Audi A3 Limousine 1.6 TDI 110pk ultra Attraction (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 Limousine 1.6 TDI 110pk ultra Attraction |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 154.000 km |
Het is wel iets anders dan de Ford
- 13.150 km
Firmawagen
Audi A3 Berline 1.6 TDI Attraction
Business pack
panoramisch open dak
lederen bekleding met sportzetels vooraan
kleurstelling : moessongrijs met chocoladebruin leder
storage pack (omdat ik 12V-stekker in de koffer wilde)
dakkoffer van 420L
MMI met 8 luidsprekers
Zo, we zijn 13150 km ver en 6 maanden later dan de overhandiging. 1 Ding is me al dik tegengeslagen : dit is geen rijdersauto. Ik heb de review van Marco Gorter van 21/06/2013 zonet nog eens bekeken en wat hij zegt tussen 3:14 en 3:27 klopt perfect. In mijn Focus was het elke dag feest van bocht naar bocht, in de Audi is het daarentegen genieten van de rust en het comfort. 2 Verschillende werelden dus.
Ook 2 werelden van verschil is het ruimteverschil tussen mijn Ford Focus Clipper of deze A3 sedan, maar dat wist ik vooraf en tot op heden heb ik er nog maar een paar keer last van ondervonden. Op reis geweest naar Budapest en Balatonmeer met 2 volwassenen en 2 kids van 3 en 5 jaar. Zaaaalig om kilometers af te malen met deze wagen. Daar kon de Ford niet aan tippen. Zelfs met onze dakkoffer erop bleef het nog aangenaam stil in de auto, ook met geopend dakraam.
Kofferinhoud is eigenlijk ook groot genoeg, dus vraag ik me af waarom ik die dakkoffer besteld heb.
Verbruik : ik geraak maar niet onder de 5,5 l/100km. Wat ik ook probeer: zeilen, afremmen op motor, rustig optrekken, snel optrekken. Voor een nieuwe wagen vind ik dit wel veel, vooral omdat ik met mijn Ford en vlotte rijstijl met gemak onder de 4,7 l/100km dook. Morgen moet ik wel eens checken of ie olie verbruikt heeft.
Comfort : zoals hierboven aangehaald is het een zaligheid om ermee te rijden : het is zeer stil binnen, zelfs tegen zijn topsnelheid aan. Vering is soms wat stug. De bedieningsknoppen zitten goed, alleen de locatie van de cruise control vind ik nog steeds niet optimaal. Zo blijf ik ook nog steeds sukkelen met mijn zitpositie, die is ook nog steeds niet optimaal. Van het navigatiesysteem en instellingsmogelijkheden via de MMI ben ik zeer tevreden. Het werkt eenvoudig en intuïtief. Met name de stemherkenning van de voice control werkt prima.
De looks : ik blijf het een mooie wagen vinden. Er rijden er niet veel van rond en telkens ik er 1 tegenkom, is dat meestal ook een mooie versie. Het is wel verbazingwekkend hoeveel mensen er zeggen : "Amai, mooie A4". Staan ze extra versteld als ik zeg dat het maar een A3 is. Mij zal het worst wezen, maar ik kan mij inbeelden dat anderen die verwarring wel appreciëren. Dat zal in de toekomst nog meer zijn, nu ik de foto's van de nieuwe A4 heb gezien.
Tip : als je van muziek houdt, laat dan het systeem met 8 luidsprekers voor wat het is en ga voor minstens 1 categorie hoger. De 8 luidsprekers overroepen zichzelf vanaf het volume wat hoger gaat, en dan bedoel ik nog niet hard.
Zo, tot over een paar maanden voor deel 2.
Zaligheid om mee te rijden ̈
- 120.000 km
De paar maanden zijn wat langer uitgevallen dan verwacht, maar hier dan toch een vervolg.
De wagen bevalt me nog steeds prima. We zijn net terug van vakantie aan de Costa Brava met tent en alles wat daarbij hoort. De dakkoffer heeft zijn nut meer dan bewezen.
Comfort :
- Het rijden met de A3 blijft een enorm comfortabele ervaring; goede geluidsisolatie zodat rol- en windgeluiden buiten blijven, stoelen zitten super, voldoende ruimte (2 volwassenen en 2 kinderen). Met grote volwassenen wordt het wel krap denk ik want dan moeten de stoelen verder achteruit en krijgen de achterpassagiers weinig beenruimte.
- De bekerhouders zitten op een ideale plaats
- Een handig aflegplekje voor je zonnebril vlak achter de bekerhouder.
- De armsteun tussen de voorstoelen mocht iets langer zijn.
Bouwkwaliteit :
- Het leder aan de linkerkant van de zitting van de bestuurdersstoel vertoont reeds plooien die bijna gaan barsten. Dit komt doordat ik bij het in- en uitstappen het leder knel tussen mijn dijbeen en de plastieken afschermkap van de stoel. Wellicht heeft dit te maken met het feit dat ik de stoel altijd in de laagste stand heb staan en mij daardoor steeds eerst naar de kant van de stoel schuif alvorens uit te stappen.
- De knoppen en plastieken zichtdelen vertonen nog geen enkele kras of slijtage. Top!
- Nog steeds geen storingen of andere problemen gehad.
- Geen abnormale slijtage
Bedieningsgemak:
- Alles wijst zichzelf uit, zelfs het MMI-systeem. Dit komt natuurlijk ook omdat ik geen waslijst aan opties heb zoals adaptieve schokdempers en zo die de menustructuur alleen maar doen uitbreiden.
- Naar mijn mening hebben producten van VAG altijd alle knoppen op de juiste en meest logische plaats zitten en zo ook deze A3. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik VW-producten zo gewend ben, dat ik die oplossingen als meest logische ervaar.
- De GPS kan mijn voorkeur niet wegdragen. Ik gebruik tegenwoordig Waze op mijn GSM want de GPS van mijn wagen stuurt me door de kleinste wegeltjes ondanks dat er een paar honderd meter verderop een grote baan is die dezelfde richting uitgaat. En ja, ik heb alle instellingen goed staan... 😉
Verbruik is intussen gezakt naar 5,2 liter/100 km. Dit vind ik eerder gewoontjes en dus geen diploma waard. Zoals alle dieselmotoren van VW, verbruikt ook deze wat olie. Niet grootschalig maar hou het wel in de gaten.
Ergernissen tot nu toe:
- GPS
- Er is geen symbool dat aangeeft of je dimlichten branden. Intussen weet ik dat als de ring rond de 12V-stekker opgelicht is, dan branden mijn dimlichten. Niet echt handig maar zo heb ik in elk geval een indicator.
- Groot gemis: het schermpje van de radio/MMI komt tevoorschijn uit het dashboard bij het opstarten. Hierop staat de enige klok dus als je dat scherm om de 1 of andere reden manueel terug inklapt, heb je geen klok meer. Handiger zou zijn dat het klokje ergens anders zou staan waar het wel altijd zichtbaar is.
Over een dik half jaar wordt de wagen vervangen dus ik vermoed dat er geen andere review meer komt van deze auto. Als ik in dezelfde modellencategorie mag blijven kiezen (A3/A-klasse/1-serie/V40/Golf), dan denk ik dat ik weer voor de A3 zal kiezen. Ofwel de huidige versie die tegen zijn pensioen aanloopt en dus wat extra opties zal hebben, ofwel de nieuwe versie die misschien tegen die tijd besteld kan worden. Als de Golf met 1.6 diesel nog steeds met torsieas geleverd wordt, valt die als eerste af wegens nogal onvolwassen veergedrag van de achteras alsook de V40 want die kan je niet met dakraam bestellen. Misschien komt de A-klasse limousine wel naar België en dan is dat ook een kansmaker. Hopelijk klim ik een klasse en kan ik de S60 bestellen. Zou super zijn...
Salut.
Eindverslag
- 154.000 km
Zo, de leaseperiode zit er op. Tijd om een eindbalans op te maken.
Wat comfort betreft, ben ik supertevreden van de wagen; geen kraakjes, geen piepjes, zeer stil interieur (ook bij hogere snelheden).
Als je van comfortabele ritten houdt, dan is deze wagen je ding. Sportief is de wagen dan weer zeker niet, dus houd daar eventueel rekening mee.
Problemen... welke problemen? Nooit iets gehad.
Tot slot wil ik nog even meegeven dat je een dergelijke wagen misschien aan een interessante prijs kan kopen, maar dat onderhoud heel duur is.
Een aanrader dus? Zeker en vast.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.