Audi 80 2.0 CD (1984)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 80 2.0 CD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1984 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 108.777 km |
KM-stand laatst | 121.750 km |
LPG-installatie ingebouwd
Omdat de 5 cilinder 2.0 ltr veel benzine weg dronk heb ik besloten om een 73ltr LPG tank in te laten bouwen.
Jammer dat hij dan nog wat meer vermogen moet inleveren...het vermogen vind ik al wat beneden de maat. Mogelijk komt dit ook omdat hij op Euro 95 ipv Euro 98 loopt.
Aankoop Audi 80
- 107.777 km
Vandaag deze auto aangekocht.
De reis naar huis was een genot, de 5 cilinder pruttelde mooi, de wegligging is genieten. Hij heeft door de brede banden wat last van de sporen in de weg. Je moet het stuur dus soms goed vasthouden.
De bekleding is van stof wat in de warme zomers ook lekker zit en is niet versleten.
Hopen dat de auto niet teveel benzine vraag een 1/10 vind ik wel de grens. Anders moet er mogelijk maar een LPG installatie in gestopt worden.
De sport uitvoering vind ik wel het mooist aan dit model. Andere modellen lijken van de voorkant niet zo mooi, ik heb er een stuk plastic onderaan zitten wat het helemaal afmaakt!
LPG-inbouw
- 110.630 km
Vandaag LPG installatie in gebruik genomen. Het toerental ook weer goed ingesteld. Alleen beetje te laag voor het starten met een koude motor, dus daar nog een beetje mee aan het uitvogelen hoe dat beter kan. Misschien dat er toch nog even een keer naar de automatische shoke gekeken moet worden.
LPG installatie is mooi ingebouwd in de kofferbak. Vulopening achter de nummerplaat weggewerkt via een klapsysteem. Nu dus ook de tijd om de kofferruimte af te timmeren en te bekleden.
Wel wordt gemerkt dat de achterkant nu wat zwaarder is geworden, nog meer opletten met de brede achterbanden bij het afrijden van een drempel. Deze schuren dan aan in de wielkast. Misschien de vering nog wat ondersteunen of veranderen.
Homokinetische koppeling rechtsvoor gebroken
- 110.917 km
Heb je lekker een rit gemaakt. Wil je weer terug naar huis. Knap kggg.....was dat?
Ik eerst denken versnellingsbak iets mis mee....maar na een expert gebeld te hebben en een sleep geregeld bleek de aandrijfas rechts gebroken te zijn in het wiel. Dus maar naar de garage, zelf geen tijd om te repareren.
Gelukkig kost het niet zoveel €350,- ongeveer, ook mooi de tijd om hulpvering aan te vragen voor achter...banden komen in de wielkasten als er over een hobbel gereden wordt.
Misschien mooi prijsje te maken met een apk, maar dat mogelijk de volgende keer.
--Volgende keer--
Het is niet helemaal leuk te noemen. De assen die standaard zijn passen allemaal niet. Ze zijn te dik of te lang. Misschien dat een vorige eigenaar iets aan de voorkant heeft veranderd en dat er nu dus geen standaard systeem meer in zit. Misschien verklaard dat ook dat er maar 3 versnellingen te tellen zijn (type-CD heeft af fabriek 4+E versnellingen). Hopen dat er snel een passend onderdeel wordt gevonden....anders is dit wel heel zuur!
---UPDATE 10 september 2011---
De auto rijd weer! Het heeft heel lang geduurd voor er een goede oplossing gevonden kon worden. Verschillende assen zijn langs de auto gegaan, maar ze pasten allemaal niet. Het blijkt dus een heel andere as te zijn dan standaard in Nederland onder de auto zit. Mogelijk dat in Duitsland er andere assen standaard onder de auto gekomen zijn, maar bij Audi-Classicparts wisten ze ook niet de goede te vinden, mogelijk zijn verkeerde gegevens doorgegeven.
Maar ik vind het belangrijk dat de as weer gerepareerd is door een gespecialiseerd bedrijf en dat de auto weer rijd! Heerlijk om weer in je eigen auto te rijden!
Nu moet de APK-keuring nog uitgevoerd worden. Een hele waslijst meegekregen wat er nog moet gebeuren, blijkt ook dat de verhalen die bij de verkoop zijn verteld niet kloppen. Het remsysteem zou vervangen zijn, maar hier blijkt niet van waar volgens de monteur in de garage. Daar moet dan ook wat aan gebeuren. Dit kost nog eens een mooi bedrag, dus maar proberen zelf wat te regelen hier en daar.
APK-keuring
Er moest weer een apk-keuring uitgevoerd worden. Dit wou ik laten doen bij de garage waar ik de rest van de onderhoud ook laat doen, maar dit werd wel erg duur. Daarom heb ik besloten om eens rond te kijken en zo vond ik een garage gespecialiseerd in oudere auto's (voornaamelijk citroën). Deze kon de verschillende werkzaamheden voor de helft van de prijs uitvoeren.
De zaken die gemaakt zijn:
- Rem-leidingen
- Ashoezen
- Achter as rubbers
- Deurgrepen achter
- Accu vastzetten
- Achter wiellagers
- Remslangen achter
De werkzaamheden waren snel en naar mijn inzicht vakundig uitgevoerd. Hij rijd en remt weer als een zonnetje!
Hij moet maar weg
- 121.750 km
Jammer genoeg krijgt de Audi niet de aandacht die hij nodig heeft. Door de LPG inbouw is de motor wat heter geworden tijdens het rijden en zijn de kleppen wat ontregeld. Hierdoor reed hij wat hakkelig en kon niet altijd het vermogen geven wat hij had.
Doordat ik er geen tijd voor had en geen kennis van heb, staat hij nu al een tijdje stil, vanaf okt. Maar wel geregeld even verreden zoals het ook bij caravans moet gebeuren die lang stil staan. Ook de koest soms even weer een was gegeven, maar ja zo'n auto moet niet stilstaan, maar moet geregeld even voor een ritje genomen worden.
Nu zijn we op zoek naar een andere auto om onze twee auto's op in te ruilen, of twee los te verkopen voor 1. Het is jammer, maar geld groeit jammer genoeg niet aan de bomen en je kan er veel andere dingen mee doen....
Ik moet hem voor de verkoop wel even na kijken en de kleppen en APK laten bijwerken, anders heeft de volgende eigenaar er ook niets aan....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.