Alfa Romeo 166 2.4 JTD Progression (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 166 2.4 JTD Progression |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 112.000 km |
KM-stand laatst | 155.000 km |
ERVARINGEN
- 155.000 km
Wegens omstandigheden moest de GTV het veld ruimen. Er was behoefte aan meer ruimte en 4 deuren. Een waardige opvolger hoefde niet persee een Alfa Romeo te zijn, maar uiteindelijk is het toch een 166 geworden. Waarom? Vanwege de zeldzame verschijning, het fraaie Italiaanse design en de 2.4 JTD motor.
Om met de motor te beginnen, dit is misschien wel de lekkerste krachtbron voor de 166. Altijd trekkracht, vrij vlot weg vanuit stilstand en nog redelijk zuinig ook (1:15). Het is de 150pk versie die sinds 2002 geleverd wordt. Ten opzichte van de daarvoor geleverde 136pk versie is hij een stuk vlotter bij de les, vooral bij lage toerentallen. Op constante snelheden hoor je hem haast niet. Met deze motor is de 166 echt een snelwegexpress, ook in de 5e of 6e versnelling kun je nog simpel versnellen.
De wegligging en besturing is wat minder scherp dan van de kleinere Alfa’s, maar nog steeds vrij sportief. Je voelt dat deze auto vooral als luxe reisauto is opgezet. Als je wil kun je er prima sportief mee rijden, maar hij nodigt er niet direct tot uit.
De leren stoelen missen een lendensteunverstelling maar bieden hele goede steun. De zitpositie achter het stuur is niet voor iedereen perfect in te stellen, maar ik zit er prima. Voor het formaat auto is de binnenruimte niet riant. Als je langer bent dan 1,90m wordt het zowel voor al achterin al snel krap. Maar de fraaie luxe afwerking en het design zijn bijna onovertroffen. Ik denk persoonlijk één van de mooiste autointerieurs die ontworpen zijn in de jaren 90. Je ziet wel typische afwerkingsonvolkomenheidjes zoals een paar net niet perfect passende paneeltjes. De bagageruimte is lekker groot. Wel mis je een handgreep aan het kofferdeksel.
juli 2008
De 166 is ingeruild op een Alfa Spider.
PROBLEMEN
- 155.000 km
mei 2005
De turboslang begon te lekken. Resultaat was een hoge fluit en minder vermogen. Voor 90 euro een nieuwe slang laten monteren.
De achterwielophanging is niet geheel geluidloos, vooral in woonwijken met veel drempels hoor je hem regelmatig kraken. Bleek bij inspectie de draagarm te zijn. Vervangen zou volgens de dealer 500 euro kosten! Toch maar even laten zitten.
december 2005
Lekke band linksachter. Omdat de resterende banden ook bijna op waren, de 16-inch standaardvelgen vervangen door 17-inch Selespeed velgen.
januari 2006
Uit de motorruimte klonk een heftig piepgeluid. Dan denk je natuurlijk aan de V-snaar. De garage stelde vast dat de spanrol de oorzaak was. Reparatiekosten 345 euro.
augustus 2007
Toch een paar dingetjes. Achter rammelt de stabilisatorstang, een nieuwe is in bestelling. Ook de schokdempers vertonen slijtagesporen. Hoop een en ander binnenkort te vervangen. Toch veel kleine dingetjes waardoor de laatste beurt richting de 1000 euro ging. Maar met een verse APK kan ie er weer even tegen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.