AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests

Begeerlijke zaak

Alfa Romeo 159 Sportwagon

  • Henny Hemmes
  • Eerste rijtest
20 mei 2006 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 9
AutoWeek 9

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 9

De komst van de Alfa Romeo 159 sedan was vorig jaar vier maanden achter op schema, maar dat is voorlopig niet het geval met de Sportwagon van de 159, die eind maart in de showrooms wordt verwacht. Die versie moet een belangrijke bijdrage leveren aan de groei van het Italiaanse merk op de Nederlandse markt. AutoWeek ging met de nieuwe Sportwagon op stap in zijn thuisland, in de buurt van Genua.

Sinds de Alfa-organisatie in Nederland medio vorig jaar werd losgeweekt van concerngenoten Fiat en Lancia, zijn de verwachtingen met betrekking tot de wederopstanding van het merk in ons land hoog gespannen. Had het Italiaanse merk het vorig jaar nog moeilijk, voor 2006 zijn de doelstellingen aanzienlijk opgeschroefd. Met vier nieuwe modellen hoopt de nieuwe importeur die deel uitmaakt van het Kroymans-concern het dubbele aantal exemplaren te verkopen ten opzichte van vorig jaar, toen er zo'n 3.200 Alfa's op kenteken zijn gezet. Dit jaar rekent directeur Pieter van de Velde erop dat zijn dealers 6.500 orders schrijven. In hoeveel registraties dat moet resulteren, wil hij nu niet kwijt: "Wij gaan rekenen met orders."

Het maakt de doelstelling van het kersverse Alfa Romeo Nederland er niet doorzichtiger op, maar aan het eind van het jaar zijn het de registraties waarop de merken worden afgerekend. Wij denken dat Alfa dan uit moet komen op zo'n 6.000 exemplaren.

Hoe dan ook, de Brera en de Spider moeten samen een bijdrage gaan leveren van 400 stuks, maar het leeuwendeel, ongeveer 3.300 exemplaren, moet komen van de 159 sedan en de 159 Sportwagon. Die laatste maakt net als de spider zijn publieksdebuut in Genève en zal kort daarna, op 23 maart, bij de dealers arriveren.

De door Giorgetto Giugiaro in samenwerking met Alfa's Centro Stile ontworpen stationwagen zal liefhebbers onmiddellijk zal aanspreken. Net als het geval was bij de 156 zal ook bij de 159 zo'n 70 procent voor rekening komen van de Sportwagon.
Hij is met 4,67 m precies net zo lang als de sedan en met zijn vloeiende lijnen ziet hij er sportief uit. Iets wat natuurlijk ook al het geval was met de 156 Sportwagon. Het is wél de reden, in combinatie met het feit dat we al gewend raken aan het 'gezicht' van de 159 sedan, dat de nieuwe SW minder emoties losmaakt dan destijds het geval was met zijn voorganger.

Vergeten
In de Sportwagon wordt uiteraard het sportieve karakter van de 159 gecombineerd met het praktisch nut dat nu eenmaal ontegenzeggelijk bij zo'n ruimtelijke versie hoort. De bagageruimte heeft een inhoud van 445 liter. Klap je de (standaard) asymmetrisch deelbare achterbankleuning neer, dan vergroot je het volume tot 1.235 liter. Maar je krijgt geen volledig horizontale vloer, want de leuning gaat niet helemaal plat. Bij een normale stand van de voorstoelen zijn de rugleuningen in één beweging neer te klappen, zonder dat je de hoofdsteunen hoeft te verwijderen.

De bagageruimte is netjes afgewerkt, standaard met skiluik en afdekking. En met links en rechts aan elke klant twee handige vakken. Vastzetogen ontbreken evenmin, net als een netje aan de zijkant voor iets kleins dat je niet wilt laten slingeren.

Bij een normale stand van de voorstoelen zijn de rugleuningen in één beweging neer te klappen, zonder dat je de hoofdsteunen hoeft te verwijderen. De klep is te openen met de afstandbediening of van binnenuit met een knop in het dakpaneel.

Dakrails zijn als optie beschikbaar: zowel in zwart als in aluminiumkleur kosten ze 375 euro. Warmtewerend getint glas voor de achterste zijruiten kost 350 euro extra.

Het interieur is uiteraard ook al bekend van de sedan. Opvallend is de uitstekende verstelbaarheid van het stuur, zowel telescopisch als in de hoogte. Daardoor is het mogelijk dat zowel lange als korte mensen gemakkelijk de juiste zitpositie kunnen vinden. De stoelen zitten uitstekend en leuk is vooral de moderne startknop. De sleutel in de vorm van een kastje met afstandbediening voor de centrale vergrendeling steek je in de sleuf en met een druk op de knop komt de motor tot leven. In het nieuwe, strakke dashboard, zie je dat de drie drie ronde klokjes eveneens worden geactiveerd.

Krek 't zelfde

De Sportwagon wordt leverbaar met dezelfde motoren als de sedan. Dat betekent de 1.9 JTS met 160 pk, de 2.2 JTS met 185 pk en de 3,2-liter V6 met 260 pk die tegen het eind van dit jaar als Q4, dus met vierwielaandrijving, op de markt komt. In het dieselgamma treffen we aan de 1.9 JTD achtklepper met 120 pk, de 16-klepper met 150 pk en vanaf april ook de 2.4 JTD met 200 pk. Later dit jaar komt ook de 1.8 benzinemotor met 140 pk beschikbaar. Behalve de 1.8, die met een vijfbak zal worden geleverd, zijn alle motorvarianten gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, maar automatische transmissies zijn eveneens leverbaar. Sportronic wordt in mei voor de 1.9 JTD 150 pk en de 2.4 JTD bestelbaar en in november voor de 3.2 V6. Selespeed wordt in november dan nog op de 2.2 JTS leverbaar.

We reden met de sedan al met de belangrijkste motorversie, de 1.9 JTDM met 150 pk (AW /2005). In Genua hadden we de beschikking over de 2.2 JTS, een krachtbron, die zich net als de diesel niet laat horen. Zelfs bij het accelereren is hij nog mooi stil. Ook windgeruis blijf goed binnen de perken en eigenlijk is het ruwe asfalt dat onder de wielen doorrolt het enige dat geluid produceert. Je kunt daaruit wel concluderen dat het met de geluidsisolatie van de 159 Sportwagon prima in orde is.

Sportief

Datzelfde geldt voor de rijkwaliteiten van de 159 Sportwagen. Het onderstel is goed berekend op hogere snelheden, zonder concessies te doen aan het comfort. Je kunt sportief bochtenwerk niet uit de weg te gaan en pas in een laat stadium zal je merken dat de Alfa over de voorwielen gaat schuiven. De versnellingsverhoudingen van de zesbak zijn goed op het karakter van de 2,2-liter afgestemd. De schakelwegen zijn kort en precies. Ook de besturing is precies en snel. Kortom de 159 Sportwagon kan je rustig, net als de sedan, kwalificeren als een dijk van een auto, die bij menige particulier en vooral leaserijders een zekere begerigheid zal oproepen.. En omdat men zich bij Alfa Nederland realiseert dat veel van het succes van een model afhangt van de prijs, is die nog eens goed onder de loep genomen. Dat heeft geresulteerd in een basisprijs (voor de 1.8 mpi Impression) van E 28.850. Denkt u nu niet dat de stationwagenvarianten supergoedkoop zijn vergeleken bij de sedans. Tot op heden kocht je de 159 sedan inclusief 3 jaar onderhoud. Omdat daarvoor vanuit de markt slechts heel weinig interesse bestaat, is besloten dat weer te laten vallen – overigens in heel Europa. Voor Nederland is het argument dat je met de BPM, die ook over de extra kosten voor dat onderhoud 'af fabriek' moet worden betaald, alleen maar de staatskas spekt natuurlijk een heel legitieme bijkomstigheid.

De sedans zullen dus vanaf 1 maart 1.000 euro in prijs dalen en klanten die al een auto hebben besteld, hebben nog de keuze of ze het onderhoud willen of de korting. Per saldo kosten de Sportwagons 1.400 euro meer dan de sedan. Er zijn drie uitvoeringen, Impression, Progression en Distinctive, maar voor de 3.2 V6, de 2,2-liter JTS en de 2.4 JTDM20V komt de goedkoopste uitvoering niet beschikbaar.

Alle versies hebben standaard onder meer een knie-airbag voor de bestuurder, zij- en gordijnairbags, airco, ABS met EBD. De Impression heeft geen mistlampen, de andere uitvoeringen wél. Standaard staat de Sportwagon op 16-inch wielen, met uitzondering van de 3.2 V6 en de 2.4 JTd, die op 17-inch exemplaren worden geleverd.

  • Houd me op de hoogte over de Alfa Romeo 159
Alfa Romeo Alfa Romeo 159

Uitgelicht aanbod

    2.2 JTS Sport Leder Clima Cruise 18"Lm velgen NL Auto NAP

    Alfa Romeo 159 2.2 JTS Sport Leder Clima Cruise 18"Lm velgen NL Auto NAP

    • 2007
    • 245.112 km

    € 2.950

    #VERKOCHT

    Alfa Romeo 159 SPORTWAGON 1.750 TBI DISTINCTIVE NL-auto #BEAUTY

    • 2010
    • 190.195 km

    € 11

    2.4 JTD Q-Tronic TI

    Alfa Romeo 159 2.4 JTD Q-Tronic TI

    • 2007
    • 297.000 km

    € 4.290

Meer Alfa Romeo 159 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Alfa Romeo 159 specificaties
  • Alfa Romeo 159 occasions
  • Alfa Romeo 159 video's
Advies en informatie
  • Alfa Romeo 159 tests
  • Alfa Romeo 159 gebruikersreviews
  • Alfa Romeo 159 index
PREMIUM
Ford Mondeo Wagon - Alfa Romeo 159 Sportwagon

Ford Mondeo Wagon - Alfa Romeo 159 Sportwagon

Wat de Ford Mondeo en de Alfa Romeo 159 gemeen hebben? Het zijn beide bovengemiddeld fijn sturende...

Lees meer
Klokje Rond - Alfa Romeo 159

Klokje Rond - Alfa Romeo 159

78

Deze week nemen we een Alfa Romeo 159 JTD onder de loep die al ruim drie ton op de teller heeft...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Vijf occasions met youngtimerstatus vanaf 2021

    Vijf occasions met youngtimerstatus vanaf...

    28
    • 31 december 2020
  • Autonieuws
    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: Gezinsauto's

    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021:...

    44
    • 14 november 2020
  • Review
    Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.750 TBi TI (2011)

    Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.750 TBi TI...

    40
    • 1 september 2020
  • Review
    Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.2 JTS Distinctive (2007)

    Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.2 JTS Distinctive...

    5
    • 1 augustus 2020
  • Review
    Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.0 JTDm 170 Distinctive (2011)

    Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.0 JTDm 170...

    17
    • 8 april 2020
  • Review
    Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTS Elegante (2008)

    Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTS Elegante...

    6
    • 26 oktober 2019
  • Review
    Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v TI (2008)

    Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v...

    15
    • 6 augustus 2019
Merk
Merk
  • Review
    Alfa Romeo Giulietta 1.750 TBi Veloce (2016)

    Alfa Romeo Giulietta 1.750 TBi Veloce (2016)

    1
    • 27 februari 2021
  • Autonieuws
    Prijzen Alfa Romeo Giulia en Stelvio Veloce Ti bekend

    Prijzen Alfa Romeo Giulia en Stelvio Veloce...

    34
    • 23 februari 2021
  • Autonieuws
    DS, Alfa Romeo en Lancia gaan samenwerken

    DS, Alfa Romeo en Lancia gaan samenwerken

    41
    • 5 februari 2021
  • Occasion koopadvies
    Occasion koopadvies: Alfa Romeo Giulietta 2010-2020

    Occasion koopadvies: Alfa Romeo Giulietta...

    35
    • 3 februari 2021
  • PREMIUM
    Occasion koopadvies: Alfa Romeo Giulietta - Lancia Delta - Seat Leon

    Occasion koopadvies: Alfa Romeo Giulietta...

    • 2 februari 2021
  • Review
    Alfa Romeo 166 2.0 T.Spark Distinctive (2005)

    Alfa Romeo 166 2.0 T.Spark Distinctive...

    9
    • 1 februari 2021
  • Autonieuws
    Peugeot en Alfa Romeo krijgen nieuwe CEO's

    Peugeot en Alfa Romeo krijgen nieuwe CEO's

    24
    • 20 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep