Alfa Romeo 33 1.7 i.e. (1991)

autoreview

Alfa Romeo 33
Alfa Romeo 33Alfa Romeo 33Alfa Romeo 33Alfa Romeo 33Alfa Romeo 33Alfa Romeo 33Alfa Romeo 33Alfa Romeo 33 - interieur

Signalement

Uitvoering33 1.7 i.e.
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2001
KM-stand bij aanschaf96.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Al een tijd was ik geinteresseerd in deze eigenwijze auto. Het hoekige lijnenspel, de boxermotor die, al naar gelang het toerental, zich rochelend of snerpend uit, maakten mij warm voor de aankoop van een Alfa 33. Ook zijn de prijzen die voor occasions worden gevraagd laag, wat me ook weer achterdochtig maakte. Ik had veel gehoord over uitval van allerlei functies. Het leken mij in ieder geval avontuurlijke, levende wagens! Na een zoektocht op het internet vond ik een donkerblauwe 1.7 IE, met voor haar leeftijd weinig kilometers op de teller. De auto zat prachtig in de lak en had fraaie lichtmetalen wielen. In alles leek het alsof er goed voor haar was gezorgd.

Het is een fijne auto om in te rijden. De stoelen zitten goed, het interieur is eenvoudig maar Italiaans sportief en voor een mooi geluid in het interieur hoeft de autoradio niet aan. Het schakelen gaat niet klik-klak-Japans maar is ook zeker niet lastig. Wel komt de koppeling erg laat op. Eenmaal opgekomen schiet de wagen vooruit vanuit stilstand en ook op snelheid regeert de motor alert op het gas. De vijfde versnelling is dan ook allerminst een "overdrive". De auto heeft eigenlijk twee persoonlijkheden: rustig, comfortabel bij 2000-2500 toeren en grommend sportief bij 3500 tpm of meer. Brandstofverbruik? Ik rijd er voornamelijk lange afstanden mee over de snelweg en kom dan op een gemiddelde van ongeveer 1:14. Dat vind ik netjes.

PROBLEMEN

Grote onkosten heb ik tijdens de 24000 door mij gereden kilometers in twee jaar tijd niet gehad.

Los van regulier onderhoud de bedragen in Euro"s
feb 2002: gaatje in benzinefilter, vervangen: 55,-
jan 2002: lager rechterachterwiel vastgedraaid, kabel voor bediening achterklep vervangen: 150,-
dec 2002: uitlaatdemper

Nu enige roestvorming rond o.a de tankdop.
Binnenkort moeten de veerschotels voor worden vervangen en, ik vrees, ook de koppelingsplaten. Bij flink gasgeven loopt het toerental eerst op zonder zich te vertalen in meer snelheid. Overigens is dit al een tijd zo en verergert het zich niet.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.