Audi A3 Sportback 1.4 TFSI e-tron Ambition Pro Line + (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | A3 Sportback 1.4 TFSI e-tron Ambition Pro Line + |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 1.100 km |
Eerste weken in de A3 e-tron
- 1.100 km
Al bijna een jaar geleden was ik begonnen met het oriënteren op een nieuwe lease-auto. Ik wil graag plug-in hybride rijden omdat ik de voordelen van elektrisch rijden (geen uitstoot/herrie in de bebouwde kom) wil combineren met de voordelen van de range van een verbrandingsmotor. Zeker omdat ik veel relatief korte ritjes maak, een geschikt concept. En een mooie opmaat naar vol-elektrisch, mocht daar een betaalbaar model van komen met een fatsoenlijke range (>300 km praktijk in de winter).
Weer terug naar vorig jaar: een plug-in hybride moest 't worden, maar daarvoor waren nog een paar hobbels te nemen. De aanschafwaarde van een PIH is hoog en het brandstofverbruik is nogal afhankelijk van hoe de berijder ermee omgaat. Onze lease-regeling voorzag daar niet goed in, dus ik heb zelf een voorstel gedaan naar mijn werkgever. En dat komt op het volgende neer: ik mag een (duurdere) PIH leasen, betaal zelf de brandstof (incentive zoveel mogelijk te laden en zuinig te rijden ligt bij mij), en krijg een lening voor een set zonnepanelen op mijn dak thuis. Die lening betaal ik terug van het verschil in bijtelling (7% vs 20% van mijn vorige auto). De zonnepanelen wekken ca 3300 kWh/jaar op, genoeg om de auto zo'n 15.000 km/jaar op te laten rijden.
Daar is "ja!" op gezegd, dus ik rijd nu sinds een week of drie in een hele fijne Audi A3 e-tron.
Waarom de Audi? De keuzes binnen budget waren relatief beperkt: de Outlander, Golf GTE en de Ampera. De V60 PIH en Passat GTE waren net te duur en de V60 ook te krap voorin overigens: daarin kan ik met mijn lengte van precies 2 meter net niet lekker zitten.
De Ampera heb ik niet in proefgereden, want een 4-persoonsauto. Daarnaast spreekt het merk Opel mij ook niet zo aan. De Outlander snap ik qua concept niet zo. Als basis een hele onzuinige auto nemen en er vervolgens een elektromotor en batterij inleggen. Zeker gezien mijn regeling, waarin ikzelf de brandstof betaal, geen goede optie. Bleven over de Golf en A3. Technisch behoorlijk identiek, echter qua uitstraling en rijbeleving echt twee verschillende auto's. In beide proefgereden en wat voor mij de plussen en minnen waren:
Golf
+ Ten opzichte van de audi net wat strakker sturend
+ Met vergelijkbare opties ca 4k goedkoper
- Uitstraling is mij iets te opzichtig. Blauwe remklauwen, blauwe stiksels in het interieur, forse led dagrijverlichting, nep-geluid van de motor in GTE stand.
- Geen premium audio te bestellen
Audi
+ Ziet er uit als 'een normale' A3 met een wat stoerdere neus.
+ B&O systeem, dat is genieten!
+ Sportstoelen met verlengbare en kantelbare zittingen
- Stuk duurder dan de Golf
In juli 2015 heb ik de A3 besteld, met de volgende opties:
- ambition, pro line + pakket
- S-line pakket
- B&O systeem
- getinte achter- en zijruiten
- zelfdimmende binnenspiegel (niet standaard, foei toch!)
- metallic lak, kleur scuba blauw
- 18 inch 15 spaaks lichtmetalen velgen
- afneembare trekhaak voor de fietsendrager/mtb's
De auto is in december op kenteken gezet om voor 7% bijtelling in aanmerking te komen en 12 januari heb ik de auto opgehaald.
Eerste bevindingen na 1100 km
Wat is dat elektrisch rijden ongelooflijk comfortabel! Geen ander geluid dan de afrolgeluiden van de banden en een zacht zoemen bij optrekken en afremmen. Zo komt het sublieme B&O systeem nog beter tot zijn recht. Enig nadeel van het stille rijden is dat voetgangers en fietsers je ook niet horen aankomen. Extra opletten en defensief rijden dus!
De eerste week had ik meteen de koudste week van het afgelopen jaar te pakken. Fijne optie is dan de interieurvoorverwarming die je met de app op je iphone aanzet. Geen ochtend hoeven krabben en instappen in een warme auto: heerlijk! Helaas heeft al die koude ook zijn weerslag op de range van de auto. 30 kilometer en uit met de pret. Nu het wat warmer is haal ik 35 kilometer, en van de zomer verwacht ik tot 40-45 kilometer te komen.
Laden doe ik overigens thuis (op de oprit) en op onze kantoren hebben we ook een laadvoorziening. Inmiddels ook een keer of 5 aan een publieke laadpaal geladen. Dat maakt dat ik nu 70% van de 1100 km elektrisch heb gereden en nog (lang) niet getankt heb, ondanks het kleine tankje van 40 liter.
Uiteraard heb ik de volle 204 pk ook al een paar keer uitgeprobeerd en dan krijg je een heel ander gezicht te zien van de zuinige en stille elektrische auto. Zeker leuk voor af en toe, maar 95% van de tijd waardeer ik juist het stille en comfortabele karakter van de auto.
Tot nu toe voldoet de auto aan alle verwachtingen. Het rijden schreef ik al over. De demping is comfortabel, zeker in combinatie met de 18" velgen boven verwachting. Het interieur is ronduit prachtig, zeker met het S-line pakket: halfleren sportstoelen die uitstekend zitten, een dik afgeplat sportstuur en donkere hemelbekleding.
Zelfs de kofferruimte die ongeveer gehalveerd is ten opzichte van mijn vorige auto (VW Passat), bleek gisteren groot genoeg voor de weekboodschappen bestaande uit vier volle shoppers. Die blijven nu goed overeind staan zullen we maar zeggen.
De drie kids (10, 7 en 3 jaar) passen prima achterin, al is het daar natuurlijk iets krapper dan in de Passat.
Al met al een zeer tevreden berijder tot nu toe!
De komende vier jaar zal ik nu en dan een update schrijven. Mocht je specifieke vragen hebben, stel ze vooral.
Groet,
Marcel
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A3
Had je deze auto's al gezien?

Audi A3 Sportback 1.4 e-tron PHEV Ambition Pro Line plus |PANO|CRUISE|PARKEERS|NAVI| 3050
- 2015
- 156.818 km

Audi A3 Sportback 1.4 e-tron PHEV Ambition Pro Line plus 2015 Navigatie | Climate control | PDC | Cruise control | Half lederen bekleding | Bluetooth | Elektrische ramen + spiegels | Lichtmetaal
- 2015
- 197.521 km

Audi A3 Sportback 1.2 Tfsi 110pk Attraction Pro Line · Airco · Cruise Control · Navigatie · P-Sensoren · 16'' Inch ·
- 2016
- 87.330 km