan ik nog niet heel veel vertellen aangezien ik de auto nog aan het ontdekken ben en nog niet op de limieten heb gereden. Echter wat ik nu al merk is dat er in vergelijking met de Alfa stukken minder gevoel in het stuur zit. Met de Alfa kon ik de weg lezen, voelde ik precies wat er gebeurde en kon ik zo snoeihard op het randje een klaverblad pakken. Bij de Audi durf ik nog niet zo hard, puur omdat ik niks voel aankomen in het stuur. Het kan zijn dat ik hiervoor nog harder door de bocht moet of dat ik nog even moet spelen met de diverse instellingen van de audi drive select.. maar voorlopig doe ik het daarmee nog even rustig aan.
Motor:
Met 1400km op de teller ben ik nog steeds rustig aan het 'inrijden'. De verkoper vertelde me de eerste 2000km rustig aan en met afwisselende snelheden en toeren te rijden. Dus dat doen we dan ook. Wat ik wel al merk is dat de versnellingen stuken langer zijn dan in de Alfa. Even op het gas met 100km/h in de 6de versnelling heeft geen zin. Hiervoor moet er altijd terug naar de 5 of zelfs 4 als je even vlot wilt inhalen. Dat was met de Alfa anders, maar die had ook iets meer koppel. Later na iets meer km ook iets meer over het blokje.
Conclusie tot nu toe:
Ik ben zeer tevreden met de Audi. Ik vind het een pracht auto, geniet van de luxe en de rust. En moet de auto nog verder ontdekken om wellicht ook het maximale uit de wegligging te halen.
37000km verder..
- 37.000 km
Alweer ruim 9 maanden zijn wij onze dagelijkse maatjes! Brownie (jep dat is haar naam) en ik. En nog steeds stap ik dagelijks met een big smile in deze wagen, kijk ik nog steeds achterom na haar pracht uitstraling nadat ik een parkeerplekje voor haar gevonden heb en sta ik nog steeds 100% achter mijn keus. M'n beste auto tot nu toe!
Allereerst heerlijk om te rijden zonder gezeur dat er iets niet werkt wat ik bij mijn vorige auto regelmatig had. Alles doet het gewoon en blijft het doen. Klinkt vanzelfsprekend, maar als dit vaak niet het geval was ga je dat de te meer waarderen.
Met inmiddels 37000km onder de wielen en heel wat uren rij ervaring in deze auto is het tijd voor een update van mijn ervaringen met deze A3.
Uiterlijk:
Over schoonheid en uiterlijk valt te twisten. Het is en blijft een smaak kwestie. Maar nog steeds ben ik super blij met de keuze die ik hem gemaakt qua kleur. Beluga Bruin blijft een bijzonder. Vol in de zon het mooist met een koperen gloed die mooi aftekent tegenover het chroom. En in het donker simpel maar toch sjeik zwart/grijs. Dit in combinatie met het S-line pakket en de 18" wielen maakt het geheel zakelijk en sportief. Precies zoals ik het wilde.
Interieur:
Het interieur blijft elke dag een plaatje en feest. De afwerking is top, mooi materialen en de stoelen zijn goed verstelbaar waardoor ook lange afstanden rijden een stuk minder vermoeid wordt. Wat opvalt is de stilte. Op kruissnelheid hoor je alleen de banden. Een stuk stiller dan bijv. de V40 D4 van een collega waarmee ik soms een eindje mee rijd.
Ik heb het eenvoudige MMI systeem wat prima functioneert, eenvoudig te bedienen is en in combinatie met Audi Sound system ook voor prima geluid zorgt. Daarnaast is het systeem eenvoudig te koppelen aan bijv. iPhone voor het streamen van spotify etc. Wat ik wel minder vind is de resolutie en het relatief kleine scherm. Ik weet dat dit met een MMI+ systeem wordt opgelost, maar vind het nog steeds apart dat Audi er voor heeft gekozen zo'n lage resolutie scherm te leveren.
Wegligging
In het begin moest ik erg wennen aan het S-line onderstel. In vergelijking met de Alfa was deze een stuk strakker afgesteld. Inmiddels ben ik dit gewend en ervaar het onderstel niet als oncomfortabel. Bochtjes en klaverbladjes pakken doet de Audi ook prima, echter krijg ik nooit de feedback in het stuur terug die ik bij de Alfa wel had. Bij volle belading (lees 5 volwassenen) is het onderstel iets wat stuiterig op korte oneffenheden bij hogere snelheden (100km/h +). Stuiterig is misschien niet het goede woord omdat het qua rijden niet onveilig wordt en er wel altijd grip is, het is meer dat de passagiers het plafond bijna raken door de hobbeltjes die ze direct door krijgen.
Als ik alleen rij, wat ik 99% van de tijd doe heb ik hier overigens geen last van en is de Audi met S-line onderstel een heerlijke snelweg cruiser die lekker strak op de weg ligt.
Motorisch
Het was op het begin even wennen aan de 1.6 TDI. De Alfa had evenveel PK's maar was een stuk feller en had in overboost functie 320nm koppel vs de 250nm van de Audi. En dat mis je. Als ik lekker wil doorrijden betekenend dat veel schakelen. van 100 km/h in z'n 6 naar de 120 km/h duurt gewoon net iets te lang. Even terug naar de 5 of 4 is dan gewoon oplossing. Er valt prima met de 1.6 TDI te leven, echter persoonlijk wens ik iets meer vermogen. Iets voor zijn opvolger.. Qua verbruik doe ik nu 1 op 17 met een zeer pittige rijstijl. Als ik een dag rustig aan doe is 1 op 19 a 20 makkelijk haalbaar.
Still happy!
- 147.000 km
Meer dan 100.000 km verder dan mijn laatste verslag. Kilometers die voorbij zijn gevlogen. Volgende maand nog een laatste onderhoudsbeurtje (150.000km) en daarna gaan we helaas rijden richting zijn afscheid want vanaf 170.000km mag de Audi weer richting de leasemaatschappij. Maar eerst hoe zijn afgelopen kilometers bevallen:
Uiterlijk
Nog steeds vindt ik het een pracht auto en ben ik heel blij met de configuratie. De kleur Beluga bruin weet nog steeds elke dag te verassen. Zeker met het zonnetje erop en als ze net gewassen is de kleur prachtig. Zeker in combi met de 18" velgen waar een klein glimmetje inzit maakt het een combi die wat mij betreft af is.
Interieur
De tand der tijds doorstaat het interieur goed. Doordat mijn collega's ook vrij veel rijden en hierdoor regelmatig nieuwe auto's bestellen zie ik regelmatig nieuwe modellen voorbij komen. Qua looks en kwaliteit is het Audi interieur gewoon top. Echter merk ik aan kleine dingen en dan vooral het infotainment systeem dat deze al wat ouder is in vergelijking met nieuwere modellen. De connectiviteit en het geluid is goed. Spotify streamen of een telefoongesprek voeren gaat prima. Waarbij de andere kant van de lijn soms niet eens door heeft dat ik in de auto zit. De navigatie daarin tegen heeft tijd nodig met opstarten en de graphics zijn echt van een tijd terug. Echter het doet wel wat het moet doen, de weg wijzen. De opbergmogelijkheden voor zijn prima. In beide deuren is er ruimte voor een blikje/flesje drinken en in de middenconsole zitten ook twee bekerhouders + ruime opbergvak onder de armsteun. Waar de auto mij heeft verrast is dat wanneer de banken plat zijn er een mooie vlakke laadvoer ontstaat. Hierdoor is een bezoekje aan de Ikea geen grote uitdaging en kan een vaatwasser of wasmachine zo worden verhuist.
Het rijden
Waar ik in eerste instantie het onderstel vrij hard vond ben ik nu helemaal gewend. En ervaar ik de auto als een heerlijke comfortabele snelweg cruiser. Het stuurgedrag is redelijk scherp alleen echt stuurgevoel als in de Alfa zal er nooit in komen. Het plezier in het rijden haal je voornamelijk uit het cruisen op wat hogere snelheid. De auto blijft snaarstrak op de weg liggen of er nou 120km/h of 180km/h op de teller staat waarbij het interieur heerlijk rustig is. Passagiers hebben vaak ook niet door hoe hard er wordt gereden. De 1.6 TDI doet hierbij prima zijn werk maar houdt niet over. Om vlot mee te komen moet er worden geschakeld. Als ik de auto nogmaals zou bestellen zou ik deze met een S-tronic bestellen of de 2.0 TDI.
Problemen
Afgelopen 3 jaar heb ik naast de reguliere onderhoudsbeurten de volgende problemen gekend:
70.000km: Turbo kapot, vervangen onder garantie
100.000km: Stuur gestolen, sindsdien gebruik ik een stuurslot als mijn auto niet aan een doorgaande weg staat
124.000km: Xenon lamp vervangen
130.000km: Wiellager vervangen
Conclusie
Dit is de beste auto welke ik gehad heb. Het uiterlijk vindt ik prachtig en tijdloos. Het rijden is comfortabel, maar nooit spannend. Zou ik hierna nogmaals dezelfde Audi bestellen? Daarover ben ik nog niet uit.. ergens zou ik nog een keer een auto willen die mij iets meer fun kan geven. Een lach op mijn gezicht tijdens het pakken van een snelle bochten combi of het wegtrekken bij een stoplicht. De Audi is vooral goed en mooi in alles maar brengt me niet naar een hoogtepunt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.