Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Audi
  • 90

Audi 90 2.3 E Quattro (1987)

autoreview

9
Audi 90 2.3 E Quattro (1987)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering90 2.3 E Quattro
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1987
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf243.000 km
KM-stand laatst275.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 256.000 km
  • 29 oktober 2007

Na een tijdje audiloos geweest te zijn begon het weer te kriebelen... En het gevreesde audi virus heeft in juni weer toegeslagen. Toen heb ik de hand gelegd op mijn audi 90 quattro 10V. Na de goede ervaringen met de vorige twee 80s (1.6 en 2.0E) en mijn moeders a4 avant 1.8T uit 2005 (uiteraard heeft ze die nog steeds) wilde ik graag iets exotischers. Iets met 5 cylinders, en vierwielaandrijving.

Via marktplaats kwam ik bij deze 2.3 90Q terecht, die op slechts 15 km rijden te koop stond bij een particulier. De vraagprijs was niet te hoog, maar er waren wel wat kleine mankementjes aan. Gelukkig ben ik niet heel onhandig en heb ik besloten om hem over te nemen. Eerst een nieuw interieur geplaatst, goede geluidsinstallatie en mooie velgjes gekocht. Later zijn ook nog de benzinepomp, die hard zoemde, en de distributieriem met alle gebeuren vervangen. Na een bezoekje aan de nurburgring, waar de quattro eens goed zijn werk heeft mogen doen, besloten S2 remmerij te plaatsen, met s2 klauwen, geperforeerde schijven en ferrodo premier blokken rondom. De auto is dus niet geheel orgineel meer, maar wel in topstaat.

Een auto als deze koop je ook niet zomaar, maar meestal alleen als je weet waar je aan begint. Het is allemaal oerdegelijk, maar onderdelen zijn erg duur. Zelfs voor bougies betaal je zomaar ineens 6x zoveel als voor je vorige gewone auto. Gelukkig is roest geen kopzorg en degelijkheid troef. Na een grondig onderzoek bleek er verder weinig meer in aanmerking te komen voor vervanging of reparatie.

Ondertussen weer meer dan 10.000 zeer fijne kilometers gereden. Quattro is een mooie optie, die je echter niet echt gebruikt in dagelijks gebruik. Overschat het ook niet, want als je buiten de grenzen van het systeem gaat, dan is het ook niet meer te houden.

Het geluid van de 5 cylinder is bekend, en ook ik ben er verslaafd aan geraakt. Na een degelijke motorflush (ervoor ook al) ben ik zeer tevreden over het geleverde vermogen voor deze inmiddels 20 jaar oude audi. Hoop hem ook nog aardig wat jaren te kunnen houden.

Wat practische zaken. Verbruik ongeveer 1:10, dus niet echt zuinig. Nu wil ik hem ook wel eens goed laten werken als de motor warm is, want het vermogen is toch erg verleidelijk. Wegligging is prima, hoewel ik niet zeker weet wat voor schokdempers eronder liggen. Waarschijnlijk zijn die al eens vervangen. Geluid bij 120 is niet veel, lekker rustig autobahn cruisen dus. Totdat je gas geeft, dan komt de boel weer tot leven. Kortom, een prachtbak, en gezien de prestaties nog betaalbaar ook.

Update, kmstand 265500. Rijdt nog steeds prima, en is ondertussen voorzien van nieuwe velgen, en er is een roestplek weggewerkt (Waarschijnlijk door de vorige eigenaar ergens langs geschuurd; zat er al lang in). Helaas kan ik geen nieuwe foto's plaatsen; als de oude verwijderd zijn en ik nieuwe uitkies, worden de oude weer teruggeplaatst.

Update, de auto is ondertussen zo langzaam de 3 ton overgegaan. Dit heuglijke feit met aanschaf van een practisch nieuw en onbeschadigd quattro interieur gevierd.

Ondertussen zo ongeveer de 3 ton gepasseerd. Met oud en nieuw 2010 op wintersport geweest, ideaal bevallen. Met quattro en winterbanden meer grip dan moderne voor-of achterwielaandrijvers mét sneeuwkettingen. Auto weet perfect weg te komen door de dikke sneeuw, en loopt ook met de kou meteen als een zonnetje. Met skibox, 4 man en volle belading ook prima door de bergen karren.

22-4-2010: We gaan richting de 310.000 en de zomerbanden zitten er weer onder :).

PROBLEMEN

  • 275.000 km
  • 29 oktober 2007

Tsja, onderhoud houd je aan een oude auto. Hij is niet stil komen te staan of iets dergelijks, maar slijtende onderdelen raken altijd aan vervanging toe. Zo heb ik de benzinepomp, remmen rondom en het distrubitegebeuren zelf vervangen. Accu was op, en dynamo laadde ook niet veel meer. Die zijn dus ook vervangen. Verder loopt alles lekker.

Upd 270.000 km. Nog altijd erg veel plezier van. De aftermarket ingebouwde startonderbreker is moeilijk gaan doen; deze heb ik eruit laten halen.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Audi 90? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Audi 90
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi 90 specificaties
  • Audi 90 occasions
  • Audi 90 video's
Advies en informatie
  • Audi 90 tests
  • Audi 90 gebruikersreviews
  • Audi 90 index
PREMIUM
Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Het is 1986. Een jaar waarin geld niet meer stinkt en de ‘yuppie’ in opkomst is. Juist voor...

Lees meer
 

Audi 90 reviews

  • Gebruikersreview
    Audi 90 2.3 E 20V Quattro (1991)

    Audi 90 2.3 E 20V Quattro (1991)

    2
    • 16 november 2008
  • Gebruikersreview
    Audi 90 2.3 E Quattro (1987)

    Audi 90 2.3 E Quattro (1987)

    9
    • 29 oktober 2007
  • Gebruikersreview
    Audi 90 2.0 E (1989)

    Audi 90 2.0 E (1989)

    2
    • 29 augustus 2004
  • Gebruikersreview
    Audi 90 2.3 E (1990)

    Audi 90 2.3 E (1990)

    1
    • 8 april 2004
  • Gebruikersreview
    Audi 90 2.3 E 20V Quattro (1990)

    Audi 90 2.3 E 20V Quattro (1990)

    2
    • 10 augustus 2003
  • Gebruikersreview
    Audi 90 2.3 E (1989)

    Audi 90 2.3 E (1989)

    • 8 mei 2002
meer reviews
Audi RS E-tron GT - Op de rollenbank

Audi RS E-tron GT - Op de rollenbank

114

Het gebeurt steeds vaker dat er aanmeldingen komen van eigenaren van elektrische auto’s die...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Audi 90 2.0 automaat - Op de Rollenbank

    Audi 90 2.0 automaat - Op de Rollenbank

    • 6 mei 2021
  • Gebruikersreview
    Audi 90 2.3 E 20V Quattro (1991)

    Audi 90 2.3 E 20V Quattro (1991)

    2
    • 16 november 2008
  • Gebruikersreview
    Audi 90 2.0 E (1989)

    Audi 90 2.0 E (1989)

    2
    • 29 augustus 2004
  • Gebruikersreview
    Audi 90 2.3 E (1990)

    Audi 90 2.3 E (1990)

    1
    • 8 april 2004
  • Gebruikersreview
    Audi 90 2.3 E 20V Quattro (1990)

    Audi 90 2.3 E 20V Quattro (1990)

    2
    • 10 augustus 2003
  • Gebruikersreview
    Audi 90 2.3 E (1989)

    Audi 90 2.3 E (1989)

    • 8 mei 2002
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Audi e-tron 55 quattro S edition (2021)

    Audi e-tron 55 quattro S edition (2021)

    2
    • 26 juni 2022
  • Autotest
    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571 sterke vernieuwde topversie

    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571...

    42
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Audi Q5 S edition Competition: aangeklede plug-ins

    Audi Q5 S edition Competition: aangeklede...

    5
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    29
    • 20 juni 2022
  • Achtergrond
    Fans verrassen 75 jarige Röhrl met ex-Quattro van de zaak

    Fans verrassen 75 jarige Röhrl met ex-Quattro...

    16
    • 19 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A3 Sportback 30 TFSI Advanced edition (2022)

    Audi A3 Sportback 30 TFSI Advanced edition...

    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    'Audi spant rechtszaak aan tegen Nio wegens modelnamen'

    'Audi spant rechtszaak aan tegen Nio wegens...

    69
    • 16 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden