Alpine A110 (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A110 |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 12.490 km |
Fantastische auto voor 2
- 3.800 km
Voorgeschiedenis:
De uitnodiging voor een proefrit in de Alpine A110 had ik al in 2018 gekregen maar een 2-zits sportwagen paste toen helemaal niet bij mijn situatie (met twee opgroeiende tieners) en bovendien paste het prijskaartje me ook niet. Maar in december 2022 was het dan zover dat we toch maar eens gingen proefrijden. Met het idee om wellicht een mooie tweedehands A110 Légende aan te schaffen. De proefrit was overtuigend, alhoewel de route rondom Alpine Center Soestdijk niet veel mogelijkheden biedt om het weggedrag goed te testen. Belangrijk voor mij / ons was dat de auto voldoende gebruiksgemak en vertrouwen gaf. In onze vorige Alpine (V6 GT uit 1987) durfde mijn vrouw bij nat weer bijvoorbeeld eigenlijk niet te rijden. Maar de nieuwe A110 biedt ons allebei een prima zitpositie met voldoende zicht rondom (voor een sportauto) en is erg makkelijk te rijden. Dus alle seinen op groen voor de aanschaf? Ja, behalve dat de aangeboden gebruikte A110's eigenlijk nog steeds heel prijzig waren (en nog zijn). Het gat naar een nieuwe is best klein. En dus werd half januari een koopovereenkomst getekend voor een nieuwe A110. De standaard uitvoering in een gelimiteerde kleur (Bleu Sierra, hiervan worden er 110 wereldwijd verkocht).
De eerste kilometers
Na de levering in juni 2023 hebben we de eerste 2.500 km de motor en aandrijflijn een beetje proberen te sparen. Er wordt aangeraden om de auto nog echt klassiek in te rijden. Dus de eerste 1.000 km niet boven de 3.500 min-1 en op de snelweg niet sneller dan 130 km/u. Maar zelfs op die manier rijdend kun je echt met heel veel lol en op hoge snelheid de diverse binnendoor wegen "bedwingen". Diverse dijkweggetjes en de Posbank zijn al aangedaan op tijdstippen dat er verder geen (toeristisch) verkeer is en dat is genieten met een hele grote G. Inmiddels hebben we ook een paar dagen Eifel achter de rug en daar komt de auto nog meer tot zijn recht. Fantastisch!
De auto wordt niet dagelijks gebruikt, het is meer een weekend- en vakantieauto. Alleen de oudste zoon heeft inmiddels een rijbewijs dus we zullen ook regelmatig met z'n drieën of vieren op pad moeten, en dat vind ik dan ook een flink nadeel van deze A110, dat het een pure 2-zitter is.
Maar hoe is het dan met de andere nadelen die je in tests en andere reviews leest?
- bagageruimte en opbergruimte in het interieur: Voor ons gebruik zijn de twee bagageruimtes van ieder ca 100 liter tot nu toe altijd voldoende geweest. Ook voor een paar daagjes / weekje weg moet dat voor de meeste mensen toch volstaan. In het interieur geen portiervakken of dashboardkastje. Ook geen bekerhouders. Tja, ik mis ze tot nu toe niet. In een opbergvak achter tussen de stoelen (onderin) heb ik een pen liggen en daar gaat mijn telefoon vaak in. Wel hebben wij het "pack storage" gekozen wat voorziet in een flink opbergvak (meer naar boven) tussen de twee stoelen en een bagagenet achter de bijrijdersstoel. Die laatste is nog steeds leeg. Op lange ritten gaat er een fles water in het opbergvak. En achter de stoelen hebben we dan meestal de jassen liggen en ook een paraplu.
- Multimedia: een erg klein scherm voor tegenwoordige begrippen, maar deze auto koop je niet voor het multimediasysteem. De modellen vanaf modeljaar 2022 hebben Apple Carplay en Android auto en veel meer kan ik er niet over melden. Ik zet het scherm meestal uit......
De radio verliest wel regelmatig het DAB signaal en schakelt dan over naar FM (en later weer terug). Dit is soms wel hinderlijk aangezien er tijdsverschil in de signalen zit en ook de helderheid en klank veranderd.
- alleen als automaat verkrijgbaar: tja dat zorgt altijd voor veel discussie, maar als je je in een auto als een Alpine volledig wil focussen op de weg en het rijden, denk ik dat de automaat voor 98% van de mensen een uitkomst is. En deze 7-traps automaat met dubbele koppeling is gewoon ook heel goed. Bij rustig rijden neemt de automaat soms een fractie bedenktijd, maar als je de auto in sport (of track) stand zet en hard wil gaan, schakelt de automaat super snel en altijd op de juiste momenten. Zelf flipperen biedt meer betrokkenheid maar is zelden beter.
Kortom, tot nu toe zeer tevreden. Nog geen klachten, rammeltjes of onkosten gehad.
Absoluut geen spijt
- 12.490 km
Ruim een jaar en bijna 12.500 km verder. Wat een heerlijke auto is dit. Voor ons is deze auto multi-inzetbaar. Evenementen, boodschappen, familiebezoek, vakanties, enz. Maar zoals een andere reviewer ook al schreef op autoweek, het liefst wil je Nederland wel snel achter je laten om echt te kunnen genieten van de rij-eigenschappen van deze Alpine. In Nederland kun je prima over 's lands snelwegen, b-wegen en ook in de stad uit de voeten met deze auto, maar deze auto hoort thuis op echte stuurmanswegen en daar moet je in Nederland echt naar zoeken. Nee, naar de Ardennen, Eifel, Vogezen en natuurlijk de Alpen, daar wil je gewoon heen met deze auto.
Goed even praktisch op een rijtje, de zaken die opgevallen zijn. Eerst even de wat mindere punten, nauwelijks minpunten te noemen en wellicht ook erg persoonlijk, maar goed:
- de 3 verschillende rij modi vind ik op zich prima. Het liefst rij ik in sport stand omdat je gasrespons en stuurgevoel dat wat prettiger en directer is. Alleen wordt ik dan af en toe wel een beetje flauw van de "pops-and-bangs" van de sportuitlaat. Deze zijn erg artificieel en gaan vervelen. In de normale stand heb je die niet, maar dan schakelt de automaat weer veel te snel op, dus in de normale stand, wordt je bijna verplicht om handmatig te schakelen. Een combinatie van de sport-stand zonder de uitlaat "open te zetten" is er niet, dat had van mij nog wel gemogen.
NB De Track stand gebruik ik (nog) maar zelden.
- de automatische versnellingsbak. Deze staat ook in het rijtje met positieve punten want deze schakelt in bijna alle gevallen precies op het juiste moment en ook zeer snel. Maar twee zaken bevallen me minder. Zoals al geschreven schakelt de bak in de normale rijmodus (te) snel op. En dus rij ik dan vaak in handmatige modus. En dat gaat prima, behalve bij half gas en dan opschakelen van 4 naar 5. Dan heeft de bak ineens "enorm" veel bedenktijd nodig. Heel raar, ik heb dat nu een keer of 6 gemerkt en het is natuurlijk een neuzelpuntje maar het doet toch afbreuk.
Het andere is het terugschakelen in handmatige modus. Als je de auto rustig uit laat rollen (naar een rood verkeerslicht bijvoorbeeld), kun je eigenlijk zelf alleen te vroeg (en dus vrij bruusk) terugschakelen of (te) laat. Als je laat terugschakelt, gaat het wel soepel maar vaak denkt de bak "ik ben je net voor" en als je dan aan de schakelflipper trekt, zit je ineens twee versnellingen lager. Ik krijg dat nog niet echt lekker in de vingers. Misschien toch meer rijden / oefenen?
- als laatste puntje wil ik opmerken dat de draaicirkel toch wel flink is. Al meerder keren meegemaakt dat manoeuvreren of keren op de weg toch met een keertje extra heen en weer steken moet.
Positief, wat bevalt er, overtreft de verwachtingen:
- Rijplezier: deze auto doet zo veel dingen goed, comfortabel cruisen kan, maar lekker sturen is op zijn tijd natuurlijk veel leuker. En dat gaat met veel gevoel, de auto laat echt goed weten wat er gaande is. Met daarbij wel redelijk veel (rol)beweging in de koets. Maar dat is prima, wij hebben bewust geen hardcore "trackauto" gekozen.
- Stoelen, wij hebben de verstelbare Sabelt comfortstoelen gekozen en die zijn nagenoeg perfect. Na een dag sturen, 8-9 uur in de auto, stap je fris uit en tijdens de rit geen moment ergens last van.
- Ruimte, in de cabine is er veel hoofd- en voetenruimte. Het voelt wel "cosy" aan omdat de raamlijn hoog is en je dus echt diep in de auto zit maar iedereen kan denk ik prima zitten in deze auto. NB als er een (optionele) voetensteun gemonteerd is bij de passagier, verlies je daar wel een 10-tal centimeters voetenruimte. En over de bagageruimte heb ik al eerder geschreven. Tijdens onze 10-daagse vakantierit konden wij daar ook nu weer prima mee uit de voeten. Voorin twee reistassen van ruim 40 liter en achterin schoenen, jassen en nog wat lossen zaken. Achter de voorstoel de laptoptas en paraplu's. Er zijn ongetwijfeld veeleisender mensen maar voor het gros zal dit echt wel voldoende zijn.
- Versnellingsbak, wat een goed apparaat. Vooral in de sportstand als je lekker gas aan het geven bent, schakelt die precies op het juiste moment. En heel snel, niet te vergelijken met de automaat met dubbele koppeling die ik in de Megane IV had.
En behalve voor de eerste de onderhoudsbeurt hebben we de dealer niet gezien. Zoals het hoort natuurlijk.
Kortom ik ben nog steeds erg enthousiast. Ook als ik er niet in rij maar er alleen naar kan kijken, het is ook een plaatje van een auto vind ik.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Alpine A110 1.8 Turbo GT 300PK Automaat / Lederen Bekleding / Focal Audio / Comfort Stoelen / Navigatie / Camera / Parkeersensoren Voor & Achter / Stoelverwarming
- 2024
- 5.300 km

Alpine A110 GT Alpine Atelier 300pk Turbo #35 van 110 Automaat Focal Premium | Camera | Cruise | Parkeersens. v+a | Atelier Bleu Alpine Acier
- 2024
- 19.939 km

Alpine A110 1.8 Turbo GT Focal Premium | Alpine Telemetrics | Sportuitlaat | Stoelverwarming | Camera
- 2022
- 22.705 km