Audi A3 Sportback 1.4 TFSI g-tron Pro Line S (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 Sportback 1.4 TFSI g-tron Pro Line S |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 58.000 km |
Comfortabel sportief
- 58.000 km
De keuze
Afgelopen zaterdag m'n tweede Audi A3 Sportback opgehaald. Heb vanwege fiscale redenen gekozen voor de G-tron en de bestelling naar voren gehaald omdat dit model vanaf 1-1-'15 van 14 naar 20% en op een cataloguswaarde van ongeveer 43k scheelt dat behoorlijk in de maandelijkse afdracht.
De configuratie
Heb gekozen voor de Pro Line S icm een automaat. Bovenop het standaardpakket met automaat heb ik toegevoegd:
- B&O audio;
- Panoramadak;
- Keyless-entry;
- Aluminiumpakket;
- Floretzilver lak;
- Groot MMI;
- Privacyglass vanaf de B-stijl.
En vast nog wat vergeten hier te benoemen.
De keuzes
De opties die ik niet heb gekozen zijn lederenbekleding en led-verlichting. In de Pro Line S kun je uit alle kleuren leder kiezen zolang het maar zwart is. Dat lijkt me in de zomer uiterst onaangenaam. De dealer bood nog aan om het leder achteraf in te bouwen in kleur naar keus maar dan raakte ik de Sline logo's in de stoelen kwijt. Daarnaast vind ik het nooit zo mooi en strak als dat vanuit de fabriek. De led-verlichting heb ik niet gekozen omdat ik het toch prijzig vond en ik de koplampen met die kleine units voor de leds er niet mooi uit vind zien. Aangezien standaard xenon wordt geleverd was de keuze redelijk makkelijk uiteindelijk.
De ervaring na de eerste 1500km
Wat me direct opviel tijdens de eerste rit was hoe stil het binnen is tov van m'n Seat. Zowel windgeruis als geluid dat de banden maken werd goed gedempt als het geluid van de motor tijdens acceleratie.
De stoelen zitten heel erg prettig en doen een waardige poging om die van BMW te evenaren maar dat lukt ze niet (de sportstoelen van BMW zijn voor mij de maatstaf). Het stuur is lekker dik, ligt fijn in de handen en is goed in te stellen. De cruisecontrol aan het stuur is makkelijk te gebruiken. Wat me opviel is dat de ingestelde snelheid na een paar seconden van het display verdwijnt. Wat me wel tegenvalt is het multifunctionelestuur. Dat werkt omslachtig en je mist een aantal simpele functies waardoor je voor bepaalde simpele handelingen in het menu moet gaan zitten scrollen en klikken. Begrijp niet waarom ze het niet gedaan hebben zoals bij de Seat en VW. Daar werkt het veel makkelijker.
Ondanks dat het een S-line uitvoering is wordt de G-tron niet verlaagd. Dit heeft te maken met een ander uitlaatsysteem. Het voordeel is dat hij sportief genoeg is en oogt en qua comfort niks inlevert. Ik heb nog geprobeerd om hem te verlagen (achteraf blij dat ik het niet kon) maar dat mocht van de leasemaatschappij niet.
Het interieur is premium en vind ik zelf mooier dan dat van BMW. Het grote MMI scherm oogt luxe en is perfect leesbaar en in te stellen met de MMI knop. Wat leuk is dat je bij het grote MMI op de knop de letters kan schrijven als je een contact zoekt of een adres intypt. Werkt heel handig. Instructies via commando's lijken allemaal goed verwerkt te worden. Tot op heden geen klachten van bellers gehad als ik via de carkit bel.
Betere foto's en wat meer info over hoe de A3 rijdt volgen nog.
Update 58.000:
Inmiddels 8 maanden en 58.000km verder en ben nog steeds heel erg tevreden met de keus voor de Audi. Technisch is alles in orde gebleken aangezien de 2 kleine en 1 grote beurt geen bijzonderheden met zich mee brachten. Ik heb 2x zelf een liter olie bij moeten vullen. De tweede x was dat alleen nodig omdat ik de kleine beurt te laat gepland had anders had ik de melding waarschijnlijk niet eens ontvangen.
Ondanks het opgegeven relatief geringe vermogen van 110pk is de 200nm aan koppel wel erg prettig. Ik vind hem echt voldoende snel en ben er inmiddels 2x, in beladen toestand, mee naar Marokko geweest en heb nergens het gevoel gehad dat ik vermogen tekort kwam. Zeker vergeleken met m'n vorige auto (Seat Leon 2013 met 105pk en 175nm) lijkt deze motorisering veel rapper.
De wegligging is ronduit goed en ondanks m'n sportieve manier van rijden heb ik nooit het gevoel dat ik grip tekort kom.
Ik blijf het vanuit bepaalde hoeken toch een apart gezicht vinden als ik naar de achterste wielkast kijk. De ruimte tussen de wielkast en band is onnatuurlijk ruim waardoor hij er soms verhoogd uit lijkt zien. Het voordeel is dat ie lekker comfortabel is en dat als je beladen op vakantie gaat niet te veel comfort inlevert.
Volgens mij haal ik een verbruik van rond de 1:14 (ik rijd, daar waar mogelijk, altijd op de cruise control). De tank is niet heel groot en aangezien ik best veel rijd sta je regelmatig aan de pomp. Dit kun je verhelpen door ook gas te tanken maar dat heb ik tot op heden 3 maal gedaan. Vooral als je een lange rit gepland hebt staan is dat heel prettig. De actieradius is dan ongeveer 800 - 900km. Het verbruik en kosten voor gas is mij onbekend.
Het enige echte nadeel van deze Audi was bij het maken van de keuze al bekend en dat is de bagageruimte en de zitruimte achterin. Een gezin met babies of kinderen die ouder dan 12 - 14 jaar zijn zou ik deze A3 afraden. Als je een baby hebt dan zit je al snel met kinderwagens en maxicosi's in de knel. Kinderen van boven de 12 jaar passen niet meer makkelijk achterin. Voor personen/gezinnen met een andere samenstelling is deze vlotte, sportief ogende Audi absoluut een aanrader (sinds 2015 alleen als 20% bijteller)..
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.