Audi 80 2.0 E 90pk (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 80 2.0 E 90pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 161.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Toen ik op zoek ging naar m´n eerste auto stond eigenlijk al vast dat het een Audi zou worden. Ik had al goede ervaringen met het merk (de auto van m´n ouders). Aangezien de prijzen van een A4 boven m´n budget lagen, kocht ik een 80 2.0E uit ´92.
De auto ziet er weliswaar snel uit (lichtmetalen velgen, sportdemper, S2-logo’s) maar dat is hij dus niet. Vaak als ik ergens sta, zoals bij de pomp, vraagt men zich af welk motorblok er in ligt. Ze trappen er vaak nog in ook als ik zeg dat het een S2 is.
Maar goed, nu over de auto zoals hij is. Het is een lekkere cruiser. Maar de souplesse kan beter, want 90 pk is een beetje weinig voor zo´n Audi met een gewicht van 1160 kg. Maar als je eenmaal op snelheid bent blijft ie gaan. Bij een snelheid van 120 km/u op de snelweg rijd je behoorlijk comfortabel en daar is zo´n auto ook voor gebouwd. Maar in Nederland mag je toch niet harder en aangezien het nogal druk is, doet de snelheid er niet toe. Je komt verder goed mee met zo´n auto en je slaat er zeker geen slecht figuur mee.
Schakelen gaat soepel en de zit achter het stuur is zeer comfortabel. Een aanrader voor Audi 80-rijders is een middenarmsteun voorin. Die zou ik voor geen goud willen missen. Het kost wel een paar centen, maar dan heb je ook wat. Het is net of je in een relaxte stoel zit.
De standaarduitrustig is wat karig (geen electrische ramen of spiegels e.d.), maar daar staat Audi om bekend. De uitvoering met wat extra metertjes en houtinleg die ik heb geeft het interieur toch een uitgebreidere look.
PROBLEMEN
Qua kosten valt het nog wel mee. Het verbruik is 1:12 en dat valt mij reuze mee. Met het olieverbruik ben ik minder tevreden. Na 2.000 tot 2.500 km moet er een liter bij.
Echte problemen heb ik nog niet gehad. Twee keer was wel de accu leeg. Een keer thuis voor de deur, een andere keer 35 km van m´n woonplaats. Ik was nog geen lid van de ANWB dus iemand anders moest me helpen met starten. Mijn auto heeft een startblokkering/alarm wat er later is ingebouwd. Hij heeft dus een ´stille gebruiker´ en of je er nu mee rijdt of niet, hij verbruikt constant stroom. Dus twee keer per jaar de accu laden is geen overbodige luxe.
Ondanks de auto al 11 jaar oud is, kraakt er nog niets. Een keer klapperde de uitlaat onder de auto wanneer je achteruit reed. Er bleek een steun te zijn afgebroken, dus dat was snel te repareren.
Verder heb ik de auto een keer een grote servicebeurt laten geven en dat was ook wel nodig. De remmen piepten nogal en de remblokken voor waren dan ook zeer matig. De rekening viel achteraf zeker niet tegen. Op de korte termijn zullen er alleen nieuwe achterbanden onder moeten voor zover ik het nu kan zien.
In augustus 2006 heb ik hem bij een kilometerstand van 266.000 km ingeruild voor een A4. Hij begon echt olie te zuipen (1 liter per 1.000 km ...). Een kwaal bij dit type kennelijk. Verder was de auto wel in orde maar op de dag dat ik hem in ging ruilen kapte de motor er tot twee keer toe spontaan mee! Maar hij is inmiddels weer doorverkocht met een APK tot april 2008.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties2
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Rover 75 2.5 V6 Classic (2000) - 405.772 km - Klokje Rond

Test Porsche 911 Carrera T - lichter, luider, leuker

Bugatti EB112: dertig jaar geleden droomde wederopgestane merk van supersedan

Tesla Model 3 Long Range RWD: uit voorraad, dus specificaties

Wim Brock kampeert het liefst met zijn A-Ford en Eccles-caravan
