Alfa Romeo Brera 3.2 JTS V6 Q4 (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Brera 3.2 JTS V6 Q4 |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 116.000 km |
KM-stand laatst | 116.000 km |
Mijn project
- 140.000 km
Mijn Brera, niet meer de allernetste.
Ooit in zijn leven is is de auto eens herspoten en dan niet in de kwaliteit als ik zo willen.
Ook is de hemel gaan doorzakken, en was er genoeg steenslag te vinden op de auto.
Voor mij was het dan ook de reden om iets anders te kopen, maar ja wat doe je dan als je de auto weer ziet staan in de garage, in mijn geval de auto houden en hem beter maken dan dat hij ooit geweest is.
Ik had zelf 3 wensen:
1 verse lak met een glascoating
2 carbon interieurdelen
3 een lederen dashboard
En uiteindelijk is er veel meer gebeurd dan dat.
Allereerst is de auto technisch nagekeken en klaargemaakt.
Alles wat nodig was danwel bijna nodig is hierbij vervangen en heeft de auto een set 19" Prodrive velgen gehad met een set Pirellei P-Zero Nero GT bandjes.
Vervolgens is het interieur gedaan en daarna is de auto herspoten.
Om een opsomming te geven wat er allemaal gedaan is aan deze auto hier een lijst:
* Brandstofpomp vervangen
* cardanas vervangen
* Thermostaat vervangen
* Koelvloeistof reservoir vervangen
* Aandrijfaskeringen vervangen
* Nieuwe 19" Prodrive velgen
* Nieuwe Pirelli P-Zero Nero GT banden
* Nieuwe Bougies
* Nieuwe vloeistoffen
* Nieuwe filters
* Dashboard bekleed met leder
* Carbon interieurdelen geplaatst
* Android infotainment systeem geplaatst
* Hemel en de A, B en C stijlen bekleed met Alcantara
* Stuurwiel en handremhendel bekleed met (opnieuw)leder
* Airbagkap bekleeb met Alcantara
* Instaplijsten vervangen
* Auto is volledig herspoten in Rosso Alfa (5 klagen kleur, 4 lagen blank)
* Remklauwen opnieuw gespoten en voorzien van nieuwe logo's
* Motorkap vervangen
* Prodrive uitlaten gemonteerd
* Prodrive Sv6 Logo's geplaatst
* Alle sierdelen op de auto vervangen
* Auto gepolijst en voorzien van dubbele glascoating
* Alle kunsstoffen in en op de auto herspoten
* Motorafdekkap vervangen
* Spruitstuk en gasklephuis geparelstraald en gecoat
* Al het leder voorzien van een nieuwe topcoat
En ik zal ongetwijfeld nog het nodige vergeten zijn.
Aan deze auto is bijna een jaar gewerkt en nu kan ik echt zeggen dat het mijn auto is. temeer omdat ik ook zelf veel heb mee kunnen helpen om de auto af te krijgen.
Mijn Brera
- 116.000 km
De Brera, een auto die ik vanuit twee kanten moet beoordelen, van de ene kant als auto waarmee ik dagelijks reed en van de andere kant als hobby.
Om maar bij het begin te beginnen, deze Brera heb ik in november 2017 aangeschaft, destijds als opvolger van mijn 159 (2.2JTS) die al de nodige ervaring had. Als dagelijkse auto heeft de Brera ook altijd probleemloos zijn taak volbracht. Praktisch is het allemaal niet, de kleine kofferruimte met hoge til zorgt er niet voor dat je veel en grote spullen kunt meenemen, het interieur niet heel ruim, de achterbank zit er in voor de sier en het infotainmentsysteem is een grap.
Maar goed, hiervoor koop je geen Brera. Die koop je omdat je een mooie auto wilt rijden.
Ja de auto, helemaal in combinatie met de V6 lust een flinke slok dus als je lange afstanden gaat maken is dat iets om rekening mee te houden.
Onderhoudskosten vielen aardig mee en heb ik er in die periode niet veel onkosten aan gehad.
Kort samengevat: als je een zeldzame en bijzondere auto wilt rijden voor relatief weinig geld en niet veel geeft om praktische zaken dan is een Brera prima te doen.
Maar goed in 2018 wisselde ik van baan en toen moest ik veel meer kilometers rijden, dat was met de Brera amper te doen. Ik heb er een auto naast gekocht en de Brera als 2e auto gehouden.
In 2019 zou de Brera plaats moeten maken voor een ander speeltje, een idee dat direct ten einde kwam toen ik de garagedeur na zijn schorsing weer opentrok.
De staat van de Brera was toen ik hem kocht echt niet zoals ik de auto hebben wou, ooit in zijn leven is de auto eens herspoten. En dan niet op een goede manier.
De voorbumper was beschadigd, de wielen waren niet mooi meer, het hemel is gaan doorzakken.
En zo begon ik aan een project dat uiteindelijk nogal uit de hand liep.
Nu gebruik ik de auto enkel nog maar voor plezierritjes. En ik moet zeggen dat de auto dan echt tot zijn recht komt. Elke keer als ik de sleutel in die auto steek en op de knop druk dan zorgt dat voor een glimlach.
De atmosferische V6 klinkt met de Prodrive uitlaten zoals hij zou moeten. en hij is heerlijk comfortabel voor de langere ritten.
Ook even doorhalen vind de auto heerlijk. Hij is voor zijn gewicht nog redelijk sportief al moet je daar niet al te veel van verwachten.
Het is echt een heerlijke auto voor de mooie weekenden op de mooie wegen, een auto waarvan je echt kunt genieten!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.