Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 8v Business (2008)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 159 Sportwagon 1.9 JTDm 8v Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 178.850 km |
Wachten....
Nieuwe baan, nieuwe auto. Stiekem was ik al een tijdje verliefd op de 159, maar duidelijk ruim in de leasekosten... Totdat de leasemaatschappij er een actie auto van maakte. Dat veranderde de parameters en bracht de liefde binnen handbereik.
Met wat overtuigen links en rechts, toch iets eerder dan gemiddels de Alfa 159 mogen bestellen. Liefde maakt duidelijk blind, want de proefritten beperkte zich maar tot een auto... 159SW.
Uiteindelijk besteld in het zwart (rood viel helaas niet in de actieregeling). Navigatie, mooie wielen en cognac-leder.
De garage aan het einde van de straat bevestigde de order en 2 weken later stond 'ze' daar op de stoep. Twee keer per dag reed ik er langs, maar het leer moest nog ingezet worden. Geduld is niet mijn sterktste kant en het waren twee hele lange weken. Zeker omdat ik in de tussentijd reedt in een Mitsubitsi Lancer. Een van de auto's die nooit op mijn verlanglijst heeft gestaan. (en daar ook niet op komt).
Juni 2008 - het Belletje. Kom 'er' maar halen. Wat een feest!
De eerste weken met een fluwelen voet gereden. Toch even wennen aan een auto die qua buitenformaat behoorlijk fors is. Zeker als je in de "krappe" binnenstad woont.
Interieur ruimte valt, met twee kinderstoeltjes op de prachtige achterbank, wel wat tegen. Ik ben zelf 1.90 en lig graag. Maar als de kids mee moeten, valt het toch iets tegen.
Maar voor alleen - heerlijk.
Eerste beurt - zoek garage
- 30.000 km
De eerste 30.000 km zijn letterlijk onder de bandjes weggevlogen. Ik heb het eerste jaar alleen zakelijk gereden, maar sinds 1-1-2009 zet ik de 159 ook in als family wagon.
Helaas is de Alfa garage in Gouda door wat interne problemen failliet gegaan (schijnt niets met de vermeende crisis te maken hebben). Op zoek naar een andere. Bij mijn werk zit Kroymans amsterdam in de buurt. Daar maar eens afleveren.
Geen problemen. Dat is mooi. Volgende week gaan we naar Italie met de auto, dan is het altijd fijn dat alles in orde is.
Op de terugweg kom ik tot de vervelende conclusie dat de Radio het niet doet en ik krijg geen verkeers info binnen. Damn, ze hebben de antenne niet terug gezet. Ook de Cruisecontrol doet het niet meer. Lekker, vlak voor de vakantie.
Antenne ligt uiteindelijk tussen de achterbank, Cruisecontrol pakt vanzelf weer op.
OP naar Italie.
Teleurstelling garage
- 35.000 km
Net "even" 2.500 km duiste, zwitserse en italiaanse autobahn verwerkt. Genoten van het comfort. Ook op lange ritten geven de stoelen goede steun. Vermogen komt ie met 120 PK op de autobahn niet te kort, maar het is geen snelle dame.
OVeriges blijft de 159 ook op topsnelheid (205 teller, 198 nav) keurig in het spoor. Het onderstel geeft geen krimp en ook wat betreft remkracht geeft ze veel vertrouwen.
Maar wat een dorst. Die 70 litertank vliegt er doorheen. 1 op 7 op de cruisecontrol. (Die het dus weer deed).
Bij lage snelheden, met remmen en wegrijden, wordt de directheid van het stuur (trekken) steeds heviger. Als ik vervolgens de wasstraat uit glibber, ga ik toch maar even naar de banden man. Voorbanden helemaal weggesleten aan de binnenkant. Waarom hebben ze dat niet gezien bij de garage?? Is dat de prijs die leaserijders betalen omdat de garages geen banden meer mogen leveren?
Nou goed, nieuwe banden voor, netjes uitgelijnd en we kunnen weer "veilig" vooruit. Wil niet teveel nadenken wat er was gebeurd als er met 200 km.h iets met het gladde rubber was gebeurd.
Rare melding
- 42.000 km
He, dus toch een Alfa?
12.000 km geleden een beurt gehad en nu schreeuwt ze om verse olie. Net voor de zomervakantie naar ZuidFrankrijk. Nou ja, kan alles nog maar even nagekeken worden.
OVerigens klopt het dat olie verversen niet meer bij de beurt hoort maar op indicatie gaat. Beetje raar. Lijkt op het systeem van BMW met variable onderhouds intervallen, maar dan in combinatie met periodiek onderhoud. Vlees noch vis.
Moest trouwens weer op zoek naar een niewue garage. Kroymans Amsterdam is dicht. Pfff. begint een weesje te worden.
lange benen
- 45.000 km
Rit naar ZuidFrankrijk ging prima. Wat betreft verbruik lag dat ook binnen de perken (netje 130 over de franse autobaar.
Maar pfff. wat is ze van binnen klein als de achterbank bezet wordt door kinderstoeltjes. Het lijkt een station wagon, maar heeft meer eigenschappen van een GT ;-)
Sleutel stuk
- 48.231 km
Lekker, sta ik bij een klant, leuke afspraak gehad. Loop naar de auto, doe de deuren open. Ramen gaan meteen mee open (had ik niet om gevraagd). SLeutel in dash..... electronische sleutel niet herkend.
Wat is dit.
ANWB is er een uur mee bezig geweest. Hebben de auto gereset (CTRL-ALT-DELETE denk ik) sleutel 10 x uitelkaar gehaald en in elkaar gezet. Wegslepen was geen optie. Wielen dward en stuurslot. Na 5 minuten weken in contactspray deed de sleutel het weer. Fijne mannen, die van de wegenwacht. Ze geven niet op. SLeutel is niet een bekend probleem. Ik vind het vrij vervelend.
Beurt
- 60.000 km
Geen bijzonderheden.
Alleen het rubber van de rechterdeur even netjes recht getrokken. Het floot een beetje bij 120> KM/U
Wat wel opvalt is dat de versnellingspook begint te slijten. Geen probleem, maar wel een beetje jammer.
Ik geniet overigens nog van elke rit in de 159.
Als ik nu een nieuwe auto mocht uitzoeken, wordt het dezelfde.
Overigens heeft de leasemij de auto op laten halen voor een beurt. Hoef ik zelf geen alfa dealers meer op te zoeken en je krijgt je auto netjes gewassen terug. Ideaal!
Hoest met de bandjes
- 66.254 km
Vier nieuwe banden. Voorbanden hebben het niet zo heel lang volgehouden. Achterbanden een respectabele 66.000 km.
Rijdt toch lekker, de oude banden trilden een beetje.
Kan in iedergeval veilig de winter door op de zomerbandjes :-(
Weer dezelde banden gekregen Bridgestone Potenza. Klinkt zo lekker italiaans
Onderhoudsinterval
- 79.000 km
Nog elke dag stap ik mij liefde en plezier in mijn auto. Het begint al met de aanblik van het mooiste aparaat in de straat (voor dit soort slijm opmerkingen moest James van TOpGear nog eens een paar GBP achterlaten).
Toch merk ik dat op 10.000 km voor de eerst volgende beurt, er wel wat dingetjes beginnen op te spelen.
ZO hoor ik bij een (stevige) bocht naar rechts, achterin iets piepen wat lijkt op het piepen van een rem. Ook heeft ze een slagje meer nodig om smorgens te starten.
Binnenin begint de auto wat lichte gebruikers sporen te vertonen. De vloermat van de bestuurdersstoel slijt behoorlijk en de versnellingspookknop begint lelijk te worden. Vreemd, want ik draag geen ringen. Wat verder jammer is, is dat mijn pioneer carkit ruzie heeft met mijn nieuwe nokia. De bluetooth connectie wordt niet automatisch opgezet en verbreekt vervolgens regelmatig.
Ik hoop eigenlijk niet voor de 90d km beurt naar de garage te hoeven....
Audi's en garages
- 90.500 km
ZO, een week voordat mijn trouwe vierbander weer eens naar de garage mag. Weer eens klinkt trouwens overdreven. Hij komt er een stuk minder dan de Leon die ik hiervoor had. Anderzijds moet ik toegeven dat de 30.000 interval wellicht net 5.000 teveel is voor de 159. Je merkt aan de moter dat het allemaal net iets minder fijn loopt. Daar tegenover staat dat ie na een beurt weer dubbel zo fijn rijdt!
Galleria Amsterdam heeft fijne referenties en eerder daar hebben ze zonder administratieve lasten even een koplamp vervangen (in twee minuten, ik schaam me dat ik het niet zelf even geprobeerd heb). En daar hebben ze inderdaad netjes volgens afspraak de beurt uitgevoerd. Jammer alleen dat je niet een of andere fijne Blèra meekrijgt als vervanger, maar een Opel Vectra. Zelfde motor, maar hoe groot kan het verschil zijn...
Echter, de week voor de beurt ben ik weer eens aangereden. Tragisch, want eerlijk is eerlijk, ze moet al voor de 6e keer naar het schade bedrijf. Van al die 6 schades, zijn er 4 veroorzaakt door Audi rijders... ik zie verbanden ;-) Nou ja, het linker voor scherm weer een beetje bijwerken en het ziet er wel weer netjes uit en de baas had verder niets. Maar toch doet het altijd een beetje pijn. Zo ga je niet met dames om.
Volgende week vakantie naar Praag en Wenen, nu al zin in de rit door Duitsland.
Overigens hoor ik en las ik op de aw site, dat veel mensen nog echt problemen hebben met AR's. Wellicht heb ik een geluksmodel, want ik heb nooit problemen, overigens ook niet met de 147 van mijn vriendin of de '77 spider. Misschien is er gewoon een klik. Wie zal het zeggen?!
Theoretisch zou ze uit elkaar moeten vallen
- 102.500 km
Kan het toch niet laten om toch even mijn blijdschap over de 159 uit te spreken. Vorige week, op de a1 ter hoogte van Amersfoort is mijn Alfaatje 159 over de 100.000 kilometers gegaan. Toch, stiekem, ergens... wel een bijzonder moment. Zeker aangezien ik vanaf km de berijder ben van deze dame. Ik was aan het bellen, en zei tegen mijn gesprekspartner, als ik zo wegval, zal het wel zijn omdat ze uiteen is gevallen... maar niets aan de hand.
Vorige maand naar Praag en Wenen geweest, allen met mijn vriendin, dus lekker de ruimte. Eerste even de germaanse autobaan afgebroken ;-) altijd lekker racen daar. De weg van Praag naar Wenen was iets minder. Tot aan BRNO (170 km) aan een stuk door betonplaten... dat rijdt niet fijn, zelfs met een AR niet. Voor het eerst in mijn leven wilde ik een Citroen.... heel even maar ;-)
Rolling rolling rolling
- 118.500 km
De zachte kilometers vliegen onder de wielen door. inmiddels is de verlaten zomervakantie met 2 kids op de achterbank wel verlopen. Lekker 2 weken door zweden getourd. Alfa's lijken daar vrij zeldzaam, want de paar 156's die ik tegenkwam, gaven alleen een opgewekte "knipper"!
Helaas een achterband lek gereden, die door een locale hobbygarage is geplakt, de oplossing heeft de hele zwedenreis vol gehouden, maar 4 km voor de nl grens (net na een paar uur laagvliegen over de autobahn (waar mogelijk) bleek het binnenwerk van de band de geest te geven, waardoor we heel rustig met een klapperende achterband naar de KF zijn gegaan.
Nog 60d km en dan moet ze er alweer uit. ik maak me nu al zorgen, welke mobiel deze dame kan opvolgen, Iemand tips / suggesties (met inachtname van een naderend 3e kind en een aversie tegen bus-achtigen).
Over twee weken het vierde beurtje, geen bijzonderheden.
Drie op een rij
- 137.500 km
De leasemij twijfelt of de Alfa terug moet. Ik zit nog niet op de vier jaar, maar de kilometers glijden lekker onder de Bridgestones weg. De nieuwe Touranza's maken trouwens veel meer herrie dan de Potenza's.
Maar dat terzijde. Normaal sta je te springen als je een nieuwe auto mag uitzoeken, maar ik wil eigenlijk nog geen afscheid nemen van deze dame. Het derde kind is inmiddels geboren en van het weekend even geprobeerd of we met zijn vijven passen. 'T is krap an, maar als de gordels eenmaal zitten, kan het best. Een Maxicosi, een kinderzitje en een autostoeltje (verhoger met leuning). En waarempel, ze vinden het nog gezellig ook, daarachtering!
Het is jammer dat Alfa nog niet klaar is met de Giulia SW diesel, maar ik vrees dat ik daar niet op ga wachten, en ik vind deze net te krap voor een groot gezin. Met pijn in het hart kijk ik naar de 320 van BMW (ook klein) de v60 (iets groter) of de nieuwe 508, die met qua rijden niet eens tegenviel. Ach... ik mag de 159 nog tot de herfst houden, en de 147 en spider blijven iig.
Wllicht ten overvloede... maar sinds de laatste update, geen problemen, geen teleurstellingen en een hoop genot...
Fijne garage
- 140.650 km
Eindelijk, na 140.000 km, is ze begonnen met alfa'en.... de stuurbekrachtiging begon extreem te zoemen. Zonder afspraak even bij Van Kouwen in Amsterdam ZO binnen gelopen. Even later was het reservoir van de stuur bekrachtiger vervangen en het probleem opgelost.... en ook even door de waserette getrokken. Is toch altijd weer fijn.
150.000 en nog geen rimpeltje
- 151.000 km
Soms denk ik wel eens dat Alfarijders als ik bovengemiddeld blij zijn als een auto zonder problemen respectabele kilometerstanden redden, zonder vertoon van enige problemen. Misschien omdat de verwachtingen bij italianen anders zijn dan bij germanen... ik weet het niet. In ieder geval ben ik inmiddels de 150.000 voorbij en is de eerste APK achter de rug. Technische nog steeds geen enkel punt van kritiek, ook qua comfort en rijgedrag voldoen nog 100%. Het enige wat ik nu zie is dat het nep chroom van de grille een beetje bobbelig begint te worden. Jammer, dat doet een beetje goedkoop aan. Daarnaast begin je op de achterbumper te zien dat vaak bagege in en uit is geschoven, daar krijg ik krassen in de rijrichting.
TOch met het hele gezin (5 inmiddels) op vakantie gegaan. Voor een paar tientjes dakdragers en een dakkoffer gehuurd en de hele benden meegenomen. Beetje mishandeling om een elegante dame te martelen als pak-ezels, maar een trekhaak is erger :-)
NIet waar....
- 155.000 km
Is het me dus gelukt om 2 maanden de inkomende mails en telefoontjes van de leasemij te negeren, gaan ze mn baas bellen. De bella moet terug.... Ik krijg daar toch een brok van in mijn keel.
Tot 1 oktober mag ik verder in de 159, daarna is het over en moet de vraag over de volgende auto beantwoord zijn.
Ruim 150.000 probleemloze, comfortabele kilometertjes onder de fraaigevormde velgjes door laten rollen. Eigenlijk is mijn conslusie:
-De 159 is een goede auto die kwalitatief niets onderdoet voor andere merken die een betere reputatie hebben.
- Nog steeds is het met afstand de mooiste auto op de weg (lekker subjectief ;-))
- Buitengewoon comfortabel
-ruimte voor verbetering is er ook, in de vorm van interieur grootte, verbruik en toegankelijkheid kofferbak.
ZOu ik er weer een nemen... ja en nee. Waarom wel: zie boven, Waarom niet: Net wat krap voor 5 personen, ik heb er al een gehad (die ik zal missen), k ben benieuwd naar de guilia.
Afscheid
- 178.850 km
Tja, en dan ben ik toch nog de afronding van dit verhaal verschuldigd. 13 januari 2012, 1313 dagen in het bezit van 'mijn' 159. bijna 180.000 probleemloze kilometers verwerkt en evenveel genot van een van de fijnste auto's die ik ooit heb gehad en gereden.
Helaas, deze noodlottige dag is fataal geworden voor de jongedame. De EGR klep zit vast (begrijp ik achteraf), waardoor ze niet op toeren komt en het op snelheid komen erg moeizaam gaat. 5 3 dagen voor de 180.000 km beurt lever ik haar in bij Van Kouwen / Galleria amsterdam. Leaseplan is onverbiddelijk en wijst de beurt en reparatie af, de auto blijft van Kouwen, ik moet de spullen eruit halen en de sleutels en papieren inleveren.
Ik wilde diegene die deze auto wilde overnemen van LP gelukwensen met een degelijke, netjes behandelde Alfa (met wel wat gerepareerde krasjes), maar ik zie dat ze niet meer bekend is bij de RDW. Het zal export of sloop zijn geworden (ik hoop het eerste, want het is een goede auto).
Samenvattend: Ja ik zou er zo weer een leasen, alleen de binnenruimte is te beperkte voor lange mensen met veel kinderen. Geen problemen gehad, betrouwbaar, comfortabel, rijgenot en nog steeds bloedstollend mooi....
De vervanger is een 508 SW geworden, ook fijn, maar vooral praktisch. Als de kids de deur uit zijn, wordt het weer een ALFA (of ze moeten grotere auto's gaan bouwen).
Volgers, dank voor de feedback en voor de twijfelaars. Alfa bouwt tegenwoordig echt best degelijk autos, en ze zijn echt bijzonderder dan VAG en Japanse autos. (personal opinion).
Grt
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.0 JTD TI | Navi | Xenon | Leer | BOSE | Autom. Airco | Cruise Control | LMV | PDC | APK tot 17-09-2025!
- 2012
- 218.197 km

Alfa Romeo 159 SW 1.7 Ti 1750 TBi 200 PK bj Distinctive bj 2011 ! Vol Opties!
- 2011
- 323.175 km

Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.2 JTS Selespeed TI Nieuwe APK
- 2008
- 276.150 km