Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo 120 Sport (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Giulietta 1.4 Turbo 120 Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 69.500 km |
KM-stand laatst | 75.500 km |
Eerste indruk
- 75.500 km
De Alfa Giulietta. Hier in het straatbeeld zien we hem steeds minder vaak voorbij komen en dat is nou juist één van mijn persoonlijke redenen om er een aan te schaffen. In 2019 kocht ik mijn eerste Alfa, ook een Giulietta, maar dan van de eerste generatie. Een 2.0 JTDM 170pk uit 2012. Deze was van bijna alle opties voorzien, waaronder de TCT automaat. De dikke diesel in de neus wist de beeldschone koets van de Giulietta met behoorlijk tempo op gang te brengen en, wanneer deze op gang was, lekker zuinig (1:18 gemiddeld) van A naar B te brengen. Wel was het zware gewicht van het blok goed voelbaar in het betere bochtenwerk. Samen met de diesel 'soundtrack' deed dit toch een beetje afbreuk aan het exotische Italiaanse karakter van de auto.
Met bouwjaar 2012 viel deze Giulietta in de categorie 'MY2010', ofwel de eerste generatie, en dit was te merken. De meeste bekende kwaaltjes van deze generatie heb ik zelf ook meegemaakt. Hieronder vallen bijvoorbeeld een achter ruitenwisser met een eigen leven, piepjes, kraakjes, rammeltjes, slecht radio ontvangst en lekkende deurrubbers. Allemaal geen hele grote problemen en eenvoudig op te lossen, maar toch een beetje jammer.
DE ZOEKTOCHT:
Na dik 4 jaar werd het tijd voor wat nieuws. De Giulietta heb ik in die tijd van 95.000 naar 180.000 km gereden. Ik ging elders werken en daardoor kon de diesel verkocht worden. Ik ging op zoek naar iets op benzine, het liefst met een handbak en in de categorie Golf. Op het lijstje stonden:
- Mazda 3 SkyActiv X 186
- BMW 116i
- Ford Focus 1.5 182pk
- Mini Cooper Clubman S
De Mazda 3 heb ik 2 maal proef mogen rijden. Het is een prachtige auto, vooral in die rode kleur. Ook van binnen erg strak en netjes. Totaal iets anders dan wat ik van de Italiaan gewend ben. Helaas wisten beide motoren, de 122 en de 186pk versie, mij niet te overtuigen.
De Clubman S is echt een geweldig apparaat. Ik wilde graag een Clubman omdat ik ook een trekhaak wil, deze past helaas niet op de gewone Cooper. Vooral met de handbak kun je er een hoop plezier aan beleven. Qua styling moet je er natuurlijk van houden, maar de prestaties zijn prima. Uiteindelijk zag ik mezelf toch niet in een Mini rijden, dus ging de zoektocht verder.
Bij het speuren naar een BMW en Focus stuitte ik per toeval op een advertentie van deze Giulietta. Deze was een stuk jonger dan de eerder genoemde auto's en had fors minder gelopen. Ik had niet per sé mijn zinnen gezet op een tweede Giulietta, ik had immers al bijna 5 jaar in een gereden. Echter zag deze er smetteloos uit en had hij ook een goede onderhoudshistorie. Ook de uitvoering was goed, een 'Super Sportiva' wat feitelijk neerkomt op het sportpakket. Hieronder vallen bijvoorbeeld de carbon look koplampen, Brembo's op de vooras, zwarte hemelbekleding, sportuitlaat zonder middendemper, diffusor achter, 18 inch en het sportonderstel. Klein nadeel, onder de kap ligt een 1.4 T Jet met 120 pk. Stiekem had ik gehoopt op de MultiAir, maar je kunt niet alles hebben. Ook las ik dat er nog best wat potentie in de motor zit, mocht ik toch wat meer vermogen willen. Na de proefrit was ik overtuigd en uiteindelijk besloten om deze Giulietta aan te schaffen!
EERSTE INDRUK:
Inmiddels is de auto al een tijdje in mijn bezit en heb ik er 6.000 km mee gereden. Nog niet lang genoeg om een echt goede review te schrijven over de kwaliteit van de auto, maar wel om een eerste indruk te delen.
Je kunt duidelijk zien dat Alfa gewerkt heeft aan de zwakke punten van de eerdere modellen. Bijvoorbeeld:
- De stoelen zijn veel beter, ze geven meer steun.
- Geen piepjes en kraakjes (nou is hij ook nog vrij jong, kan nog komen)
- De deurrubbers zijn duidelijk anders.
- Het kunststof van het dashboard sluit beter aan waardoor deze niet gaat rammelen.
Verder is er natuurlijk wel een verschil te merken met de 2.0 JTDM. Je hebt ongeveer de helft van het koppel en dat is even wennen, maar het is voldoende voor de dagelijkse rit naar het werk. De neus voelt wel een stuk lichter waardoor hij in het bochten wat minder loom voelt, hierdoor voelt hij lekker sportief aan. Samen met het geluid van de benzinemotor komt deze auto toch meer als een echte Alfa over.
Wat wel gezegd moet worden is dat de nieuwere generaties wat hoger op de wielen staan dan de eerste generatie. Persoonlijk vind ik hem echt te hoog, het staat hem niet zo goed, dus wellicht komen er in de toekomst veren onder van een Veloce. In combinatie met de all-season banden voelt het onderstel iets minder communicatief aan dan zijn voorganger, maar het is verre van slecht.
HET RIJDEN:
Comfort:
Omdat het in dit geval een sportief aangeklede Giulietta betreft met het optionele sportonderstel, zal het niet verbazen dat er op het gebied van comfort betere keuzes op de markt zijn. Dit onderstel zorgt in combinatie met de platte banden die om de 18 inch velgen liggen voor een sportief rijgedrag. Dit betekent niet dat de auto niet voor lange afstanden gebruikt kan worden. Hij is wellicht wat hard afgeveerd, maar nooit oncomfortabel. Waar zijn voorganger nog hard kon voelen over kleine hobbels, voelt deze versie wat beschaafder aan. Hij kan daarom ook prima als reisauto gebruikt worden. Tijdens een rit van 2,5 uur heb ik ook niet de neiging gehad om even een pauze te nemen vanwege bijvoorbeeld een pijnlijke rug. Dit in tegenstelling tot de MY2010 Alfa, welke met name door de stoelen een minder prettige reisgenoot was.
Wat geluid betreft valt met name het bandengeluid op. Het is geenszins storend, maar het effect van een paar stillere banden zal waarschijnlijk wel goed te merken zijn. Windgeruis is beperkt en ook hier heb ik persoonlijk geen klachten over. Dankzij de sportuitlaat waar de middendemper ontbreekt is de motor goed hoorbaar, maar is er geen sprake van een vervelende 'dreun' in het interieur.
Stuurgedrag:
Het stuurgedrag van de Alfa valt, zoals verwacht, niet tegen. Wat meteen opvalt is de directheid waarmee de auto van richting veranderd zodra je begint te sturen. Hierdoor voelt de auto lekker levendig en speels aan. Zeker met de lichtste motor in de neus verandert hij snel van richting. Deze auto staat op een setje all-seasons van Vredestein. Mogelijk valt er een verbetering te behalen met een paar serieuze, op sportief rijgedrag gerichte zomersloffen, maar hier kan ik op dit moment allen maar over speculeren.
Zoals gezegd staat deze Alfa wat hoger op de wielen dan zijn voorganger en, ondanks het feit dat ik geen direct vergelijk meer kan maken, kan ik me herinneren dat deze voorganger minder ging hangen in de bochten. Echter, zoals hierboven geschreven, was deze ook een stuk harder afgeveerd.
Het enige puntje wat mijn inziens iets beter kan is het stuurgevoel. Vergeleken met de Mazda 3 voelt de besturing iets kunstmatiger en daardoor afstandelijker aan.
Prestaties:
De 120pk sterke, 1.4 liter grote, Turbo Benzina mag dan de minst sterke motorisering voor deze auto zijn, maar de prestaties zijn best goed te noemen. Door de kleine turbo is de motor in lage toerentallen al vrij potent en dit komt het gebruik bij dagelijks vervoer ten goede. Van een turbo gat is bijna geen sprake. Bij 2500 toeren begint de motor pas echt goed te lopen en is een behoorlijke versnelling voelbaar. Hij trekt stevig door tot ongeveer 4000 toeren, hierna is het feestje helaas voorbij. Doortrekken tot het rode gebied dat bij ca. 6000 toeren begint heeft eigenlijk geen zin.
Tijdens het versnellen komt het rauwe geluid van de 4 cilinder duidelijk het interieur binnen, wat toevoegt aan het sportieve karakter van de auto.
De versnellingsbak schakelt goed. Het is een 6 bak met korte verzetten wat de auto een vlot gevoel geeft bij het optrekken. De 6e versnelling is ook nog relatief kort, waardoor de motor bij 100 km/h ca. 3000 toeren draait. Dit laatste maakt de auto op de snelweg wellicht iets rumoeriger dan nodig.
Het schakelgevoel is prima, dit was ook een van mijn persoonlijke eisen. Als er een handbak komt, dan moet hij goed voelen. De bak schakelt licht, met voldoende gevoel en trefzeker. Je hebt niet het idee dat je in een pan soep aan het roeren bent. Ik heb begrepen dat dit bij de eerdere versies van de Giulietta anders kan zijn, maar deze nieuwe bak voelt goed aan. De Mazda doet het hier wel beter, deze heeft nog iets meer gevoel, maar deze staat dan ook bekend als een van de besten op de markt.
En het verbruik? Niet eens heel slecht. Wanneer ik de snelweg kilometers combineer met de korte ritjes naar de supermarkt kom ik tussen de 6.3L en 6.8L per 100km uit. Grof gerekend tussen de 1:15 en 1:16.
Inmiddels heeft de auto een nieuwe distributieriem, waterpomp en koelvloeistof gekregen. De riem moet volgens het boekje om de 4 tot 6 jaar vervangen worden en, aangezien hij bijna 5 jaar oud is, leek me dit verstandig om te doen.
Tot zover de eerste bevindingen, nu eerst wat kilometers maken!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir Super | Pack Veloce & Comfort | PDC | Clima
- 2016
- 90.289 km

Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Super | 150pk | Carbon exterieur | Bose Audio | Navigatie | Leder | Perfect onderhouden |
- 2018
- 53.399 km

Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MA 170pk TCT Super | Navi | Allseason banden | Panoramadak
- 2017
- 76.142 km