Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.4 JTDm 20v TI (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 159 Sportwagon 2.4 JTDm 20v TI |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 160.000 km |
KM-stand laatst | 160.000 km |
Duitsland
- 160.000 km
Vanaf jongs af aan, net zoals veel andere hier, een enorme passie gehad voor auto's van allerlei verschillende merk en types. Toen kwam daar het moment om zelf mijn eerste auto te kopen,, wat ik al vrij zeker wist is dat niet een 'doorsnee' auto mij gelukkig zou maken. Denk hier aan een alledaagse Colt, golf, A3, Corolla of ander starter's autootje. Zelf nooit stilgestaan bij het merk Alfa Romeo tot een collega van mij destijds mij hier op wees. Na het zien en rijden van een 147 compleet verliefd geworden op de 147, en niet alleen dat type maar ook het merk. Toen der tijd heb ik ook nog een tijd voor een Lease maatschappij gewerkt waarbij ik de gehele jonge auto's (van E-klasses tot Up'jes) mocht rijden. Maar wat was het toch fijn om aan het einde van de dag in mijn 147 in te stappen. Tenzij ik die dag net een 5 serie oid gereden had.
Tot zo ver de rede waarom ik vandaag de dag een AR 159 rijd.
Bij een nieuwe baan hoorde in dit geval een andere auto. Mijn woon werk verkeer zou 200KM per dag gaan worden, en dat vroeg om een prettige reis auto. Altijd al sinds het bezit van mijn 147 wist ik dat de opvolger een 159 moest zijn, wat een prachtige auto was en nog steeds is dat. De zoektocht kon beginnen. Wat moest het zijn?
- De krachtigste diesel
- Zwart (Een eis van de wederhelft, bij mij stond rood op nr1)
- De TI uitvoering.
- Facelift model.
- Trekhaak
- Binnen het budget blijven
- Fatsoenlijke staat
Deze zoekopdracht bleek lastiger dan gedacht. Veel 159's zijn er niet te krijgen binnen de landsgrenzen. Zo besloot ik mijn zoekopdracht uit te breiden naar Duitsland. Ook daar stond niet direct een goede kandidaat te koop. Na 4 maanden intensief alle sites in de gaten te houden kwam daar eind december 2015 ineens DE perfecte kandidaat voorbij. Om een lang verhaal kort te houden, gekeken, aankoop keuring, betaald en mee naar huis genomen. Bijkomend voordeeltje is dat er al een set winterbanden + velgen bijzat.
Terwijl de auto op zijn kenteken wachtte, preventief onderhoud gedaan:
Egr & throtle body schoongemaakt.
Remschijven & blokken voor vervangen (with great power comes great responsibility).
Overigens doe ik al mijn onderhoud zelf, mits technische te ingewikkeld, denk hier aan (distributie) riem(en) ect. Omwille dat ik deze auto naar de 4/5 ton wil brengen probeer ik ook +- elke 15K de auto een beurt te geven.
160.500 We kunnen rijden
De 159 staat bekend om zijn eigen banden op te vreten mits niet juist afgesteld. Dus direct laten uitlijnen.
163.000 Distributie/Waterpomp
Ondanks dat de riem er nog geen ton op zat, kwam de uiterste vervang datum langzaam maar zeker in beeld. Ik ga niet op het randje lopen met dit soort dingen, dus dat moet vervangen worden voordat het problemen gaat opleveren. Zo gezegd, zo gedaan (extern)
175.000 Wat een heerlijke auto
6 weken met de auto op pad geweest en het is alles wat ik er van verwacht had. Wat zit dit ligt dit heerlijk comfortabel op de weg, ondanks zijn af-fabriek 'sport' onderstel. Dit is DÉ kilometer vreter voor op de snelweg en wat een koppel en power komt er van die 5 cilinder. De wegligging in bochten is ook zeer goed, alleen gladde omstandigheden merk je wel dat er zeer veel gewicht in de neus zit tov de rest van de auto.
De stoelen en ergonomie in zijn algemeen vind ik persoonlijk super. Tot zo ver dus nog helemaal niks te klagen. Elke dag is het weer een genot om in te stappen.
189.000 Een klein kraak en piepje
Helaas was het fenomeen krakende draagarmen niet alleen voorbehouden aan de 147, ook mijn 159 begon een licht kraakje te ontwikkelen. Ik heb een hekel aan bijgeluiden in de auto, dus direct vervangen.
191.000 Terug naar het vaderland.
In de zomer van 2016 een roadtrip gedaan van een kleine vier duizend kilometer. Waar onder andere een bezoek aan het Alfa Romeo museum toe behoorde, wat een prachtige plek. Niet alleen zie je veel alfa's rijden in Italië tov Nederland maar de parkeerplaats bij het museum is natuurlijk DE plek. Zo was mijn auto ineens omringt door een tiental broertjes en zusjes.
192.500 Helikoptor
Bij de terugreis naar Nederland van +- 1400KM vanuit Hongarije ontstond er een vreemd geluid. Mijn vriendin en dachten dat er constant een Heli bij ons vloog, die steeds dichterbij kwam, in andere woorden, het geluid werd steeds harder. Op een gegeven moment merken we dat het van de auto kwam. Oei, en dat met nog z'n 1350KM te gaan. Ik merkte dat het geluid kwam bij constant gas/gas los en wegging bij gas geven/remmen. Gelukkig had ik vrij snel door dat dit wel iets in de ophanging moest zijn en niet de motor die op zijn uitweg was. Gestopt bij een tankstation, gekeken naar de banden/ophangen maar niks te zien. Verder gereden en direct was het geluid er weer. Alleen vanaf +- 50KM of hoger. Weer gestopt en gekeken niks kunnen vinden. Doorrijden naar huis met dit geluid voelde niet goed. Dus direct een alfa romeo garage opgezocht, gelukkig maar 10KM verder. Dat moest nog wel lukken met 90 rijden. Eenmaal aangekomen bij de dealer, met handen en voeten uitgelegd wat er aan de hand was, er sprak immers niemand engels daar. Samen met de monteur een klein stukje gaan rijden en daarna heeft de monteur de garage in gereden. Zelf geen moment getwijfeld en direct via de showroom door naar achter gelopen. Geen moment uit het oog verliezen om een gekke rekening te krijgen. Anyhow, auto op de brug en bij het loskomen van de wielen en het voelen daaraan was het meteen duidelijk. Een wielbuit zat los.... OEF dat is opgelucht adem halen. Die had ik dus bij het vervangen van m'n draagarm vergeten goed vast te draaien.... De monteur heeft verder nog even het eea nagelopen en met het vastdraaien van de bout was het opgelost. Met een rekening van 50 euro in de zak weer de weg naar huis kunnen vervolgen.
197.500 Nog meer power
6 Maanden en 30,000KM eigenaar van mijn geliefde 159 en helemaal niks op aan te merken. Naast 2x regulier onderhoud (vloeistoffen & filters & een nieuwe set banden) niks aan gebeurd).
Af fabriek is de auto met 210 PK geleverd, meer dan genoeg natuurlijk. Al wist ik natuurlijk al wel dat ik deze wilde gaan chippen. Maar direct chippen is natuurlijk niet leuk, dan heb je maar 1x plezier van een groter motor vermogen. Eerst wilde ik wennen aan 210PK en de ruim 400NM koppel. Ik heb mij auto laten chippen maar niet met de rede om het onderste uit de kan te halen. Extra vermogen is leuk, maar het moet wel een betrouwbare auto blijven en overmatig extra slijtage aan onderdelen behoorde niet tot het plan. Hij is getild naar +- 240PK en een kleine 500NM koppel.
Vrijwel vanaf de aanschaf van mijn auto ben ik het verbruik via spritmonitor bij gaan houden, voor de chiptuning reed ik gemiddeld 1 op 15. Gemeten aan de pomp uiteraard. Wat overerigens fijn was is dat de boordcomputer en het daadwerkelijk gemeten verbruik bijna altijd precies klopte. Hierdoor wist ik dat het verbruik wat mijn ECU aangaf ook daadwerkelijk het verbruik is, vaak hoor je dat dit niet het geval is en een flink verschil op zit.
210.000 Een schone luchtweg
Het inlaat spruitstuk heeft de zogenoemde plastic swirl kleppen, gelezen had ik dat deze nog wel eens los willen komen of op den duur gaan lekken (klein druk verlies door ontsnappende lucht). Ahoewel dit nog helemaal niet van toepassing was op mijn motor, ben ik van het liever voorkomen dan genezen. Ik ben opzoek gegaan naar een inlaat spruitstuk van een 2.4 156 (deze heeft geen swirls) en deze opengemaakt om schoon te maken en te herstellen in zijn volle glorie. Zelf vervangen van het inlaatspruitstuk ben ik niet aan begonnen, hiervoor moet namelijk de distributie riem eraf... Dit klusje heb ik dus uitbesteed en meteen de riem mee laten vervangen, ondanks dat deze nog geen jaar oud was (wel 50K van de 100K). Niet alleen de riem, maar ook de waterpomp, spanners en meelooprollen.
Het inlaatspruitstuk dat er uit kwam was in een verrassende goede staat, minimale vervuiling en nog goed functioneerde swirls. Desalniet te min ben ik blij dat ik het preventief vervangen heb.
Bij een schone luchtweg hoort natuurlijk ook de turbo, deze heb ik ook direct mee laten reinigen, ook om te voorkomen dat de verstelbare vaantjes vast gaan zitten. Ook deze was nog verrassend schoon, goed en gezond nieuws dus.
243.000 Pech!
Bijna een ton probleemloos kunnen rijden tot daar ineens mijn eerste echte pech met een Alfa Romeo zich voordeed. Achteraf ook nog eens iets wat voorkomen had kunnen worden, maar daar later meer over.
Zaterdag avond op de oprit van een kennis. Na een gezellige avond ga ik op huis aan, start mijn auto, zet hem in de 1 en rijd 10cm. Plots klinkt er een geluid alsof ik over een steen rijdt. Vreemd denk ik. Ik zet de auto uit en kijk eronder. Niks te zien. Weer de auto in, starten en gaan. Ik rijd de oprit af en draai naar rechts. Dan ineens valt alles op zijn plek -> Geen stuurbekrachtiging meer. Direct wist ik dat mijn multiriem kapot was. 2 seconden daarna begint het accu lampje te branden doordat de dynamo niet wordt aangedreven. Ik zet de motor direct stil, duw hem 2 meter achteruit de parkeer plek op en bekijk het eens onder de motorkap. Daar zie ik een losliggende multiriem. Shit.. Maar deze is niet stuk, enkel eraf, apart... Ik verdenk de krukaspoeli ervan, die bestaat immers voor een groot gedeelte uit rubber. De volgende dag afgesleept naar huis (5km) en daar met gereedschap eens goed kunnen kijken. Inderdaad, het rubbel van de krukaspoelie had het begeven. Na de losse riem en krukaspoelie te hebben weggehaald de auto de volgende dag naar de garage gereden (500m). Omdat ik wist dat de distributie riem niks geleden had en de auto best zonder stuurbekrachtiging rijden kan besloten dat dat de makkelijkste oplossing was. Daar hebben ze een nieuwe poelie eropgezet, nieuwe multiriem, spanriem en bijbehoordende spanners & rollen. Echter nu toch de riem eraf lag heb ik ook gevraagd of ze mijn stuurbekrachtegings pomp wilde vervangen. Deze functioneerde minder goed bij lage toerentallen (dus stationair bij in en uit manoeuvreren). Helaas stond precies wat nu vervangen is al op de planning, echter het lot sloeg eerder toe. Dat is pech. Een dag later kon ik mijn auto weer fris en fruitig ophalen met daarbij een rekening van z'n 900 euro.
269.500
Twee jaar en 110.000 kilometer in mijn bezit. Nog elke dag met een glimlach in- en uit de auto. Naast normaal onderhoud (filters & vloeistoffen) geen gekke dingen meer gehad. Voor zitten de remblokken en remschijven er nu ook ruim 100,000KM op en schijven zijn nog als nieuw, waarbij de blokken inmiddels op de helft zijn. Achterremmen (schijven + blokken) heb ik laatst wel vervangen, dat had ik nog niet gedaan en was ook niet nodig sinds ik de auto in mijn bezit heb.
Overigens verbruikt de auto sinds de chiptuning gemiddeld 1 liter op 16.5KM in de winter en 1 op 17.3KM in de zomer. Geen idee waarom, maar het zal iets te doen hebben met het weer verwacht ik zo.
Mijn zinnen heb ik al gezet op de nieuwe Giulia, die er zal komen wanneer een van de twee condities waargemaakt zijn:
1. De 159 naar de 4/5Ton brengen.
2. Giulia binnen het budget.
Toelichting op de waardering:
Comfort:
Ondanks dat ik niks te kort kom, er zit immers stoelverwarming, bose geluid en fijne voorstoelen in, vinden mensen op de achterbank soms wat hard zitten.
Prestaties:
Wat mij betreft is deze motor 5/5 sterren waard.
Betrouwbaarheid:
Wat mijn ervaring met de auto betreft ook gewoon 5/5 ondanks mijn ene keer pech, wat ik gewoon eerder had moeten vervangen. Het is immers altijd starten en 0,0 eclectisch problemen, wat nogal wel eens beweerd wordt van Alfa. Ook wanneer ik kennissen en familie (Volvo, MINI, Toyota, VAG ect.) om mij heen zie die met minder kilometers meer problemen hebben.
Gebruikskosten:
Ik denk dat dit in lijn ligt met andere merken, dus gewoon goed (4/5)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.0 JTD TI | Navi | Xenon | Leer | BOSE | Autom. Airco | Cruise Control | LMV | PDC | APK tot 17-09-2025!
- 2012
- 218.197 km

Alfa Romeo 159 SW 1.7 Ti 1750 TBi 200 PK bj Distinctive bj 2011 ! Vol Opties!
- 2011
- 323.175 km

Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.2 JTS Selespeed TI Nieuwe APK
- 2008
- 276.150 km