Alfa Romeo Brera 1750 Turbo (2010)

autoreview

Alfa Romeo Brera 1750 Turbo (2010)

Signalement

UitvoeringBrera 1750 Turbo
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst105.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Blij met een Brera

  • 32.000 km

Na een aantal andere auto's te hebben bekeken en vergeleken (online), kwam ik toch uit bij een Brera. De reden: ik wou wel sportief, maar hoefde geen die-hard gooi- en smijtauto te hebben.
De Brera met 1750 TBi motor was de perfecte balans, want lichter dan de uitvoeringen met Opel techniek en meer vermogen. Op een dag kwam ik in de zoekresultaten een bedrijf uit Haarlem tegen, dat auto's importeerde. De Brera was een paar duizend Euro goedkoper dan een origineel Nederlands exemplaar en nog minder kilometers ook! Het bleek ook nog om de Ti uitvoering te gaan, dus compleet met Pelle Frau Leder, bi-Xenon, 19 inch velgen.. Uiteindelijk ging de koop door, nadat ik een expert had ingehuurd om de auto na te kijken.

De auto kon ik via dat bedrijf bij Squadra Tuning laten chippen (Massimo pakket; 235 pk en 380 N koppel) en je merkt totaal niet dat je in een dik 1400 kg zware auto rijdt. De 1750 TBi kan wel tot 300 pk aan, maar dan moet je een grotere turbo en andere luchtinlaat monteren. De trekkracht voor de koppeling is gelimiteerd tot 420 Nm (hetzelfde als de 2.4 JTDm) en met 380 Nm zit ik dus ruim onder de limiet. Ik wil het wel graag heel houden :)

In het begin had ik een probleem, wat door de dealer niet op te lossen was. Via een forum kwam ik in contact met een bedrijfje uit Leeuwarden, wat mij wel wou helpen.
Wat bleek: ondanks dat het onderhoudsboekje aangaf dat de auto voordat ie naar Nederland ging nog een beurt had gehad, bleek dat niet zo te zijn! Het luchtfilter was helemaal verstopt en later bij een grote beurt bleek dat er ook nooit olie ververst was. Kortom: de Duitse dealer heeft de eerste eigenaar vast dikke rekeningen gestuurd, maar niets aan onderhoud gedaan...

Onlangs kwamen we er na een paar keer dezelfde problemen te hebben gehad, dat de thermostaat niet goed afgesteld was, dus als de motor net lekker warm was, greep de thermostaat in, waardoor het vermogen beperkt was. Eerder is de wastegate-klep gereviseerd, omdat deze soms bleef hangen. Er werd mij ook geadviseerd om Firezone 102 Competizione te tanken, omdat daarmee het inhouden van de motor tegen werd gegaan.

Daarnaast heb ik een paar jaar geleden nieuwe banden gekregen, vanwege de slijtage. Standaard is de Brera weliswaar volgens de specificaties goed uitgelijnd, maar in de praktijk is dat juist niet zo! Dus de hele boel goed uit laten lijnen bij een expert (die ook in de racerij actief is en de auto precies op maat kan afstellen) en sindsdien geen rare slijtage meer.

De auto is lekker snel en als je niet vol op het gas staat, is het verbruik meer dan redelijk. Bij 100 km/u kan ik 1 op 12 halen. Comfort: de auto rijdt heerlijk en door het Ti pakket (waarbij de auto ook iets verlaagd is), is de auto sportief, maar niet keihard. Het is geen bochtenridder, maar zeer zeker geen stakker. De trekkracht is een zeer sterk punt, want terugschakelen om een andere auto in te halen is niet nodig; er is zoveel kracht aanwezig dat je in een hogere versnelling sneller vooruit komt, dan de meeste andere atuo's in een lagere versnelling. De opbergruimte, of beter: het gebrek daaraan is wel wat een punt. Je kunt echt alleen de hoogstnodige zaken in de cockpit kwijt. De losse navigatie in het handschoenenkastje en dan is dat ook vol. Ik gebruik het koelvak in de middenarmsteun als opbergvakje voor een paar pennen, parkeerschijf en zonnebril. Dat past nog maar net met was passen en meten.

De afwerking is uitstekend, de motor verbruikt nauwelijks olie, dus mensen die denken dat een Alfa van ellende uit elkaar valt, hebben het mis. Kwestie van goed onderhoud en met name bij zo'n turbo-motor: goeie hoog octaan benzine tanken.

Nadelen: - alleen geschikt voor wie geen gezin heeft of een tweede auto heeft voor gezinsuitjes/vakantie. - Zwaar, dus relatef duur in de wegenbelasting, terwijl het geen practische auto is.

Voordelen: - Wie geen gezin heeft en een opvallende coupé zoekt, is een Brera een goede keuze. De 1750 TBi is de beste keuze, want de turbodiesels zijn niet echt zuinig in deze zware auto. Of je moet enorm veel kilometers maken als vertegenwoordiger (de 2.4 JTDm zal in de praktijk hooguit 1:13 rijden). - Uiterlijk - Interieur - Soepele motor - Verbruik valt niet tegen voor zo’n zware auto

Update januari 2020

  • 105.000 km

Ondertussen zijn we januari 2020 en ik kan eigenlijk geen bijzonderheden melden. Het inhouden van de motor bleek te komen door een slecht afgestelde thermostaat, die later vervangen is.

Oktober 2019 nieuwe bougies gekregen, omdat er vocht in de cilinders zat, waardoor de bougies helemaal verkoold raakten. De auto reed niet echt lekker, dus dat verklaarde een hoop. Waar het door kwam is niet bekend; misschien de benzine die ik tank (Euro 102 power van een oliehandel uit de buurt, wat een soort racebenzine uit Oekraïne is).

Begin van deze maand de bodem en ophanging weer laten inspecteren (de auto heeft in 2015 een Waxoyl behandeling gehad) en alles was nog keurig in orde. De stoeprandschade aan de voorste velgen weer laten herstellen, iets wat al een paar jaar op de planning stond. Auto rijdt nog steeds geweldig en later laat ik de putjes verwijderen (zou nu het deukje uit het voorscherm laten halen, maar hier en daar zagen ze nog een paar oneffenheden) en alles weer mooi laten poetsen en polijsten.

Als je de prijzen van deze uitvoering ziet en vergelijkt met wat ik voor die van mij betaald heb, dan heb ik amper €1500,- per jaar afgeschreven en dan heb ik ook nog eens de Ti uitvoering, dus alle opties en sportonderstel. Dat meetellen en dan heb ik misschien €1000,- per jaar afgeschreven. Voorlopig blijft de Brera nog wel :)
De 2.2 JTS blokken hebben veel problemen, dus wie serieus overweegt een Brera te kopen, neem dan de 1750 TBi, dan rijd je zonder problemen.
En roesten doen ze eigenlijk niet, maar zo'n Waxoyl behandeling is wel aan te raden wanneer je de auto dagelijks gebruikt en/of buiten hebt staan zoals ik.

Al met al tot nu toe geen spijt van gehad!

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens