Audi A3 Sportback 1.4 TFSI 122pk Attraction Pro Line + (2013)
autoreview

Signalement
Uitvoering | A3 Sportback 1.4 TFSI 122pk Attraction Pro Line + |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 0 km |
Audi A3
Ik zal jullie niet lastig vallen met mijn keuze proces. Maar geloof mij, ik heb uitgebreid rond gekeken voor ik mijn beslissing nam. Ik kwam uit een A3 en daarvoor had ik ook een A3 gehad en ondanks dat deze auto’s me super bevielen wilde eigenlijk een keer wat anders. Gewoon om te proberen. Maar waar ik ook naar keek, het beviel me allemaal niet. Toch maar weer bij Audi naar binnen gelopen en daar werd ik gewezen op de introductie van de toen net nieuwe A3 Sportback. Hij was nog niet te configureren, maar zo vanaf de foto’s vond ik het een plaatje! De gewone 3-deurs was die zomer geïntroduceerd en stond al wel in de showroom. Op het moment dat ik instapte was ik verkocht. Dus ik heb contact opgenomen met de leasemaatschappij en op het moment dat hij te configureren viel heb ik hem gelijk via de lease bestelt. Het kan niet anders dan dat ik 1 van de eerste was van NL. Een A3 1.4 tfsi Attraction Proline+ met 17” wielen en het Audi Sound system. Dat pakket is wel een must, tenminste ik vind een middenarmsteun, digitale gescheiden airco, navigatie en xenon (met stoer kijkende ledstreep) een must. Of cruise control standaard was of ook onderdeel van het pakket weet ik niet meer. De ramen hoef je ook in de basisuitvoering niet meer te slingeren en ook een handmatige airco is standaard, maar luxe is de basis niet. Met het Proline+ pakket is dat dus voor een kleine meerprijs allemaal aangevuld met alle opties die ik vind dat ik nodig heb.
Via via hoorde ik van de mogelijkheid om de auto in de fabriek te laten afleveren. Dat leek me reuze interessant en navraag leerde mij dat je niet een A8 hoefde te bestellen om van die mogelijkheid gebruik te maken. Het kan ook bij een simpele A3. De lease heeft het via de dealer voor me geregeld en begin maart 2013 stond de A3 in Ingolstadt voor me klaar. Een echte aanrader voor elke auto (Audi)liefhebber. Je wordt er onthaalt of je de belangrijkste klant bent die ze ooit hebben gehad. De meneer die naast mij zijn RS4 afgeleverd kreeg, kan niet beter zijn behandeld dan ik. De entourage is in 1 woord geweldig! Toch een beetje zenuwachtig of ik de juiste kleur en de juiste velgen had uitgezocht, maar ik vond hem gelijk helemaal goed. Een top lunch, rondje door de fabriek (indrukwekkend) en een tour door het Audimuseum later (rijke geschiedenis dat Audi), vonden we het mooi geweest en iets na de klok van 15 uur reden we terug naar Nederland. Een prachtige zonnige voorjaarsdag, rustige wegen en een nieuwe auto. Het begin was goed, laten we maar zeggen!
De meneer van de fabriek heeft zijn best gedaan om de auto uit te leggen, maar eerlijk gezegd was het niet nodig. Kinderlijk eenvoudig vind je je weg door de menu’s. Ik ken geen systeem dat zo intuïtief werkt als het MMI systeem. Als je zelf geen zin hebt om wat in te typen is er de spraakgestuurde bediening. Ze heeft vrijwel altijd door wat ik bedoel en als ze het even niet snapt, staat de juiste keuze vrijwel altijd in 1 van de opties die je voorgeschoteld krijgt. En een scherm wat op magische wijze tevoorschijn komt uit je dash als je het aanzet is toch wel heel erg tof. De navigatie werkt accuraat en ook als je de kaart niet op het grote scherm zet, is het kleine scherm tussen de tellers goed genoeg om de weg te kunnen vinden. Handigheidje is het * op het stuur. Een sneltoets die je naar believen kunt instellen. Ik heb hem ingesteld op gesproken navi aan/uit. De navigatie mevrouw is overigens uiterst correct met zo af en toe een alstublieft tussendoor. De MMI knop in het midden achter de versnellingspook, met 4 menuknoppen en de volumeknop van de radio werken geweldig. Waarom niet elke auto dit heeft is mij een raadsel. In mijn huidige nieuwe auto, heb ik een touchscreen en in vergelijking met het MMI is het een draak. Ik had niet het extra grote scherm of de internet mogelijkheden. Heb ze ook niet gemist. De bluetooth werkt goed, in het dashboardkastje zit een SD mogelijkheid en er zit een DVD speler in. Spotify etc werkt feilloos via de bleutooth, dus geef geen 80 euro uit aan het kabeltje wat je telefoon kan verbinden met de auto. Naast het feit dat het belachelijk duur is voor een kabeltje, is het onnodig. Ga verder even zitten om alle keuzes door te lopen en vast te leggen. Je hebt alleen al de keuze uit iets van 15 beltonen. Voor de liefhebber zeg maar.
Over het interieur van Audi’s is al veel geschreven. Het zit gewoon goed in elkaar. Ik ben een ontzettende fan van mooie details en dan zit je met een Audi helemaal goed. Geen kraakje, geen rammeltje, alle materialen voelen hoogwaardig aan. Geen overbodige poespas, of rare kleuren, precies zoals ik het mooi vind. Ik ben vrij lang en als je de keuze hebt, bestel de sportstoelen. De stoelen zitten uitstekend, maar de zitting had iets langer mogen zijn. Dat was in zijn voorganger beter voor elkaar. Verder is de stoel goed te verstellen. Ook de hoofdruimte is goed voor elkaar en de instap is goed. Bij de BMW moest ik om de tussenstijl heen als ik wilde instappen, daar heb je bij de A3 geen last van. De ruimte is voor een auto in deze klasse uitstekend. Ik heb ook bij de V40, 1-serie en A-klasse gekeken. En vooral bij de Volvo en de Mercedes is de ruimte gewoon slecht. Zowel voorin, achterin en de kofferruimte heeft de A3 zijn zaakjes het beste voor elkaar. Let wel, als je een familieauto zoekt, kijk dan lekker verder. Hij is ruim voor zijn klasse. Als je met een gezin op vakantie wilt, heb je een dakkoffer nodig. Binnen heb je aflegruimte genoeg. Ruime vakken in de deuren, een middenconsule en voor de pook. Ook handig, de middenarmsteun is goed in hoogte verstelbaar, stevig en uitschuifbaar. Ook voor mijn lengte, prima.
Het rijden dan, toch ook niet onbelangrijk. Ik vond het een heerlijke auto. Een BMW zal vast wat dynamischer rijden, maar de 1.4 motor kan het allemaal prima aan. Je zit zo op hoogst illegale snelheden, de auto draait zijn hand er niet voor om. Vermogen genoeg en echt merken doe je het niet. De A3 heeft niet het beste imago. Ik snap het wel. De auto nodigt uit om lekker hard een bocht in te duiken. Heeft hij dan geen onderstuur? Jawel. En dan weet je dat je te hard bent gegaan. Bij de BMW zal dat punt wel iets verder weg liggen. Hij is in de stad lekker wendbaar en bij het inparkeren kun je goed inschatten hoe ver je nog kunt en hoeveel ruimte je nodig hebt. Op winterbanden is het een heel ander verhaal. Ik had nooit verwacht dat de banden zo’n groot verschil maken. Op winterbaden (een c merk voorgeschreven door de lease) was de auto niet door een bocht te krijgen. Rustig aan in januari en februari!
Het verbruik is keurig. Ik heb voor de gein een keer een tank lang geprobeerd op de fabrieksopgave uit te komen en dat is mogelijk. Maar dan moet je wel echt een fluwelen voetje hebben en de eco instructies van de boordcomputer volgen. 5,4 liter is mogelijk. Met een dikke rij wachtenden achter je. Meestal lag mijn verbruik een stuk hoger, ik maak dan ook veel kilometers in en rond steden. Veel remmen en optrekken dus. En heel eerlijk is het zuinig rijden aan mij ook niet besteed. Ik hou wel van een beetje doorrijden.
Over doorrijden gesproken. De betrouwbaarheid. Verhalen over kettingen en olie op internet en tv. Ze zijn allemaal aan mij voorbij gegaan. Ik heb nooit olie hoeven bijvullen, terwijl ik echt niet zachtzinnig met de auto omging. Helemaal 100% was de auto niet, de koeler van de airco is kapot gegaan. De bijrijderskant had ineens geen koude lucht meer. De bestuurderskant gek genoeg wel. De garage heeft het netjes gerepareerd. En het koppelingspedaal kraakte soms. Natuurlijk nooit als hij bij de garage was. Dus dat is nooit verholpen.
Zijn er dan helemaal geen minpunten? Natuurlijk wel. De lampen hoeven van mij niet automatisch aan te gaan en ook de ruitenwisser kan ik zelf wel aan en uit zetten. Maar een automatisch dimmende binnenspiegel had van mij wel standaard mogen zijn. En die andere 2 opties ook.
De navi werkt zeer snel, is duidelijk, leidt je altijd via de juiste route en weet files prima te omzeilen. Maar als je eenmaal op je bestemming bent, weet je bijna zeker dat het eindpunt volgens de navi niet het eindpunt van de reis is. Dat ligt meestal een meter of 50 eerder of later. Wat ook een nadeel is, is dat hij maar 1 voorstel doet voor de route. Zeker als je bekend bent in de buurt, maar de eindbestemming niet weet te vinden is dat irritant. Je wilt soms een andere route en de navi blijft maar aandringen. De auto weet wat het beste voor je is. In mijn huidige krijg ik altijd 3 voorstellen.
Dan mijn grootste ergernis. Ik heb 2 telefoons. 1 van mijn werk en 1 prive. Op mijn werktelefoon word ik de hele dag gebeld en op mijn prive telefoon staat alle muziek en Spotify. De auto snapt dat niet. Het is óf de ene óf de andere telefoon voor zowel bellen als muziek. En de telefoon die staat ingesteld om te bellen, heeft daarbij de voorkeur. Je kunt het vrij simpel aanpassen in het menu, maar dat moet dan elke keer als de auto aangezet wordt. Pas toen ik de auto inleverde en alle instellingen ging wissen zag ik een mogelijkheid om van 1 telefoon de media optie uit te zetten. Misschien had dat geholpen. Ik zal er nooit achter komen.
En om onverklaarbare redenen werd de SD kaart wat dement. Hij vergat steeds waar hij was gebleven en begon dus steevast weer van voor af aan. Dat had hij in het begin nog niet.
Een vrij goedkope optie die ik niet had aangevinkt is de drive select. Maak niet dezelfde fout. Een leenauto had die optie wel en je voelt het verschil echt. Maakt de bochten nog fijner!
Na 4,5 jaar zat het erop. Vorige maand heb ik de auto weer ingeleverd. Oprecht jammer. Ik vond het een hele fijne auto. Ik kan hem in ieder geval iedereen van harte aanraden!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren