Audi A3 1.9 TDI 130pk Ambition (2003)

autoreview

Audi A3 1.9 TDI 130pk Ambition (2003)

Signalement

UitvoeringA3 1.9 TDI 130pk Ambition
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2003
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Een droom die waarheid werd. Nooit heb ik durven dromen dat ik ooit in een Audi zou kunnen rijden. Maar 7 jaar geleden kreeg ik een baan waar een auto bij hoorde en een A3 behoorde tot de mogelijkheden. Na 4 jaar werd het tijd voor de volgende auto en dat werd wederom een A3, degene die ik nu ga bespreken.

De eerste indruk die je hebt als je instapt in een Audi is er een van kwaliteit. De stoelen zitten lekker stevig en de sportstoelen die standaard zijn in de Ambition uitvoering houden je goed op je plaats. Het dashboard is donkergrijs maar voelt zacht aan en de rode verlichting in het donker maakt de auto gewoonweg sexy. Ik heb er zelf een Becker navigatiesysteem in laten zetten en die heeft ook rode verlichting dus het past perfect. Een goede zit is zo gevonden want het stuur is zowel in de hoogte als diepte verstelbaar en de stoelen laten zich ook makkelijk bedienen. Vergeleken met mijn vorige A3 gaan deze stoelen niet zo diep meer (niet meer zo dicht bij de bodemplaat lijkt wel). Misschien komt dat omdat dit een 5-deurs is en mijn vorige een 3-deurs?

De 130 pk tellende motor is een fantastische motor. Ik had niet verwacht dat de 20 pk extra vergeleken met mijn vorige A3 zoveel verschil zouden uitmaken. Er is altijd, en ik bedoel echt altijd, vermogen over zodat je je de koning van de weg voelt. Het lederen stuur ligt lekker in de hand en de bak schakelt soepel en trefzeker. Je kan met je arm op de armsteun bijna met enkel je pols schakelen. De zesde versnelling kan je zien als overdrive maar daarmee doe je hem tekort want op de snelweg rijd ik eigenlijk alleen maar in z’n 6 en er is altijd genoeg vermogen om snel te accelereren. De wagen cruist lekker op 150 km/u dan met 120 km/u. Hij vindt het niet echt lekker om 100 km/u in z’n 6 te rijden, dan zit je net te laag in de toeren. Hè vervelend, dan moet je harder rijden ;).

Het rijgedrag is ook subliem. Bochten zijn scherp en snel te nemen, mede dankzij de brede 225/45 banden die eronder zitten. Ook op hoge snelheid blijft de auto prima bestuurbaar, je hebt nooit het idee dat de auto het niet meer aankan. Vanaf de 180 km/u echter heb je wel de behoefte om je stuur beter vast te pakken maar die momenten zijn op één Duitse hand te tellen. Kort gezegd is dit een echte gooi-en-smijt auto. Ik heb er nu meer dan 110.000 km in gereden en ik ken deze auto door en door. Instappen voelt als het aantrekken van je favoriete handschoenen. Je wordt bijna één met de auto lijkt wel, zo goed communiceert de auto met je.

Mindere aspecten aan de auto zijn de beperkte ruimte achterin voor medepassagiers dan wel het kinderzitje. Vrouwlief met haar stoel helemaal naar voren schuiven tegen het dashboard aan bijna om te zorgen dat zoonlief niet continu tegen haar rugleuning zit te schoppen. Lastig is ook dat als je de achterbank wilt dichtklappen, de hoofdsteunen los in de auto moeten én het is me voor de tweede keer gelukt om een plastic kapje waar de hoofdsteunen doorheen moeten (de pootjes) te slopen door alleen maar de stoelen weg te klappen en weer op te trekken. Al met al niets onoverkomelijks maar de volgende auto zal geen A3 meer worden maar dat komt eigenlijk omdat we meer ruimte nodig hebben vanwege gezinsuitbreiding. Tot slot is de bediening van de cruise control onhandig, meer dan eens heb ik per ongeluk mijn groot licht aangezet terwijl ik de cruise control bediende.

PROBLEMEN

- De middenarmsteun is al twee keer vervangen omdat hij soms helemaal op slot kwam te zitten als je hem omhoog deed als de achterstoelen weggeklapt waren. Dan kreeg je de armsteun met geen mogelijkheid meer omlaag.

- De ruit bij de bestuurder sluit soms niet automatisch of gaat tijdens het sluiten plotseling weer omlaag (waarschijnlijk omdat ie denkt dat er een arm klem zit ofzo). Dealer heeft dit al eens verholpen maar het is weer terug.

- Verbruikt redelijk veel olie, veel meer dan mijn vorige A3. Het is me al meerdere malen overkomen dat ik een waarschuwing kreeg van de boordcomputer dat het tijd was om bij te vullen. Natuurlijk wel weer goed dat ie dat meldt, maar goed.

- Heb een paar keer een rare plastic brandlucht in de auto geroken die door de ventilatie naar binnen kwam inclusief witte rook. Heb dit door de dealer laten onderzoeken maar zonder resultaat. De laatste twee jaar is dit niet meer voorgekomen.

Voor de rest geen problemen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.