Audi A3 Sportback 1.4 TFSI g-tron (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 Sportback 1.4 TFSI g-tron |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 10 km |
Aardgas? Ja!
- 10 km
Na veel zoeken en zwoegen op het internet kwam ik erachter dat het rijden op aardgas veel goedkoper en zuiniger is dan rijden op benzine of diesel.
Online heb ik veel hulp gekregen met alle fijne details van het rijden op deze best wel bijzondere brandstof. Weinig mensen kennen het immers. CNG is lang niet zo bekend als LPG.
Uiteindelijk ben ik dan overstag gegaan en heb ik gekozen voor een wagen op CNG. Ik heb gekozen voor de Audi A3 g-tron. Met de 110pk sterke turbo "benzine"motor, waarin ik ook een proefrit had gemaakt. Tijdens de proefrit merkte ik al direct dat de motor sterker, en veel zuiniger was dan mijn vorige 1.5 diesel motor.
Mijn rijstijl is gebaseerd op zuinig rijden, natuurlijk trek ik af en toe ook eens lekker op, maar mijn doel is elke tankbeurt zuiniger rijden dan mijn gemiddelde.
Zoals nu te zien op de verbruiksmonitor is er een flink verschil in verbruik! 4.8l/100km voor diesel waar ik nu 3.8kg/100km rij. (Zie verbruiksmonitor! https://www.autoweek.nl/verbruik/23303/audi-a3-sportback-14-tfsi-g-tron-2018/)
Zaterdag 21 april 2018 was het dan zover. Het ophalen van mijn Audi A3 1.4 TFSI g-tron! Besteld in het metallic kosmosblauw met alle opties die ik wou erop en eraan. (Navigatie, automatische airco dubbele zone, adaptive cruise control, lane assist, binnenspiegel met dag/nacht funtie, inklapbare en verwarmbaren buitenspiegels, LED koplampen en achterlichten met dynamische richtingaanwijzer achter, sensoren voor+achteraan en camera, aluminium look pack, ...) en een actie met een DATS24 tankkaart voor "10.000km gratis CNG" wat gelijk staat aan een bedrag van ik dacht €419.
Na het afhalen direct eens een stukje gereden, de auto werd geleverd met een volle CNG tank. De benzinetank heb ik direct bij een benzinepomp even bijgevuld met 10 liter, voor reserve.
De auto zelf in het geheel heeft 2 gastanks van een totaal van rond de 15kg en een volwaardige benzinetank van 50 liter.
Wat ik direct merkte toen ik vertrok was de fantastische degelijkheid van Audi. Alle materialen zijn van uitstekende kwaliteit, de auto is ontzettend stil en drempels of oneffenheden in het wegdek vangt hij fantastisch op. De auto heeft een super responsief gaspedaal waarmee je je verbruik en optrek kracht fantastisch onder controle kan houden. De pook schakelt heerlijk, niet te zwaar, niet te licht en geen overdreven lange slagen tussen de versnellingen.
Van het rijden op aardgas merk je niets, de auto is niet trager, houdt zich niet in. Het enige verschil is, is dat als je buiten de auto staat, dat de auto aanzienlijk stiller is als hij stationair draait en het verbruik op je boordcomputer! De 110pk sterke TFSI motor laat zich niet uit het veld slaan, met de 200nm koppel trek je fantastisch op als het nodig is!
Het Audi MMI menu is zeer makkelijk te bedienen met de draaiknop aan de versnellingspook, het menu werkt snel, soepel en zoals het hoort. Alsook de navigatie werkt prima, zoomt snel in en uit, geeft duidelijke meldingen en is zeer... netjes. Als je een weg een X aantal km moet volgen zegt mevrouw netjes: Deze weg voor ...km volgen, alstublieft.
De auto onthoudt ook of je laatst via Bluetooth of via radio hebt geluisterd, iets wat ik in mijn vorige auto miste!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.