Audi 80 Avant 2.0 E 90pk (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 80 Avant 2.0 E 90pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 159.000 km |
KM-stand laatst | 190.000 km |
Back to basic
- 163.000 km
De voorgeschiedenis
De Citroën C5 had mij te vaak duur onderhoud nodig. In de korte tijd dat ik de auto reed gemiddeld € 800 per jaar. Verder trouwens wel een hele fijne auto, die gemeten naar het comfort dat hij biedt, in aanschaf bijna niets kost. Voor wie kwa onderhoud wat meer wil/kan besteden is het niet zo'n afrader als algemeen wordt aangenomen.
Er moest nu een auto komen zonder comfort-electronica, waar iedere garage cq doe het zelver (ik) aan kan sleutelen zonder dat het meteen honderden euro's kost. Het moest ook nog een beetje een leuke auto zijn...geen eenvoudige opgave dus.
Als verklaard mercedes liefhebber had ik graag een C-klasse station of een W124 gehad, ook een 190 heb ik nog serieus overwogen. Allemaal auto's die twee keer zoveel kosten als er voor een goede Audi 80 wordt gevraagd. De 190 viel uiteindelijk af want alleen als sedan; C-klasses roesten en W124's zijn veel duurder en ook zwaarder wat de vaste lasten opdrijft.
Ik heb de Audi 80 en dan vooral de avant, altijd een mooie auto gevonden. Op de eerdere momenten dat ik naar een auto zocht was deze nog niet betaalbaar, en nu deed zich het probleem voor dat het moeilijk was nog een goede te vinden. De sedans zijn vaak nog in prachtige staat aan te treffen, maar ik wilde graag een station voor wat extra ruimte. Wat ik mooi vind aan deze auto is dat hij ruim genoeg is, maar niet al te groot of lomp.
De aankoop
Bij handelaren waar ik ben geweest trof ik meestal auto's van bedenkelijke kwaliteit aan, de station is over het algemeen slechter behandeld dan de sedan. Uiteindelijk via marktplaats een echt particulier exemplaar gevonden met een net interieur en verhoudingsgewijs lage kilometerstand. Er was op de auto niet veel aan te merken: duidelijk netjes bereden, strak en gaaf. Na wat handjeklap de auto voor een goed bedrag mee kunnen nemen, wel met een bijna verlopen APK en een gescheurde ashoes.
Nieuwe APK en onderhoud bijwerken
Kort na aankoop de auto weggebracht naar mijn vaste garage, waar de ashoes gerepareerd is. Voor de APK waren er ook twee nieuwe schokbrekers voor nodig. Mijn schoonvader heeft de gebroken plastic wielkuip vervangen.
Het rijden
Hoe rijdt het? Uiteraard is het wennen, deze auto is basic dus het veerkomfort is totaal anders dan de Citroën of mijn W123. Het weggedrag is echter prima en het is ook stil in de auto. De motor, een 2.0 met 90 pk, maakt een wat reutelend geluid, niet per se mooi maar wel gemoedelijk. De motor heeft weinig kracht maar als je rustig rijdt is de wagen voor mij voldoende vlot. Zitpositie en -comfort is prima, goede stoelen. Ook op de achterbank is er voldoende ruimte voor passagiers. De auto schakelt en stuurt soepel en trefzeker, de stuurbekrachtiging is sterk maar het gevoel is naar mijn smaak goed. Het interieur is ouderwets, 's nachts is het aardedonker in de auto omdat het dashboard van zwart plastic is en alleen het instrumentenpaneel (amberkleurig!) verlicht is. Zoals eerder beschreven heeft de auto geen comfortextra's, kan dan ook niet stuk gaan en ik mis eigenlijk niets alleen een open dak zou wel fijn geweest zijn.
Problemen
Ik heb zelf, vanwege moeizaam starten, bougies, verdeelkabels, verdeelkap en rotor vervangen. Verder lucht- en brandstoffilter en olie ververst. Aan deze auto is makkelijk te sleutelen door de eenvoudige techniek en alles is goed bereikbaar. De auto beschikte over een achteraf ingebouwde startonderbreker die niet meer betrouwbaar werkte. Het systeem is door de wegenwacht buiten werking gesteld. Ook is de koelwatersensor stuk gegaan, het lampje van de motortemparatuur gaat dan steeds branden. Ik heb de sensor vervangen, een eenvoudig klusje. De sensor is wel duur (€ 45) maar ja wat zou het in een moderne A4 kosten?
Kosten
Verzekering kan voordelig omdat ik weinig kilometers rijd is de auto als youngtimer verzekerd. Onderhoud probeer ik gedeeltelijk zelf te doen, onderdelen zijn redelijk betaalbaar en goed beschikbaar, veel is uiteraard universeel VAG spul. Door doe het zelven bespaar ik wat op het onderhoud, wat ik niet zelf kan doet een onafhankelijke garage. De keerzijde van de medaille is het forse brandstofverbruik van deze auto, door veel korte ritten ligt het rond de 1:9.
Niet vrij van problemen
- 166.000 km
De laatste paar maanden waren helaas niet vrij van problemen.
De motor kwam niet goed op temperatuur. Ik heb samen met mijn schoonvader de termostaat vervangen. Een rotklus, maar wel vruchtbaar. De auto verbruikt sindsdien een stuk minder.
Na drie weken stilstand sloeg de auto na een minuut af en wilde niet meer aanslaan. Het bleek uiteindelijk dat de motor van tijd was geraakt, een lager van de as die de ontsteking aandrijft was versleten. Er is meteen is een nieuwe distributrieriem geplaatst. Ook heeft de auto weer een nieuwe APK.
De kabels naar de achterklep hebben een breuk waardoor het mistachterlicht niet werkt; inmiddels is ook het achteruitrijlicht buiten werking omdat anders de dashboardverlichting steeds uitvalt. De kabelboom naar de achterklep moet gesoldeerd worden.
Met het warme weer van de laatste weken is de hemel gaan hangen, schijnt een bekende Audi-kwaal te zijn. De hemel zal eruit moeten en opnieuw bekleed.
Tenslotte zit de uitlaat eraan te komen.
Na tegenslag verbetering
- 170.000 km
Om chronologisch te blijven, vorig jaar zomer de kabelboom naar de achterklep gerepareerd, een lastige klus niet zozeer echt moeilijk als wel lang en saai. Maar vruchtbaar en daar gaat het om. In de loop van de winter begon de auto steeds meer brandstof te verbruiken met als dieptepunt een dagteller kilometerstand van 385 op een tank van 55 liter. Vervolgens heb ik de tweede temparatuursensor vervangen en de koelwaterflens afgedicht. Dit hielp niet. Na veel vijven en zessen besloten de lambda sonde te vervangen. Deze ogenschijnlijk eenvoudige klus liep uit op twee dagen werkplaats omdat het ding gruwelijk vastzat. Maar weer veel geleerd en gelukkig hulp gekregen van de bekwame hobby-monteurs van de autosleutelklup Hilversum! Tenslotte toch gelukt maar het hielp niet veel wat het verbruik betreft. Min of meer ten einde raad de auto door Avenu Autogroep in Naarden laten uitlezen en afstellen. Onstekingstijdstip, CO% en stationair toerental zijn hier correct afgesteld. Sindsdien verbruikt de auto een stuk minder! Gisteren 650 km op 60 liter. Ideaal is het misschien nog niet maar ben niet ontevreden. Ik zeg het niet graag en het is ook geen wet van meden en perzen, maar soms is de gang naar de dealer zo gek nog niet voordat je zelf begint te dokteren. Tenslotte, weer een APK'tje voor een jaar, zonder opmerkingen (hemel hangt nog wel steeds naar beneden...)
Alles bijgewerkt?
- 174.000 km
Afgelopen twee weekenden een grote beurt uitgevoerd: olie (5W40, dank Audio voor de tip), oliefilter, luchtfilter, interieurfilter, bougies. Remmen losgemaakt en schoongemaakt, cups en stofhoesjes een massage gegeven. Alles even bekeken, ziet er goed uit.
€ 110,- aan onderdelen en een paar (eigen) arbeidsuren.
Auto rijdt heerlijk. Komende tijd nog wat kosmetisch werk:
-dakhemel laten repareren
-wang bestuurdersstoel (wie kent een goed adres?) laten repareren
-bestuurderdsstoel vastzetten
-en een 'flapje' naast de koplamp zit los en is ingescheurd, dat wil ik ook repareren (perfectionistisch?).
Het brandstofverbruik is op een lange rit nu 1:12. Korte ritten daar is deze auto niet zo dol op.
Olieverbruik nu monitoren. En twijfels over de koppakking want die zweet olie. Is al langere tijd. Uitlaat is nog dicht, maar komt er wel aan denk ik.
- 178.000 km
Ik heb, door toenemend brandstof- en koelwaterverbruik, in april j.l. de koppakking vervangen. Meteen nieuwe distributieriem en waterpomp en nog een heleboel van die dingen 'want het ligt toch uit elkaar'. Koprevisie laten uitvoeren, vlakken, kleppen slijpen, klepsteelrubbers laten vervangen. Dit heb ik uitbesteed, de rest zelf gedaan met nu en dan een deskundige van de Auto Sleutel Klup Hilversum die over mijn schouder meekeek. Mooie klus, veel van geleerd. Nu dit achter de rug is rijdt de auto weer als een zonnetje. Ook de uitlaat is nog steeds niet op, in mei nieuwe apk zonder opmerkingen. Volgende klus staat trouwens al weer op het programma, het aanpakken van het interieur. Ik heb echt een band met de auto opgebouwd en hoewel ik me wel eens verbijt door de vele onvoorziene kosten, rij ik toch nog steeds vrij goedkoop. Zaak is nu te blijven genieten.
Weer een jaar verder
- 186.000 km
Mei 2015 - Mei 2016 was kwa kosten een gunstig jaar voor de Audi. De enige grotere kosten was de aanschaf van vier nieuwe winterbanden en velgen. Bij de APK onlangs waren twee remslangen en twee nieuwe veerpootlagers nodig (vóór). Onlangs heb ik de kachelradiateur vervangen, een bekend zwak punt bij deze auto's of misschien moet ik zeggen, niet gek dat het na 20 jaar een beetje minder wordt. Het is een onder Audi rijders en sleutelaars een beruchte reparatie: het hele dashboard moet eruit. Echter omdat het veel voorkomt is er veel over te vinden, zodat je niet helemaal in het duister tast. De klus was dan ook best goed te doen, alleen allles weer terugzetten was lastiger dan gedacht. Het is wel een lonende reparatie, het ruikt weer fris in de auto en de ruiten zijn snel schoon bij regen. De volgende klus wordt de dakhemel opnieuw bekleden. Het is een goede auto, die heerlijk rijdt. Het goedkope van een oude/simpele auto is nogal betrekkelijk en gaat alleen op als je veel zelf kan en wilt doen. De onderhoudskosten zijn inmiddels gemiddeld € 750 per jaar, dat is niet weinig. Ik ben aan het nadenken over een opvolger over een jaartje, dan zitten er 5 jaar op met de Audi. Het wordt hier vaker gezegd maar iedereen moet zich bedenken dat afschrijving doorgaans de hoogste kostenpost is bij een auto. Daarom denk ik toch weer voor een wat oudere auto te gaan en eventuele hogere onderhoudskosten in te calculeren.
Afscheid
- 190.000 km
Begin december 2016 heb ik afscheid genomen van de Audi en deze ingeruild op een Toyota Prius (III) uit 2010. Veel overwegingen lagen aan deze beslissing ten grondslag maar het komt er op neer dat ik gevoelsmatig klaar was met steeds weer geld uitgeven. Bij de apk van mei 2016 moesten de veerschotels voor vervangen worden. Ik probeer veel zelf te doen, maar veren toch maar liever niet. Auto moest hiervoor een dag in de garage staan en opnieuw uitgelijnd worden. Bij een auto van deze leeftijd is het niet gek dat dit soort dingen gebeuren. Hoe leerzaam, bevredigend en leuk het zelf sleutelen aan je auto ook kan zijn, het kost veel tijd en die wilde ik ook liever aan andere dingen gaan besteden. Ook de hoge gebruikskosten (ik heb het brandstof verbruik nooit onder de 1:11 kunnen krijgen) spelen als bezwaar. En dan tenslotte, maatr dat heeft alles met mij zelf te maken: ik zag altijd wel weer dingen die beter of mooier konden. En dan niet de zin hebben om er weer een weekend mee bezig te zijn. Een zuinige benzine auto met een automaat en wat comfort opties moest er minimaal voor in de plaats komen, waarna ik op de Prius ben uitgekomen. Bij pogingen tot verkoop bleek weer de minimale populariteit van deze, naar de leeftijd gemeten, toch wel formidabele auto: de belangstelling was nihil. Hoe graag ik hem ook een liefhebber had gegund, inruil was de enige optie. Er kwam daarmee een einde aan 13 jaar 'budgetrijden', de Prius kostte in aanschaf meer dan mijn 3 vorige auto's bij elkaar maar ik verwacht wel op gebruiks- en onderhoudskosten te gaan besparen. Het is ook nadrukkelijk een afscheid van 'autorijden met wat meer emotie' maar zoals ik hierboven schets, dat was ook vaak ergernis en die mis ik niet. Ik dank alle lezers voor de leuke reacties die ik de afgelopen jaren mocht ontvangen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.