Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.4 JTDm 20v Distinctive (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 159 Sportwagon 2.4 JTDm 20v Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 131.000 km |
KM-stand laatst | 243.000 km |
Van handbak naar Automaat
- 131.000 km
Na 4 jaar een lease 159 te hebben gereden,werd het tijd om eens over een opvolger na te denken. Mijn werkgever had inmiddels besloten dat er nog maar een paar merken gereden mochten worden. Het enige wat een beetje in de buurt kwam was de BMW 3 serie 320D touring. Helaas gaf het financiele plaatje met bijtelling en cataloguswaarde een dusdanig beeld dat ik me af begon te vragen of leasen nog wel zin had.
De alternatieve vervoersregeling bood uitkomst en dus ging ik op zoek naar een mooie gebruikte 159 SW. De vorige was prima bevallen, kijk ook even naar mijn verslag van de vorige 159.
Het belangrijkste was de zoektocht naar een automaat, het liefst een diesel. Filerijden is iets wat ik helaas dagelijks doe en dan is een automaat super. Daarnaast zou een trekhaak, dakrailing, Distinctive pakket en een andere kleur dan zwart of zilver prettig zijn.
De Qtronic is leverbaar op de 150PK 1.9 en de 200pk 2.4 JTDm. De 1.9 is 100 kilo lichter dan de 2.4. En de 150pk is in principe meer dan voldoende. Daarbij is het verbruik van de 1.9 redelijk. Verder zijn er met de 2.4 wat problemen met het inlaatsysteem. Hierop is een fabrieksmodificatie gekomen, wel dus controleren of de 2.4 die heeft gehad. De 1.9 had dus de voorkeur.
Ik heb uiteindelijk diverse auto's bekeken, bij diverse dealers proefritten gemaakt. Er is best genoeg keuze. Helaas wel ontzettend veel kale business uitvoeringen in plaats van de luxere distinctive. Het werd toch lastiger dan ik dacht.
Totdat er een 2.4 TJdm Qtronic bij Milano opdook. In distinctive trim, met trekhaak, met 5500 Euro aan opties en ook nog in de hele mooie Rosso Rubino kleur. Extra's zijn:
Lederen bekleding met verwarming
Distinctive pakket
Alarm
Parkeersensoren rondom
Blue en Me Carkit/MP3
Trekhaak afneembaar
De volgende verassing was dat hij bij Maasland onderhouden was en tevens net nog een APK en een 120.000 km beurt had gehad. Inclusief vervanging van de distributieriem. Verder geen gekke historie, de prijs was ook prima. Er zaten zo goed als nieuwe winterbanden op, die had ik toch nodig ivm de wintersport.
Afgelopen zaterdag heb ik de auto opgehaald. Wat is dat super zeg de 2.4 met Qtronic. Vanuit Dordrecht hadden we gelijk file en mijn rug was erg blij met het ontbreken van de zware koppeling in mijn huidige diesel. De 2.4 heeft bovendien tov de 1.9 een winter en sportstand met allerlei slimmigheden. Hij zal bijv nooit in een bocht op- of terugschakelen. Het schakelen gaat zeer soepel, de overgangen zijn nauwelijks merkbaar. De Qtronic is overigens geen Alfa bak, maar komt uit Japan bij Aisin vandaan. De bak wordt ook door veel andere merken gebruikt waaronder Toyota die ook gelijk grootaandeelhouder is.
Gelijk zijn er nog 4 Pirelli Centurato P7 banden op (testwinnaar ANWB) gezet, dan kan er tenminste normaal gereden worden. Omdat ik de winterbanden met deze temperaturen wil ontzien.
Ik heb inmiddels de auto een paar dagen en het eerste wat ik altijd doe is 'm schoonmaken en in de was zetten. Dan zie gelijk ook even alle mankementen. Ik heb een paar dingen te doen:
De achterwisser doet het niet
Er zijn wat steenslag puntjes die bijgewerkt moeten worden
De wielkast bekleding zit los, daar missen 2 schroeven.
De versnellingspook is wat kaal, wellicht dat ik die ook vervang
En ik weet nog niet of ik vrienden blijf met het Blue&Me systeem of dat ik er een Pioneer AVIC-930 in zet.
September gaat hij ingezet worden en zal ik een uitgebreid verslag gaan bijhouden.
Eerste klusjes
- 135.000 km
Zoals al aangegeven waren er nog wat klusjes te doen. Omdat mijn huidige lease auto nog loopt, heb ik mooi de tijd om dit uit te voeren, zonder dat de auto zo nodig de volgende ochtend rijklaar moet zijn.
Het eerste was de achterwisser. Het bleek dat er water in het mechanisme gekomen was en was vastgelopen. Een wonder dat de zekering of motor niet doorgebrand was. Ik heb het hele mechanisme uit elkaar gehad, met speciaal vet (wordt normaal voor de buitenboordmotor gebruikt) het mechanisme gesmeerd. En mooi weer werken, scheelt weer 100 Euro voor een nieuwe motor.
Verder vond ik 'm in de toeren niet mooi doorpakken. Normaal is dat de EGR klep, maar die was recent nog verangen. De klep bleek ook inderdaad redelijk schoon, h elaas was de doorgang naar de luchtinlaat verstopt. U begrijpt dat het schoonmaken veel invloed had op de prestaties. Ik heb daarbij gelijk de turbodruk sensor schoongemaakt. Hij loopt nu echt als 200PK vermogen.
Verder heeft de schadeherstel een bende gemaakt van de achterdeur en de bumper. De bumper was niet goed gemonteerd en ook de beugel van het slot zat los. Even goed schoongemaakt met de dremel en opnieuw primer en kleurlak. Ook horen er transparante stickers op de wielkast en deur te zitten tegen de steenslag. Die zaten er niet en dat was te zien.
Het leer zag er nog goed uit. maar na een schoonmaakbeurt en een behandeling met Turtle leather conditioner ziet het weer mooi en fris uit.
Allemaal leuke klusjes die niet heel veel tijd kosten. Als laatste heb ik een busje Forte Diesel clean klaar staan. Hij heeft bij Milano een tijd stilgestaan en ook hier voor de deur maakt hij niet veel kilometers. Een clean beurtje kan hij dus wel gebruiken evenals de kilometers om even de benen te strekken en schoon te branden.
De enige echte uitgave zijn 4 Pirelli P7 Centurato zomerbanden.
De eerste ervaringen
- 142.000 km
Inmiddels zitten er de nodige kilometers op. Allereerst hulde voor de 2.4 Jtdm en de Q tronic. De 2.4 heeft altijd power, ook in de lage toeren. De Qtronic schakelt snel en soepel. Na 5 alfa's met een handbak ben ik onder de indruk van deze automaat. Met de volgende auto is een TCT zeker een optie. tevens is de 2.4 mooi stil doordat hij ook mooi rondloopt met tevens een lekker geluid uit de dubbele uitlaat. Ik reed van de week met een collega met een BMW 318D mee en dan heb je weer een mooi eikpunt. Wat een lawaaierige nagelbak is dat.
Een minpuntje is dat hij soms wat laat terug schakelt bijvoorbeeld bij inhalen.Dat is te compenseren door het gaspedaal goed in te drukken. Dan schakelt hij wel gelijk terug. Nadeel is wel dat je dan volledig in je stoel gedrukt wordt en als een raket langs je mede weggebruiker schiet. Wat op sommige momenten niet altijd even gewenst is.
Wat wel super is dat de automaat een zeer lage kruipsnelheid toelaat. In langzaam rijdende file's is dat geweldig. De 1.9 had in de 1e versnelling een te hoge snelheid voor kruipfile' s waardoor je constant met de koppeling aan het spelen was.
Het gemiddelde verbruik ligt rond de 8.3L/100km wat een liter meer is dan ik met de 1.9Jtdm 8v deed. Ongeveer wat ik verwacht had, het blijft een zware en krachtige auto.
De standaard radio is vervangen door een Pioneer AVIC-930, een Focal PS165 speakerset en een Axton subwoofer. Tevens staat hij nu weer op de winterbanden. Dan merk je pas hoe stil de Pirelli zomerbanden zijn.
Tot zover waren het zeer prettige kilometers en ik hoop de komende jaren er nog veel meer te maken.
Inmiddels 10.000 km verder en de eerste stevige re
- 146.000 km
Je weet natuurlijk van te voren dat als je een auto met 130.000 km koopt er wel eens wat stuk kan gaan door slijtage. Nu is het stuurhuis van de 159 een zorgenkind, maar meestal gaat 'ie sneller stuk en is hij vaak bij deze km stand al vervangen. Bij voorkeur door de vorige eigenaar.
In mijn geval was het dus pas bij 144.000 km het geval. Helaas is een revisie stuurhuis vrij prijzig en moet het subframe eruit om erbij te kunnen. Dat is 4,5 uur sleutelen totaal. Daarna moet hij nog uitgelijnd worden.
Samen met de APK, airco vullen, vloeistoffen en huurauto was ik 1400 Euro kwijt. Alhoewel ingecalculeerd, drukt dit natuurlijk behoorlijk op het onderhoudsbudget.
Verder blijft het een waanzinnig lekkere en zeer stille reisauto. De stoelverwarming is met de kou van afgelopen weken een zeer nuttige optie geweest.
Over 6 weken gaan we wintersporten en mag hij de benen strekken op de autobahn. Ik kijk er nu al naar uit.
de autobahn
- 153.000 km
Begin Mei hebben we een fijne rit naar de stubaier gletcher achter de rug. Je werkt dat de auto veel beter tot zijn recht komt op de brede autobahn dan op de overvolle nederlandse wegen. Prima kunnen cruisen met 180km/h en een top van 230 (226 op de GPS) aangetikt. Gemiddeld verbruik ondanks de snelheid toch nog 1:14.
Wel is hij een beetje olie aan het verbruiken, ongeveer een liter voor 25.000 km. Niet bijzonder veel, ik heb gezien dat er wat leidingen een beetje zweten, vooral bij het filter. De bestaande snelklemmen op de slangen vervangen en het probleem lijkt verholpen. Ook heb ik de ERG, inlaat, turbodruk sensor, LMM en inlaatklep schoongemaakt. Dat zat voor 150.000km aan roet op.
De 150K beurt is voor een nette 450 euro uitgevoerd, inclusief olie, oliefilter, airco filter en luchtfilter. Daarbij zat ook een nieuwe set schijven en blokken achter bij, die al 80.000km meegingen.
vakantiepech
- 165.000 km
Dan is het me toch een keer overkomen, ik had nog nooit stilgestaan, maar dit keer was het zo ver. En dan ook voornamelijk nog wegens een onderdeel van 3,50. En natuurlijk in Oostenrijk met een volgepakte auto.
In het koelcircuit zit een plastic onluchtingsnippel en deze was afgeboken, met als gevolg dat de koelvloeistof weglekte. Op een of andere miraculeuze wijze kwamen we echter stil te staan in Oostenrijk in de buurt van maar liefst 3 Alfa garage's. De volgende dag door Alfa Piechler op Zaterdag zeer goed geholpen. Er was geen monteur aanwezig, maar de onderdelenbalie was wel open. Zelf de auto op de brug geplaatst en het systeem op lekken gecontroleerd en bijgevuld. Om 12:00 weer onderweg. Wat een service ! De resterende 1000km zonder problemen thuis gekomen.
Omdat we gewoon water hadden gebruikt, is de auto vandaag voor wisseling van de koelvloeistof weg. Tevens bleek door de vorige eigenaar bij distri wissel de koelpomp niet vervangen te zijn, dat laat ik ook even preventief doen. De eerder beschreven airco lek wordt ook even bekeken, maar ik krijg het idee dat de druk nog op orde is.
Verder was het raammechanisme van de achterdeur kapot gegaan, bij A37 Auto een vervanging gevonden voor 75 Euro (normaal 125) en 10 minuten werk. A37 had ook nog een mooi TI stuur liggen, voor 1/3 van de nieuwprijs, dus die heb ik ook maar geplaatst. Veel mooier dan het standaard stuur.
De Pirelli's gaan er ook af, voor winterbanden. Er zit nog 5.5 mm op met 25.000 km. Dat valt me enorm mee.
groot onderhoud
- 170.000 km
Inmiddels sinds de aanschaf een ruime 40K verder. Hij moest voor de APK en het eerder genoemde airco lek (radiator), maar ik had ook gemerkt dat de poelie van de dynamo niet best meer was. Aangezien dat montage technisch allemaal bij elkaar in de buurt zit, besloot ik dat maar in zijn geheel aan te laten pakken.
Lennart Jansen heeft er aardig wat werk aan gehad, maar weer goed werk geleverd. Helaas bleek bij het demonteren van de airco verdamper, ook de olie-koeler lek te zijn door corrosie. Door het bestellen van de onverwachte extra onderdelen duurde het allemaal wat langer dan gepland.
Hij rijdt inmiddels weer als nieuw, dus hij mag over 2 weken weer los op de autobahn richting Oostenrijk. Ik heb zelf nog even een defecte gloeibougie vervangen (20Euro). Ook werkt de stoelverwarming aan mijn kant niet meer, dat zoek ik nog even uit.
Verder blijft hij prima, olieverbruik is 0, automaat blijft soepel schakelen. Het verbuik gemiddels is 8.3L/100km. Maar met een lange snelwegrit is 6.5L/100km makkelijk haalbaar.
Op de langere termijn staan nieuwe blokken en schijven, want de schijven zitten al op 120.000 km. En ook het verwisselen van de automaat olie staat op het programma. Officieel hoeft dit niet, maar hij als je de verhalen hoort op het C5 en Volvo forum, dan is een wissel toch aan te raden. En dan op naar de 200.000 km.
Weinig te melden
- 180.000 km
Tot zover weinig te melden, de 180.000km is gepasseerd. Nog 6000 km tot de volgende beurt. Wel nog even terug geweest voor de airco radiator, die bleek een productiefout te hebben. Door de garage onder garantie vervangen door een origineel (beter) exemplaar.
De olie van de bak is nog niet vervangen omdat de machine van Oldenhage niet op de koeler bleek te passen. Deze aanpassing wordt gemaakt dus ik hoop nog voor de vakantie de bak te kunnen spoelen en van nieuwe olie te voorzien.
De stoelverwarming heb ik inmiddels zelf gemaakt, dat bleek in een doorgebrand matje op de zitting te zitten. Het is even een klusje, maar niet heel lastig. Het matje is gesoldeerd en de stoel wordt weer warm, mocht dit niet houden dan koop ik een nieuw matje.
Grote beurt
- 187.000 km
Vandaag een grote beurt gehad, oliefilter, brandstof filter etc vervangen incl olie verversen. Weinig nieuws,
350 Euro betaald voor de beurt.
Vorige maand eindelijk na 125.000km de voorremmen vervangen, via mister auto een Brembo set voor 180 Euro gevonden. Dat gaat hopelijk weer de nodige kilometers mee. De gerepareerde stoelverwarming houd het ook goed, lekker nu het wat kouder wordt.
De Pirelli P7 banden zitten inmiddels op 35.000km en er zit nog het nodige aan profiel op. Er is wel een nieuw setje Vredestein Wintrac Xtreme winterbanden op gegaan.
2 ton bereikt
- 200.000 km
Inmiddels de stand van 200.000km bereikt.
Het zoeken naar een bedrijf wat de Aisin automaat kon spoelen kostte wat moeite, maar uiteindelijk ben ik bij powerflush in Uden terecht gekomen en daar perfect geholpen. De automaat is met MPM 16000 HT olie gespoeld, wat voldoet aan de AW-1 specificaties. Sindsdien schakelt hij weer boterzacht.
Daarnaast heb ik van beide buitenspiegels het glas vervangen. Deze zijn van Spilu en komen bij mister-auto.nl vandaan. Aan de bestuurderskant heb ik nu een glas met dode hoek, wat origineel niet op de auto zit.
Verder geen problemen, de Pirelli P7 Cinturato zomerbanden zitten nu bijna op 40.000, wat bizar veel is voor deze auto.
Op naar nog meer kilometers.....
einde zomerbanden
- 201.000 km
Inmiddels zijn de banden er aan de achterkant zo goed als aan. Het lijkt alsof de uitlijning niet klopt, want linksachter is minder afgesleten dan rechtsachter. En bovendien hebben de voorbanden nog voldoende profiel, terwijl ze alle 4 er gelijk op zijn gegaan. De auto is opnieuw uitgelijnd.
Hij gaat dan ook gelijk voor een heel klein lek in het koelsysteem wat alleen optreed als het systeem onder druk staat. Dat bleek het expantievat te zijn, wat een klein scheurtje aan de bovenkant had.
Verder heb ik het subframe en de draag armen achter op een aantal plekken ontroest en bijgewerkt.
Ik wil er toch nog zeker 2 jaar mee rijden en preventief onderhoud helpt dat te bereiken. Voor februari 2014 staat een beurt en de distributieriem op de planning.
Bij de overgang naar de winterbanden bleken alle 4 de banden wel aan vervanging toe. Achter was scheef afgesleten door verkeerde uitlijning. Voor had nog wel wat profiel, maar daarvan was de binnenkant te ver versleten. Toch ben ik uitermate tevreden, ze hebben het 43.000km uitgehouden. Waarschijnlijk ga ik in het voorjaar voor de verbeterde versie de P7 Cinturato Blue
Distributie en multiriem
- 205.000 km
Inmiddels 8,5 jaar na zijn productie in in Italie was hij aan een tweede distributiewissel toe. Ook gelijk de waterpomp meegedaan en ook laten kijken naar de multiriem spanner. Deze was pas 2 jaar geleden en 30K kilometers vernieuwd, maar bleek nu al versleten. Ik ben dus nog in discussie over de kosten hiervan, want zo snel mag die niet kapot gaan.
Gezien de teruglopende capaciteit heb ik de accu preventief vervangen voor een Varta Silver (F18) 85Ah met 800A startcapaciteit.
Hij is ook weer netjes door de APK heen, wel een opmerking over de handremkabels. Dat fix ik van de zomer wel, die dingen zijn maar een paar tientjes voor een setje.
Verder probleemloos, wel jammer dat er anderen in decemeber tot 2x toe parkeer schade aanrichtte. De ene was gelukkig door een getuige gezien. Bij de tweede schade lag de dader helaas op het kerkhof. Verzekeringswerk, maar wel jammer dat mensen tegenwoordig bij schade zo oneerlijk zijn.
Kleine beurt
- 217.000 km
Tot op heden gaan de kilometers niet meer zo hard als voorheen. Echter tot op heden best probleemloos. De Pirelli P7 Cinturato Blue banden zijn prima bevallen, vrijwel gelijke grip maar wel stiller en slijtvaster. Verder is er weinig aan de hand qua slijtage aan zowel exterieur als interieur.
Vorige maand een beurt uit laten voeren met oliewissel, oliefilter, aircofilter etc. en gelijk ook de winterbanden er weer op. Kosten 350 Euro.
Op deze wijze kan ik nog wel een jaar of 2 genieten, totdat de Giulia SW er eindelijk is. Maar ook de Mercedes CLA-SB en de C klasse estate staan op het lijstje.
weinig nieuws
- 220.000 km
Dit begint toch een leuke aankoop te worden, nu inmiddels 5 jaar in bezit en bijna 10 jaar oud. En hij blijft maar gaan.
Wel is de 1 jaar oude Varta accu kapot gegaan, zonder echt aanwijsbare reden. Gelukkig door accudienst.nl netjes onder garantie vervangen.
Verder niks aan de hand, klaar voor de rit naar Denemarken.
niet te stoppen
- 230.000 km
De 159 maakt inmiddels weer de nodige kilometers, ruim 3000 per maand. Inmiddels is de Alfa op 17 November 10 jaar geworden. Vooralsnog heb ik geen grote structurele problemen gehad.
Een deur begon wat op de binnen dorpel te druppelen. Dit is een bekend fenomeen voor de oudere 159. Een nieuw kit laagje tussen de binnenplaat en de deur en het is opgelost. Gelijk alle 4 de deuren gedaan.
De laatste 2 gloei bougies zijn vervangen, waardoor er nu in totaal 5 nieuwe inzitten. Opvallend dat er tussen de eerste en laatste bijna 100.000 km zat.
Opvallend genoeg is ook het verbruik aan het dalen, ik zit nu op 7,4L/100km, wat een liter onder de fabrieksopgave is.
De plannen voor de opvolger zijn ook heel concreet aan het worden. Inmiddels de GLA en C klasse estate proefgereden. Beiden heel fijn, maar de C is toch meer mijn ding. Als ik boven de 50 ben ga ik wel eens naar de SUV kijken. Inmiddels ben ik, ook in Duitsland, op zoek naar een blauwe S205 C200.
Aan een beurtje toe
- 243.000 km
Inmiddels zitten we op 243.000km en moet ik een afspraak voor een beurt gaan maken. Vooralsnog geen enkel probleem.
Wel hebben we inmiddels vaart gezet voor de opvolger. We zijn op zoek naar een Mercedes C klasse estate (S205) in briljant blauw of canvasiet blauw. Zowel in Duitsland, als in Nederland, waar Rogam de Yucon voorraad in de gaten houdt.
update: En ineens vonden we een Mercedes C200 (S205) automaat met prestige pakket en AMG lederen interieur. Vrijdag 11 augustus wordt de 159 ingeruild. Zal even wennen worden na 22 jaar Alfa.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.