Audi 90 2.3 E Quattro (1987)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 90 2.3 E Quattro |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1987 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 243.000 km |
KM-stand laatst | 275.000 km |
ERVARINGEN
- 256.000 km
Na een tijdje audiloos geweest te zijn begon het weer te kriebelen... En het gevreesde audi virus heeft in juni weer toegeslagen. Toen heb ik de hand gelegd op mijn audi 90 quattro 10V. Na de goede ervaringen met de vorige twee 80s (1.6 en 2.0E) en mijn moeders a4 avant 1.8T uit 2005 (uiteraard heeft ze die nog steeds) wilde ik graag iets exotischers. Iets met 5 cylinders, en vierwielaandrijving.
Via marktplaats kwam ik bij deze 2.3 90Q terecht, die op slechts 15 km rijden te koop stond bij een particulier. De vraagprijs was niet te hoog, maar er waren wel wat kleine mankementjes aan. Gelukkig ben ik niet heel onhandig en heb ik besloten om hem over te nemen. Eerst een nieuw interieur geplaatst, goede geluidsinstallatie en mooie velgjes gekocht. Later zijn ook nog de benzinepomp, die hard zoemde, en de distributieriem met alle gebeuren vervangen. Na een bezoekje aan de nurburgring, waar de quattro eens goed zijn werk heeft mogen doen, besloten S2 remmerij te plaatsen, met s2 klauwen, geperforeerde schijven en ferrodo premier blokken rondom. De auto is dus niet geheel orgineel meer, maar wel in topstaat.
Een auto als deze koop je ook niet zomaar, maar meestal alleen als je weet waar je aan begint. Het is allemaal oerdegelijk, maar onderdelen zijn erg duur. Zelfs voor bougies betaal je zomaar ineens 6x zoveel als voor je vorige gewone auto. Gelukkig is roest geen kopzorg en degelijkheid troef. Na een grondig onderzoek bleek er verder weinig meer in aanmerking te komen voor vervanging of reparatie.
Ondertussen weer meer dan 10.000 zeer fijne kilometers gereden. Quattro is een mooie optie, die je echter niet echt gebruikt in dagelijks gebruik. Overschat het ook niet, want als je buiten de grenzen van het systeem gaat, dan is het ook niet meer te houden.
Het geluid van de 5 cylinder is bekend, en ook ik ben er verslaafd aan geraakt. Na een degelijke motorflush (ervoor ook al) ben ik zeer tevreden over het geleverde vermogen voor deze inmiddels 20 jaar oude audi. Hoop hem ook nog aardig wat jaren te kunnen houden.
Wat practische zaken. Verbruik ongeveer 1:10, dus niet echt zuinig. Nu wil ik hem ook wel eens goed laten werken als de motor warm is, want het vermogen is toch erg verleidelijk. Wegligging is prima, hoewel ik niet zeker weet wat voor schokdempers eronder liggen. Waarschijnlijk zijn die al eens vervangen. Geluid bij 120 is niet veel, lekker rustig autobahn cruisen dus. Totdat je gas geeft, dan komt de boel weer tot leven. Kortom, een prachtbak, en gezien de prestaties nog betaalbaar ook.
Update, kmstand 265500. Rijdt nog steeds prima, en is ondertussen voorzien van nieuwe velgen, en er is een roestplek weggewerkt (Waarschijnlijk door de vorige eigenaar ergens langs geschuurd; zat er al lang in). Helaas kan ik geen nieuwe foto's plaatsen; als de oude verwijderd zijn en ik nieuwe uitkies, worden de oude weer teruggeplaatst.
Update, de auto is ondertussen zo langzaam de 3 ton overgegaan. Dit heuglijke feit met aanschaf van een practisch nieuw en onbeschadigd quattro interieur gevierd.
Ondertussen zo ongeveer de 3 ton gepasseerd. Met oud en nieuw 2010 op wintersport geweest, ideaal bevallen. Met quattro en winterbanden meer grip dan moderne voor-of achterwielaandrijvers mét sneeuwkettingen. Auto weet perfect weg te komen door de dikke sneeuw, en loopt ook met de kou meteen als een zonnetje. Met skibox, 4 man en volle belading ook prima door de bergen karren.
22-4-2010: We gaan richting de 310.000 en de zomerbanden zitten er weer onder :).
PROBLEMEN
- 275.000 km
Tsja, onderhoud houd je aan een oude auto. Hij is niet stil komen te staan of iets dergelijks, maar slijtende onderdelen raken altijd aan vervanging toe. Zo heb ik de benzinepomp, remmen rondom en het distrubitegebeuren zelf vervangen. Accu was op, en dynamo laadde ook niet veel meer. Die zijn dus ook vervangen. Verder loopt alles lekker.
Upd 270.000 km. Nog altijd erg veel plezier van. De aftermarket ingebouwde startonderbreker is moeilijk gaan doen; deze heb ik eruit laten halen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.