Audi A3 1.8 5V Turbo 150pk Ambition (2001)

autoreview

Audi A3 1.8 5V Turbo 150pk Ambition (2001)

Signalement

UitvoeringA3 1.8 5V Turbo 150pk Ambition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf178.000 km
KM-stand laatst178.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De volgende Audi!

  • 178.000 km

Na 2 jaar heerlijk te hebben gereden met m'n vorige Audi A4 B5 begon ik 'm toch beu te raken dat i.c.m. de stevige kilometerstand (Verkocht met 298.000 op de teller) besloot ik te gaan kijken voor een nieuwer model met minder km's en evt ook meer vermogen.

Eerst viel mn oog op een A3 Sportback 1.8Tfsi uit 2008 deze was echter net voordat ik had gebeld al opgehaald door de nieuwe eigenaar dus de zoektocht ging door..

Na een hoop googelen vond ik de tfsi motoren toch maar een beetje eng en besloot ik om voor een A3 van de 1e generatie te gaan zoeken.

Na 2-3 weken alle verkoopwebsites af te speuren kwam deze op het oog. Een Audi A3 8L Ambition uit 2001 met 1.8T 20 klepper motor die vanuit de fabriek 150 pk heeft.
Deze stond net als de A4 een redelijk eind van mij vandaan maar dat had ik er wel voor over. De verkoper claimde uiteraard dat de auto perfect reed en er 0 mankementen waren.. Na een proefrit de straat uit en de snelweg op bleek dit echter niet het geval de koppeling lag er bijna helemaal uit (dit was veroorzaakt doordat de auto in 2015(!) al was gechipped naar 200 pk) en er brande een motorlampje. Ook waren de pixels van het lcd schermpje in het dashboard grotendeels vergaan.

Ik was echter helemaal verkocht ondanks de grote reparatie die hoe dan ook moest gebeuren dus met de verkoper uiteindelijk een deal gesloten en de auto mee naar huis de hele 2 uur en man man man wat was dat een rit heel kort nadat we op de snelweg zaten begon de auto in te houden en te stotteren maar na gestopt te zijn bij het tankstation en een visuele inspectie te hebben uitgevoerd toch maar (voorzichtig) doorgereden naar huis en toch ondanks al het gestotter en dergelijke was het wel een fijne rit terug op de cruise control.

Eenmaal thuis de auto schoongemaakt van binnen en buiten en toen de zoektoch naar het gestotter. Echter toen we dit symptoom intypten op google zakte de moed in mijn en mijn vaders schoenen. Wat. Een. Waslijst.

Het kon vanalles zijn: De luchtmassameter, een lek in het turbosysteem, bobines, bougies, brandstofpomp etc. etc. Dus eerst maar eens begonnen met de bougies eruit te vissen en die waren al niet al te best dus die werden vervangen. De kleppen in het carterventilatiesysteem waren ook helemaal vergaan (olie+membraam is geen goede combinatie) De bobines waren gelukkig nog wel goed, geen dure reparatie maar alles wat ik niet hoef te vervangen laat ik zitten.

Om een lang verhaal kort te maken heb ik na 3 weken vanalles uitproberen de luchtmassameter vervangen en dat bleek de (grootste) boosdoener te zijn,

Nu was het eindelijk tijd om de remmen, banden en koppeling aan te pakken. Het was een eis om de auto eerst motorisch in orde te krijgen voordat ik alles eromheen ging vervangen. De remmen waren compleet verroest (niet vliegroest) dus de voorste schijven en blokken zijn vervangen voor nieuwe exemplaren. De banden waren +- 8-10 jaar oud dus deze zijn vervangen voor een set Goodyear Eagle F1's 235/45/17. Toen de koppeling... ik had dus meerdere garages gebeld voor offertes om de koppeling te vervangen maar i.v.m. het verhoogde vermogen van de auto kon niemand mij garantie geven erop. Tot ik uitkwam op de garage die bij mijn werk om de hoek zat deze bood een versterkte koppeling aan die het vermogen makkelijk zou moeten kunnen verdragen. Top! dacht ik maar eh hoeveel gaat dat kosten? 980 euro. Dit deed wel iets zeer gezien ik de auto voor 1150 euro had gekocht maar het moest gebeuren. Ik kon in iedere versnelling de koppeling laten slippen zodra de turbo iets begon de draaien.

Na deze reparatie was het plaatje (grotendeels) wel compleet. Een hatchback met ongeveer 200pk + handbak, sportstoelen en 'goede' banden.

In de periode mei 2020 tot september 2020 is het volgende vervangen:

-Bougies (Zelf gedaan)
-Luchtfilter (Zelf gedaan)
-Brandstoffilter (Zelf gedaan)
-Nieuwe Olie + Filter
-PCV Klep (Zelf gedaan)
-N75 (Zelf gedaan)
-Diverter klep (Zelf gedaan)
-Carterventilatie vanuit de oliekoeler
-Voorremmen (Zelf gedaan)
-Banden
-Koppeling
-Bluetooth ontvanger voor fabrieksradio (Zelf gedaan)

Ik heb de auto nogsteeds en schrijf deze review 28-03-2021 (Had 'm eerder willen schrijven maar ik ben ook gewoon lui) Er staat nu 201.000 kilometer op de teller.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.