Audi A3 Sportback 1.4 TFSI e-tron Ambition Pro Line + (2015)

autoreview

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI e-tron Ambition Pro Line + (2015)

Signalement

UitvoeringA3 Sportback 1.4 TFSI e-tron Ambition Pro Line +
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst7.000 km
Lezerswaardering: 58%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuw Leasemonster

  • 1.520 km

Op maandag 21 december was het zo ver, het ophalen van mijn nieuwe E-Tron in Apeldoorn bij Autohaas B.V..

Alhoewel ik mijn vorige A3 pas 2 jaar had en het contract nog maar 1 jaar liep en dit een 14% uitvoering was, bleek na enig rekenwerk het voor mij toch aanzienlijk voordeliger was de A3 ultra af te kopen en alsnog in 2015 een etron te gaan rijden tegen 7%. Mijn nieuwe werkgever wilde hier gelukkig aan meewerken en zo begon in november de zoektocht naar een geschikte nieuwe etron met de gewenste opties. Dit waren in iedergeval een B&O Sound systeem, glazen dak en een sline uitvoering in de kleur Daytona grijs. Na een paar avonden intensief zoeken bleek dat Autohaas B.V. een 30 tal etrons vanuit Duitsland had ingekocht die de gewenste opties hadden. Toen maar snel alles in gang gezet en werd de auto al geleverd op 21 december.

De uitvoering:
De E-tron betreft de volgende uitvoering met opties:
- Ambition Pro Line Plus
- Sline
- Afgevlakt stuurwiel
- Leder/Alcantara bekleding
- Panorama Glasdak
- Verwarmbare voorstoelen
- Diefstalalarm
- Parkeerhulp plus
- Bang & Olufsen sound system
- Automatische dimmende binnenspiegel met grootlicht assistent
- Aluminiumoptiek
- DAB tuner (Digitale radio ontvangst)

Verder zitten er voor de winter de originele 5x2 spaaks 18 " wielen onder. In de zomer komen de 19" rotor velgen (Audi RS design) van mijn vorige A3 eronder.

Tot slot is de auto 35 mm verlaagd met een Eibach verlagingsset.

Het ophalen:
Op maandag 21 december is de auto afgeleverd door Autohaas B.V. in Apeldoorn. In mijn ogen een erg goede service met goede service, meedenken met de klant en een praktische aanpak. In mijn traject is er erg veel misgegaan met de leasemaatschappij maar Autohaas heeft me altijd goed geholpen. Ook bij het ophalen nog een korte uitleg gekregen over de etron specifieke zaken, aangezien mijn vorige A3 veel overeenkwam. Met een opgeladen accu vertrokken we uit de showroom :)

Het rijden:
Inmiddels heb ik er 1500 km in 2 weken tijd op zitten. Dit zijn voornamelijk fun ritjes geweest waarbij ik de auto vaak in de sportstand heb staan en met een opgewarmde motor regelmatig plankgas geeft. De sprintkracht is geweldig! zeker in vergelijking met de 110pk en 250 nm die ik gewend was.
Ook het sturen is veel beter dan de vorige A3, dit komt door de dynamische stand van het Drive select systeem, maar ook door het extra gewicht (meer grip op de voorwielen) en de verlagingsset.
De verlaging is een echte aanrader! het ziet er in mijn ogen veel mooier uit (aangezien alle Etrons en GTE's op een standaard onderstel staan ipv een sport (-15mm) of Sline onderstel (-25mm).
Ik ben erg benieuwd hoe dit er in de zomer uit gaat zien in samenwerking met de 19" Rotor wielen.

Wat je wel merkt is dat de auto een stuk zwaarder is ten opzichte van een standaard A3 (+300 kg). Dit merk je vooral bij het remmen in de Drive stand (in de sportstand wordt er erg sterk geremd op de dynamo waardoor het gewicht minder storend is), en als je een stevig potje gaat sturen. Door de verlaging helt de koets niet over maar je voelt dat er veel gewicht verplaatst moet worden. Ook heb de 18" winterbanden van Continental (TS850) moeite al het vermogen bij plankgas te verwerken. Ik ben benieuwd hoe dit in de zomer is met de Continental Sport Contact 5.

Het schakelen:
De s-tronic automaat schakelt soepel en snel in de sportstand. Persoonlijk vind ik hem in D schokkeriger lijken. Wat ik wel jammer vind aan de sportstand is dat hij de motor bij plankgas en gasloslaten erg lang in de toeren houdt. Met schakelflippers zou je dan zelf op kunnen schakelen maar helaas zitten die niet op mijn uitvoering.
Verder merk ik dat wanneer de accu leeg is het schakelen en vooral het wegrijden minder soepel gaat. Normaal rijdt hij weg op de elektrische motor maar dat gaat dan helaas even niet.

Het laden en verbruik:
Het is een leaseauto maar ik probeer wel zoveel mogelijk te laden (te meer omdat hij met een volle accu gewoon soepeler rijdt). Iedere dag laat ik hem thuis op aan het stopcontact. Helaas geeft hij momenteel erg vaak een foutmelding waaruit blijkt dat de stroom in het netwerk niet constant is. Op de verschillende forums heb ik al gelezen dat de thuis unit erg "gevoelig" is. Ik ben benieuwd of dit anders is als ik een stopcontact bij mijn eigen parkeerplaats in de parkeergarage krijg over 2 weken.

Ondanks het electrische rijden kom ik niet veel zuiniger uit dan 5,8L o 100 km. Ik moet wel opmerken dat ik nu nog in de "uitprobeer" fase zit en geniet van het vermogen. Vanaf deze week na 2 weken vakantie weer aan het werk waardoor ik heen en terug elektrisch kan rijden, ik ben benieuwd!

De uitrusting:
de etron zit goed in de spullende. De totale waarde is belachelijk maar door de 7% bijtelling uiteraard aantrekkelijk.
De stoelverwarming is hemels volgens mijn vriendin, ikzelf heb er niet zo veel mee.
Ik ben vooral blij met het B&O soundsysteem. Wat een geluid! hiervoor had ik het Audi soundsysteem met 205 watt, maar deze 705 watt is niet normaal. Helder geluid met veel details. De lage tonen zijn heerlijk vol en de hoge tonen helder. In samenwerking met DAB radio of audio streaming via bluetooth of ouderwets USB een genot!
De afwerking vanbinnen is mooi en ik vind zelf het dashboard van de A3 nog steeds erg mooi. De graphics van het MMI zijn wel wat standaard maar het werkt allemaal top, snel en het systeem is overzichtelijk.

Samenvattend:
Plus:
- Uitrusting en comfort
- Snelheid en power / motor
- wegligging en sturen

Min:
- Gewicht
- Iets kleinere kofferruimte (voor mij niet storend)
- Vasthouden hoge toeren in Sport stand

Verbruik kan ik nu nog niks zinnigs over zeggen. Momenteel is het schandalig (1 op 10 bij flink doorrijden en 1 op 16 gemiddeld bij lange afstanden van + 100km) maar ik verwacht dat dit door de elektrische woon-werkverkeer kilometers dit beter wordt.





Summertime met een kleine tegenvaller

  • 7.000 km

Inmiddels 7.000 km gereden. Dit waren allemaal erg prettige kilometers. Het praktijk verbruik ligt op de 1 op 22, waarbij ik dagelijks de auto oplaad.

Wat valt er allemaal op in die gereden kilometers?
- de automaat schakeld heerlijk soepel
- wegligging is zeer stabiel, de auto nodigt niet uit tot hoeken, daar is hij te zwaar voor en de remmen krijgen het dan moeilijk.
- de zit positie is voor een sportstoel aan de hoge kant, wel geeft de stoel goede ondersteuning aan bovenbenen en schouders.
- het B&O sound systeem heeft zoveel vermogen dat er af en toe wat trillingen optreden. Ik weet niet of hier iets aan te doen is. Als het schuifdak openstaat is dit overigens weg, de lucht kan dan weg.
- de ruimte achterin is zeer beperkt door de dikkere sportstoelen

Afgelopen week zijn de zomerbanden gemonteerd om de 19" velgen die ik nog had van de vorige A3. Het ziet er super uit vind ik, maar wat blijkt 3 van de 4 velgen zijn krom. Dit is bij de vorige A3 nooit gevoeld maar door de verlaging en het gewicht is het nu wel te voelen.

Ik heb daarom nu MAK velgen besteld die er eind deze week onder komen wat hopelijk een kwalitatief betere velg is.

Qua uitstraling wordt het wel anders, van 5 brede spaken naar 10 smalle spaken.

Samengevat, nog steeds een topauto die iedere dag een lach tovert bij het aanzien van de auto en die behoudt tot het uitstappen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.