Audi A3 1.9 TDI 130pk Ambition (2001)

autoreview

Audi A3
Audi A3Audi A3Audi A3Audi A3Audi A3Audi A3Audi A3 - interieur

Signalement

UitvoeringA3 1.9 TDI 130pk Ambition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf88.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Mijn eerste zelf uitgekozen (lease) auto was een Peugeot 406 HDI. Beweust gekozen omdat het een comfortabele reisauto is voor die pakweg 40.000 km per jaar, daarnaast een flinke kofferbak voor de vakantie en ruimte zat op de achterbank voor kinderstoeltjes.
Nadat ik deze Peugeot 406 moest inruilen (de 4 jaar zaten erop), kreeg ik een gebruikte A3 van een oud collega. Die is uiteraard een stuk kleiner, maar wel veel sneller! De 130 PK en ruim 300 Nm met zo"n relatief kleine auto zijn natuurlijk een aardige compensatie voor het gebrek aan ruimte. Gas geven betekent GAAN ! Wel een klein turbo-gat, maar daarna komt de versnelling en die gaat maar door. Vooral in z"n 3 van 50 tot ruim 100, of in z"n 4 van 80 tot 140 is de versnelling door weinig anderen bij te houden. Ook in z"n 6 is de versnelling nog steeds aanwezig. Op de snelweg is het pas één keer voorgekomen dat ik bij een versnelling vanaf 100 een andere auto niet kon bijhouden. En dat was een BMW 645i...
Die 6e versnelling kan ik trouwens iedereen aanraden. In een nieuwe auto wil ik die zeker weer hebben. Rustig (100 km/uur is nog geen 2000 toeren) en zuinig (pakweg 1 op 19).

Als je hard wil rijden is het dus een prima auto, maar het is zeker niet de auto die ik zelf zou kiezen. De auto is te klein om een beetje fatsoenlijk met 2 volwassenen en een kind mee op vakantie te gaan. Als wij dat nu doen, en dan hebben we het niet eens over kamperen, zit"ie helemaal vol, ook op de hoedenplank en achterbank! Die achterbank is trouwens voor een kinderstoeltje ook veel te krap. Voeten vegen tegen de voorstoelen!
Andere minpunten zijn het onderstel, dat is te stevig afgeveerd voor snelweg kilometers, ook als je rustig rijdt worden meerijders vaak wagenziek. Overigens moet je aardig je best doen om rustig te rijden, ook bij lage toeren is er veel trekkracht en gaat"ie er vandoor als je te veel gas geeft. Daarnaast is de auto geen comfortabele reisauto zoals een 406 dat is. Het is uiteraard niet slecht, maar voor veel kilometers zou ik toch een comfortabelere auto met meer wielbasis willen hebben hebben, en dan wel met die 6e versnelling.

Laatste minpuntje is uiteraard de prijs. Die is ruim € 7.000 meer dan mijn vorige 406. Dat is toch wel de belangrijkste reden om niet voor deze A3 te kiezen. Ruim 15.000 gulden méér voor een auto die een stuk kleiner is en een stuk minder comfortabel rijdt...

Nee, voor de 95% van mijn rij-tijd, die bestaat uit rijden met een constante snelheid tussen 100 tot 130 km/uur zijn die extra PK"s nutteloos. Die wissel ik graag in voor ruimte en comfort. De andere 5% van de rijtijd is het uiteraard wel genieten van het vermogen en de fun !

(In Duitsland rijdt"ie touwens makkelijk 210 (met 3500 toertjes in z"n 6), en ook dan zijn er op de versnelling tot die snelheid weinig auto"s die hem bijhouden.)

PROBLEMEN

Toen ik de auto nog niet zo lang in mijn bezit had moest er een 100.000 km beurt worden uitgevoerd. Toen ik de auto weer kwam ophalen vroeg de dealer wat ik er in godsnaam mee had uitgevoerd. Hij was meer dan de hele dag bezig geweest met een hele waslijst aan reparaties, onder andere het vervangen van alles rond de remmen. De vorige eigenaar had waarschijnlijk ook nog even genoten van het race-karakter... Aandachtspuntje bij een 2e handsje !

Vanaf dat moment heb ik er geen reparaties meer mee gehad. Wel moet ik zelf iedere pakweg 15 a 20.000 km een litertje olie er in gooien, omdat er pas na 50.000 km weer een volgende beurt nodig is.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.