Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Pro Line S (2011)

autoreview

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Pro Line S (2011)
Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Pro Line S (2011)Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Pro Line S (2011)Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Pro Line S (2011)Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Pro Line S (2011)Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Pro Line S (2011)Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Pro Line S (2011)Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Pro Line S (2011)Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Pro Line S (2011)

Signalement

UitvoeringA3 Sportback 1.4 TFSI Pro Line S
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf100.000 km
KM-stand laatst164.000 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

een A3 occassion aangeschaft, verstandig? wel mooi

  • 164.000 km

Audi verkocht: Voor mijn review over de auto, zie hieronder alle details, hier zal ik nu een korte samenvatting schrijven.

Omdat er opnieuw gezinsuitbreiding op komst is, zijn we gaan oriënteren op een grotere auto, wat uiteindelijk een Skoda Octavia Combi Elegance Business line geworden is. (komt ook een review van)

De A3 in bezit gehad van 99.000 km tot 164.000 km. Erg fijne auto geweest. Gelukkig waren er al wat grote reparaties geweest voordat wij hem kochten (turbodruk regelklep en distributieketting), motorisch geen enkel probleem gehad met de Audi. Helaas wel 2 x lekkage van het panoramadak. (drupte op de bijrijdersstoel en natte hemelbekleding) De dorpsgarage kon daar weinig mee, dus voor die 2 reparaties totaal 500 euro af kunnen tikken bij de Audi dealer. (dus neem de kans op lekkage mee bij je overweging als je een panoramadak wilt)

Kortom, we hebben altijd veel plezier van de Audi gehad, bewust destijds voor een voormalige leaseauto gekozen i.v.m. de vele opties en dat is goed bevallen, het ziet er net allemaal net wat mooier uit. Het panoramadak is niet wat ik ervan gehoopt had, maakt snel herrie tijdens het rijden en dus niet heel veel gebruikt (alleen maar kosten aan gehad)
Hopelijk heeft de volgende eigenaar nog lang plezier van de Audi.
Omdat ik even luxe wil rijden, maar niet flink wat wil bijleggen, wordt het een Skoda Octavia Combi, maar sluit niet uit dat ik over een aantal jaar alsnog weer een Audi koop, het blijft toch een premium merk.

Uiteraard kun je hieronder nog even doorlezen m.b.t. onze ervaringen met deze auto.

Aankoop Audi:
Voorheen reed ik een Toyota Aygo (2006). Gelet op de gezinsuitbreiding en kosten die eraan zaten te komen heb ik besloten de Aygo weg te doen. (nader toegelicht in mijn review over die auto)

Er moest dus een andere auto komen, maarja wat voor auto dan? In elk geval eentje waar een kinderwagen in moet passen. In de Aygo kon dat wel, alleen kon kan de baby niet mee ;)

Verschillende auto's hebben de revue gepasseerd, zoals de nieuwe Seat Leon, (mooi maar moet je wel een station kopen en die zijn er nog niet veel als occasion, dus die viel ook af).
Seat Ibiza ST, niet onaardig, maar vond het interieur niet heel mooi en ook deze auto is ook niet geheel probleemvrij). Als je die wil aanschaffen, kan je wel het facelift model kopen, maar ook dan kan je ook nog best wat geld op tafel leggen voor een mooie occasion.
De Skoda Fabia combi vond ik ook niet heel erg mooi en een echte station vond ik dan weer te groot. De Skoda Rapid Spaceback vind ik een slap aftreksel van de A3 en ook nog aan de prijzige kant, aangezien ook daar nog weinig occasions van zijn.
Een Golf 7 is ook wel mooi, maar kleiner dan de A3 SB en een Golf Plus koop ik over 30 jaar wel ;)
Franse auto's heb ik niets mee. Japanners wel, maar zo groot is een Auris dan ook weer niet.
Kom je uiteindelijk toch weer uit bij een Audi A3 SB.

Ook de Audi A3 is niet geheel gevrijwaard van problemen, heb ik na wat zoekwerk op internet begrepen. Maar hij zat in mijn hoofd en het was ook ooit nog een stille wens van mijn vrouw om in een Audi te rijden.
Ja en waar haal je dan een mooie Audi A3 SB vandaan? Op internet is er genoeg aanbod. Uiteindelijk zijn we eens in de showroom van Leaseplan Occassions wezen kijken, waar allerlei merken staan. Alle andere merken die daar stonden ook eens bekeken, maar uiteindelijk was het toch wel duidelijk dat de A3 onze voorkeur had.
Duidelijk was wel dat het nieuwe model A3 boven het budget was, wat ik aan een auto uit wil geven. Daar zijn ook nog niet veel occasions van, maar van het model daarvoor (2009-2012) dus wel.

Nadat ik me verder verdiept heb in de verschillende types, bleek dat de Proline S toch wel mijn voorkeur had, mooi lederen stuur en sportstoelen, kortom een S-line is gewoon vet.
Verder besloten om een ex-lease bak te kopen, dit omdat de onderhoudshistorie bekend is en ook veel ex-lease auto's alsnog bij een dealer terecht komen. Verder zijn er maar weinig S-Line uitvoeringen die door particulieren worden aangeboden. Vervolgens een aantal weken het aanbod aan Audi's gemonitord op het internet. Uiteindelijk zag ik dit exemplaar bij Leaseplan Veghel. Gelet op de dreigende problemen met de Aygo gelijk maar deze gekocht, want als je een dag langer wacht, is iemand anders je wel voor.
Het is een 1.4 TFSI, S-Line uitvoering geworden, met zelfs een panorama dak, lederen stuur, half lederen bekleding, led/xenon en mistlampen, dubbele uitlaat, dus in die motorisering het meest aangeklede model.
De aanschafprijs van 17.500 was relatief voordelig, in vergelijking met Audi A3 occasions met een lagere catalogus waarde. Verder is het interieur anders vrij saai, (model zelf gaat al heel wat jaartjes mee) en nu is hij toch wat fraaier.
Er waren nog wat aflever probleempjes, zo deed de navigatie die erin zat het niet goed, er is nu een Zenec ingezet.
Over Leaseplan, daar ben ik wel netjes geholpen, maar echt geweldige service wil ik het ook weer niet noemen, maargoed kreeg het meeste waar voor m'n geld, gelet op vergelijkbare auto's. Verder bleek bij thuiskomst het achterportier niet van binnenuit open te gaan (nee, geen kinderslot) Via autotrust, garantie van Leaseplan, is dit opgelost, bleek na het loshalen van de bekleding een stekkertje los te zitten.

De km stand van 100.000 is niet heel gering, maar ook niet onacceptabel. De auto was bij aanschaf ruim 4 jaar oud.
Wel hebben Audi A3's regelmatig (distributie) problemen. In mijn geval is bij 90.000 km de ketting vervangen (luidruchtig en en de turbo (drukregelaar) vervangen.
Door andere reviewschrijvers is geopperd dat het een ramp wordt als mensen een A3 occasion van een paar jaar gaan kopen.
Tja dat heb ik nu gedaan, er is al aan gesleuteld, is dat goed of juist niet? ik weet het niet, mijn idee erachter is dat ik nu hopelijk een lange tijd geen grote kosten heb. In elk geval wel een half jaar garantie.

Onderhoud:
120:000 km
Inmiddels met veel plezier, 20.000 km verder.
Grote beurt laten uitvoeren, kosten € 500. alle vloeistoffen laten vervangen, zoals olie, remvloeistof, bougies etc.
Remmen zijn schoongemaakt.
Geconstateerd is dat de rechterbuitenspiegel knipperlicht defect is, heb een keer zo'n reflecterend wegwerk paaltje geraakt, mogelijk daardoor kapot. moet besteld worden, á 30 euro. Zal ik met de APK laten vervangen.
Verder motorisch geen problemen.

- 1 x kentekenplaat lampje defect, zelf vervangen á € 1 ;)
136.000 km.
APK laten uitvoeren. Rechterknipperlicht spiegel was defect, waarschijnlijk omdat ik een keer tijdens het rijden iets geraakt heb.

140.000 km.
Kleine beurt laten uitvoeren + airco service + 4 nieuwe banden. Die kosten best wat incl montage, 740 euro.

142.000 km
Het panoramadak bleef toch af en toe lekken, dat water wil je niet in je elektronica hebben, dus eerst zelf op onderzoek uitgegaan, maar uiteindelijk naar de dealer gegaan. Die hebben het e.e.a. uitgebouwd, de afvoeren door gespoten en weer ingebouwd, kost wel 200 euro, maar hopelijk nu opgelost.

154.750 km.
Wederom kleine beurt uit laten voeren. Bougies waren nog oké. (platina)
Ik heb op mijn verzoek ook even naar de remmen laten kijken. Het lijkt alsof ze een fractie aanlopen bij het loslaten van het gas. Ze draaien ook niet geheel vrij, licht schurend geluid.
Garage heeft in elk geval de remmen los gehaald, schoongemaakt en gecontroleerd. Echter is het niet verholpen, danwel dat ik me iets inbeeld dat het geen kwaad kan, of gewoon zo hoort. Remblokken zitten tenslotte wel klem op de remschijf.
Kosten totaal € 256.

162.000 km
Opnieuw lekkage bij het panoramdak, op dezelfde plek. Audi dealer gebeld, ja zou garantie kunnen zijn, komt u maar langs. Zij hemel gedemonteerd, nee meneer toch wat anders, moet de voorruit eruit. Ik zei, kit dan maar dicht als dat kan, geen nieuwe onderdelen. Uiteindelijk hoefde ik slechts 300 euro te betalen. (en is de korting van 10 procent er al af omdat ik ruzie kreeg over deze extreem hoge rekening voor 3 uurtjes werk)

164.000 km: Auto verkocht:
De mogelijk aanlopende remmen hoorde ik wel, maar m'n vrouw niet. Werd ook niet erger, dus lekker zo gelaten.
De achterruitwisser vertoonde ook kuren, blijft vaak hangen, heeft dan te weinig kracht om wat te doen lijkt het. Hij zat ook verstopt, maar na doorprikken met een naald deden de sproeikoppen het weer.
Bij vochtig weer paar keer een melding gehad van dat de achterklep open stond (terwijl die dicht was natuurlijk;) maar dat heb ik gedurende de zomermaanden niet meer gehad.

Oliewissel deed ik op advies vd garage eens per jaar, meestal na zo'n 20.000 km.

Verder heb ik een 2ehands achterklep fietsendrager aangeschaft, een Thule, dat is aanmerkelijk goedkoper dan speciaal voor de fietsen een trekhaak te laten monteren.

Ervaring m.b.t. rijden.
Het comfort is heerlijk. Naar Zuid Frankrijk getuft. Heerlijk, airco aan, cruisecontrol, weinig rij geluid en als je een deel van de achterbank neer klapt kan er behoorlijk wat bagage mee.

Verbruik:
Het verbruik blijkt echt heel erg afhankelijk te zijn van je rijstijl. Logisch uiteraard, maar met een boordcomputer kan je het goed id gaten houden.
Ik heb een keer 18,6 KM/L gescoord met een tank. Dan moet je dus lange stukken niet harder rijden dan 100 km/u. Normaal is 1 op 15 a 16 zeker wel haalbaar. Lange stukken snelweg rond de 110 km/u cruisecontrol scoor je nog wel 1 op 18, ga je sneller rijden zakt het al snel terug naar 1 op 14.

Toen ik pas naar Zuid Frankrijk heen en weer reed, heb ik ook het verbruik in de gaten gehouden. Ik haalde over 2100 km, een verbruik van 1 op 16. Onderdeel van dit verbruik was bijv. een tour rit door de Dordogne, waar ik 1 op 20 haalde, maar ook terug rijden naar huis, in 1 dag.
Wanneer je dan 130 km/u rijd op de tolweg, dan is je verbruik nog maar 1 op 13, maarja anders duurt het veel te lang voordat je thuis bent)
Wanneer je echter net aan 100 a 110 rijdt, scoor je nog een redelijk verbruik van 1 op 16 a 17.

Opvallend puntje:
Als ik een koude start maak, dan draait de motor een aantal seconden 1100 toeren, ipv 800, en hoor je ook een soort roffelend geluid bij de uitlaat, (lijkt wel of er een Porsche Cayenne stationair staat te draaien, zo'n geluid) (moet je wel de deur open hebben, want anders hoor je het nauwelijks in het interieur) Maargoed na wat zoeken op internet, schijnt dus te zijn om de katalysator sneller op temperatuur te brengen te zijn, in elk geval bij de auto te horen.
Overigens heeft familie een Golf Plus, en ook bij die auto heb ik hetzelfde geluid waargenomen, (alleen klinkt het geluid van de Audi een stuk sportiever)

Het geluid is er trouwens niet altijd met een koude start, slechts bij bepaalde temperaturen schijnt dit zo te zijn.
Als hij dat geluid niet maakt hoor je een lichte ratel, maar dat zijn volgens mij de kleppen waar olie doorheen moet, volgens mij is dat ook een 'auto eigen' geluid, want verder heb ik tot nu toe gelukkig nog niets aan de auto gehad (hoop er natuurlijk ook niet veel aan te hebben).

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.