Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.4 JTDm 20v Business (2007)

autoreview

Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 - interieurAlfa Romeo 159 - interieurAlfa Romeo 159 - interieurAlfa Romeo 159 - interieur

Signalement

Uitvoering159 Sportwagon 2.4 JTDm 20v Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf77.500 km
KM-stand laatst135.000 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste verslag met 57500 km aan ervaring

  • 135.000 km

In 2012 heb ik m'n huidige AR 159 SW 2.4 JDTm 20V Business gekocht. Deze was toen 5 jaar oud met slechts 77500 km op de teller, niet slecht voor een diesel. Uit België geïmporteerd, de volledige onderhoudshistorie van de dealer (Waasland) was aanwezig en een paar leuke opties.

De aanschaf ging niet over één nacht ijs. Via fora en andere internetbronnen had ik mezelf al een beetje verdiept in dit model en daarbij mezelf de keus opgelegd tussen 159 SW met een 1.9 JTDm 16V of toch een 2.4 JTDm 20V. Die laatste heeft natuurlijk een prachtige 5 cylinder (net zoals m'n vorige Lancia Lybra) maar is wel een flink stuk zwaarder en over het algemeen wat duurder in aanschaf. Totdat ik de advertentie voor deze auto tegenkwam en de verleiding niet kon weerstaan. Dus toch een 2.4! Alleen nog even de wederhelft moeten overtuigen...

Wat een heerlijke auto! Het rijdt fantastisch! Je voelt dat deze 159 enorm veel weegt, vooral bij accelereren. Juist in de bochten voelt het aan als één solide blok op de weg, nog steeds genieten.
Over bouwkwaliteit heb ik niets te klagen, mooie materialen (o.a. leren bekleding) en geen kraakje te bespeuren, al is het geen premium-bak. Who cares...

Inmiddels is het gezin verder uitgebreid en begint duidelijk te worden dat de 159, ook al is het een SW, niet zo groot is. Ter vergelijk: de Megane II Grand Tour (2e auto) die toch even 500kg (!!) lichter is, biedt een smak meer ruimte. Maar ja, die tordeert als een adder bij een stoepje afrijden en de bouwkwaliteit is toch minder. Een dakkoffer en trekhaak bieden gelukkig nog soelaas bij vakanties.

Goedkoop is de auto zeker niet; het verbruik is met 1 op 12.5 voor een diesel nou niet echt zuinig en de wegenbelasting ronduit fors (1655kg leeggewicht...) Maar goed, dat was op voorhand bekend. Het verbruik is trouwens deels m'n eigen schuld, ik rij niet echt volgens het 'nieuwe rijden'... Maar dat is dan weer de schuld van de AR 159 :)
Qua technische mankementen is er nog geen groot malheur geweest, wel de nodige 'kleinere' reparaties zoals laatst de 'V' snaar met spanrollen. Distributie was gelukkig nieuw bij aankoop.

Ondanks dat ik nergens een maximale score heb gegeven bij de waarderingen, ben ik toch superblij met deze auto. Dat is denk ik iets wat alleen bij een Alfa kan; het rijden met een AR blijft gewoon heerlijk, met een mooie 5-roffel en snaarstrakke wegligging. En uiteraard de mooie looks.

Ik hoop dat ik een keer toekom aan het laten tunen bij Squadra: niet eens zozeer vanwege veel meer vermogen (OK, een beetje extra is natuurlijk leuk) maar meer voor de verbetering van de souplesse. Iets wat bij deze 200pk versie mag worden verbeterd (i.t.t. de 210 pk versie vanaf 2008). Gelijk ook de EGR laten afsluiten ter voorkoming van roet-ellende.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.