Audi A3 Sportback 1.2 TFSI Ambition Pro Line (2011)

autoreview

Audi A3 Sportback 1.2 TFSI Ambition Pro Line (2011)

Signalement

UitvoeringA3 Sportback 1.2 TFSI Ambition Pro Line
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst4.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste indrukken

  • 800 km

Na slechts 9 maanden wachten beviel de dealer Van Udenhout eindelijk van een Amethist grijze Audi A3 Amibion Pro Line Business 1.2 TFSI S-Tronic met de volgende toevoegingen:
- lichtpakket
- regensensor (incl. lichtsensor en aut. dimmende binnenspiegel)
- Verwarmde buitenspiegels
- Multifunctioneel stuurwiel
- Niet rokers uitvoering
- Geen type aanduiding en motoraanduiding

Ik ben om de 4 jaar zoekende naar een nieuwe lease auto en dan vind er steeds een soort van voorselectie plaats op basis van het budget. Dit keer ging het om de Peugeot 508 Break, de Skoda SuperB, de BMW 1 serie en de Audi A3 Sportback. En mijn vorige auto was al een A3 Sportback.
De peugeot viel af omdat deze in de lease erg duur (en dus boven mijn budget) uitkwam terwijl de auto zelf goedkoper is dan de rest. De BMW vond ik uiteindelijk toch qua looks tegen vallen. Die nieuwe vorm en koplampen zijn het net niet. Maar het rijdt wel lekker. Dus ging de eindspurt tussen Skoda en Audi. Eerlijk is eerlijk: de Skoda is econmisch/rationeel de winnaar. Want je krijgt gewoon veel voor weinig geld met dezelfde techniek als Audi. Waarom dan toch de Audi? Omdat ik merkte dat ik in de Audi gewoon heel erg blij werd en dat gevoel had ik niet in de Skoda. En dat is emotie...

De Audi A3 SportBack is een heerlijke kar. Ik was ietwat huiverig over de kleur en de kracht van de motor en beide zijn absoluut dikke meevallers. De kleur is gewoon subtiel en maakt de auto mooi af met de zilveren accenten rondom, en de 1.2 TFSI doet zijn werk boven verwachting. Bijzonder wat men tegenwoordig uit zo'n klein blok kan halen.

Het model draait al een tijdje mee en de nieuwe komt eind dit jaar. Als ik naar de spionagefotos kijk, dan wordt ik daar nog niet enthousiast van. En vind ik het huidige model eigenlijk net zo mooi. Overigens is er wel een en ander aan veranderd sinds mijn vorige A3 SB van 2007:
- Neus en mistlampen hebben zilver accenten
- Grille is niet meer mat maar glanzend
- B stijl van buiten is glanzend (was mat)
- Achterlichten (zijn er al een tijdje) die ik erg mooi vind
- En de velgen van de Ambition zijn mooier dan ooit (zie foto's)

Het interieur (fotos daarvan komen nog) is mooi, lekkere sportstoelen, en de verlichting binnenin met het lichtpakket geven het nog net iets extra's. Nieuw met het lichtpakket t.o.v. mijn vorige A3 is dat de voetenruimte nu ook verlicht is. De sterkte is in te stellen via de boordcomputer.
Het sportstuurwiel ligt lekker in de hand dankzij de vorm en het geperforeerde leder. En de zitpositie van de stoel is prima, hoewel ik hem toch relatief hoog vind zitten (laagste stand) in verhouding tot de lage ligging van de auto.
Door de verlaagde vering is de besturing veel directer dan bij een niet verlaagde versie (mijn vorige was niet verlaagd) en toch is de demping niet te hard. Dit is natuurlijk persoonlijk maar ik vind de vering fijner dan die van de ambiente die ook in de besturing wat zoekeriger is dan de Ambition.

Het geluid van de Audio is als vanouds gewoon goed. 10 luidpsprekers (inclusief subwoofer achterin) zorgen daarvoor en dat hoor je. De audio is hier verzorgd door het RNS-E navigatiesysteem waarin een 140 watt versterker zit.

Het navigatiesysteem werkt snel en is goed te bedienen hoewel ik de bediening vanaf het MF stuurwiel niet helemaal logisch vind maar dat is misschien even een kwestie van wennen.

Daarmee is mijn eerste indruk: fantastische wagen, rijk uitgerust (fijn dat het model er binnenkort uitgaat), rijdt heerlijk en maar 20% bijtelling. Volgende update zal ik doen na 10000 kilometer rijervaring met deze auto.

Storing in tankklep ontgrendeling

  • 4.500 km

Onlangs voor het eerst een storing gehad. Ik moest 's avonds tanken en bij de benzinepomp wil de de tankklep niet open. Deze is gekoppeld aan de centrale vergrendeling dus ik vermoedde dat het probleem daar aan lag. In het boekje de handmatige ontgrendeling opgezocht maar ook die wilde niet functioneren. Dus Audi gebeld die de ANWB lieten komen. De ANWB man heeft de gehele binnenkant in de kofferbak moeten strippen om bij het ontgrendelsysteem te kunnen. De volgende dag bij de dealer bleek dat de veer kapot was en dat deze de klep niet meer naar buiten liet veren. Na vervanging van dit veertje werkt alles nu weer naar behoren. De auto rijdt nu wat zuiniger dan in het begin (nu gemiddeld 1:16 t.o.v. 1:14 bij de eerste 2000 km.) en een lange rit naar zuid Duitsland was gewoon lekker - de auto komt prima mee op de Autobahn en ook inhalen bij 130/140 geeft nog steeds een duw in de rug. Ik ben zeer tevreden met deze keus!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.