Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Distinctive (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 179.000 km |
KM-stand laatst | 432.000 km |
Start
- 183.000 km
15-10-2011
Uit de lease, bij een universeel garagebedrijf gekocht: onze metallic grijze Alfa 159 1.9JTDm 16v uit september 2006. 183.000 kilometer op de teller. Al het onderhoud gespecificeerd aanwezig, onze eerste onderhoudsbeurt met de Alfa is gelijk ingepland (180.000). Wat een auto!
Het betreft een mooie Distinctive uitvoering in combinatie met zwarte leren binnenbekleding. Voor ons, in combinatie met het strakke rijgedrag, de doorslaggevende factor om voor deze Alfa te gaan. Bij Van Doorn & Top in Nijkerkerveen een aankoopkeuring laten doen, alles 100% in orde.
De komende jaren gaat deze auto ons (maar vooral mij) overal naartoe brengen! Met een jaarkilometrage van ongeveer 60k zullen de kilometers er snel bijkomen. Ik ben benieuwd wat voor onkosten maar vooral plezier ik aan de auto ga beleven.
De eerste week heb ik ongeveer 1000 kilometer gereden en tot nu toe zonder problemen. De multiriem suist wat bij aanschaf, dat is een meelooprol of een spanrol. Wordt bij de eerstkomende beurt (over 1/2 week) allemaal vervangen. Verder valt op de luxe: automatische verlichting, regensensor, zeer goede stereoinstallatie en lekkere stoelen. De motor draait rustig zijn rondjes en het verbruik zit rond de 1 op 17. Een heel verschil met onze vorige auto de fiscaal vriendelijke Volvo 850 (1995).
Eerste 12.000 achter de rug
- 195.000 km
15 december 2011
Toch altijd weer spannend om te ervaren hoe de vorige eigenaar met zijn auto is omgegaan, hoe het onderhoud geweest is en vooral belangrijk: hoe de Alfa daar tegen kan.
De eerste 12.000 km zijn volledig zonder problemen achter de rug. Deze tijd is het wat drukker, waardoor de 1.000km per week makkelijk gehaald wordt. De koppeling schijnt rond de 200k zijn beste tijd te hebben, maar tot op heden nog geen enkel probleem gevoeld, wellicht ook door het hoge aantal snelwegkilometers.
De 159 zorgt voor veel plezier (ook in de file): op de snelweg weinig rijgeluid, fijne motor met een heerlijke 6e versnelling. Lekkere zetels en een goede zitpositie. Goed doseerbare remmen en een scherp stuurgedrag geven je het gevoel met een minder zware auto onderweg te zijn, zonder in te boeten aan het comfort.
Inmiddels is de 159 voorzien van het originele navigatie-systeem, wat perfect in het dashboard past. Soms gaat design boven functionaliteit, maar daar heb je (heel) snel vrede mee. De FM radio-ontvangst blijft een beetje achter, maar met een AUX-apparaatje kan je de geluidsinstallatie goed gebruiken!
Verbruik schommelt rond 1:15,7 tot 1:16 over deze 12k. Voor een redelijke zware auto als de 159 een nette waarde, al probeer ik dit toch nog wel wat te verbeteren. (zal wel lastig worden in de winter).
Eerste servicebeurt
- 215.000 km
Zo, de eerste servicebeurt achter de rug. Beurt bij 210k gekregen, 25k na de andere. Ik zit liever aan de veilige kan qua kilometers bij de beurten.
Wat is me opgevallen aan tijdens deze kilometers? Eigenlijk vrij weinig. Het verbruik ging in de winterperiode wat achteruit. In eerste instantie dacht ik dat het door de kou kwam, maar het bleek dat de wervelkleppen niet meer helemaal afdichten. Deze kleppen zitten in het inlaatgedeelte, waardoor het inlaatspruitstuk vervangen dient te worden. Een grote klus als je het uit laat voeren (qua $$$), bij zelf vervangen blijft dit beperkt tot een ruime 200 Euro. Het spruitstuk is tijdens de beurt vervangen, alsmede olie (5w30 c2 Castrol), oliefilter, luchtfilter en interieurfilter. Dieselfilter was 25k geleden gedaan en gaat de volgende beurt weer mee.
Het inlaatspruitstuk was erg vies vanbinnen. De EGR klep heb ik nu dicht laten zetten, zodat de interne vervuiling nihil is en blijft.
Op naar de volgende 30k!
Jaar verder + APK
- 249.000 km
Een jaar verder met de 159. APK gehad halverwege oktober. Een aantal maanden daarvoor een oliebeurt. Geen nieuwe dingen bij de APK.
Nog steeds tevreden, verbruik is redelijk binnen de perken te houden, rond 1:16/17 gemeten aan de pomp met 18". Straks winterbanden, dan weer eens checken. Voorruit onlangs vervangen wegens scheur na steentje.
Bandenslijtage is redelijk hoog, maar ook een keer pech gehad met slecht uitlijnen. Over 15k zit hij weer aan zijn onderhoudsinterval, waarbij er wat groter onderhoud gepleegd gaat worden. Schijven/blokken voor, thermostaat compleet (komt wat langzaam op temp), multiriem. Nog steeds originele koppeling, ik rijdt dan ook alleen maar snelweg (90%). Er lijkt een wiellager rechtsvoor wat minder te worden, daarvoor binnenkort even naar de garage.
Betrouwbaarheid?
- 260.000 km
Oh Oh. Het ging zo goed. Maar op een ochtend hoorde ik wat lichtjes mee'suizen' tijdens het rijden. Zou het een spanrol zijn? Een wiellager? Of wellicht toch die 'bekende' versnellingsbak...
Enkele weken hield het geluid aan en werd het beter te lokaliseren en beter te horen. Steeds meer vermoedens dat ook deze M32 bak door te hoge voorspanning op de lagers aan gruzelementen is. De garage bevestigde dit helaas...
Geluk bij een ongeluk, de koppeling was nog origineel, waardoor deze tegelijkertijd vervangen kon worden. Een versnellingsbakrevisie + koppelingswissel is alleen wel redelijk $$$, maar door beide tegelijkertijd uit te laten voeren, scheelt dit aanzienlijk in de uren (ca. 8 uur). Gekozen voor een bakrevisie, geen nieuwe bak (kan zelfde problemen hebben) en nieuwe koppelingsset en vliegwiel.
Het onderhoud heb ik uit laten voeren bij een Alfa-specialist, tesamen met nieuwe schijven en blokken voor en een olie/filterbeurt.
Na een aantal dagen de auto weer opgehaald, maar er zat nog steeds een raar 'slepend' geluid in. Door de garage zijn alleen maar originele onderdelen gebruikt, dus wat zou het kunnen zijn? Rijden, testen, luisteren. Uiteindelijk is de auto teruggegaan onder garantie, waarbij de gehele koppelingsgroep nogmaals vernieuwd is. Vliegwiel was in enkele duizenden km's helemaal stuk. Kwestie van slechte produktie zou je denken? Kan gebeuren.
Nu, een paar weken verder merk ik nog steeds vrij veel mechanische geluiden tijdens het rijden. De auto gaat een dezer weken weer terug voor controle. We wachten het maar even af...
Kosten en rijplezier
- 292.000 km
Nog steeds met erg veel plezier rijd ik rond met mijn 159. De kosten zijn (net voor de 300k) wel erg 'uit de bocht' geschoten, maar een en ander kan gelieerd worden aan periodiek onderhoud. Laatste beurt betrof distributie+waterpomp, rollen en trillingsdemper, aandrijfassen li+re, centrale motorsteun, nieuwe turbolader, intercooler en luchtmassameter, stabilisatorstangeinden en bovenste draagarmen.
Oef. Dat is even slikken. Maar nu kan ik er (naar verwachting) wel weer even mee vooruit. En, niet onbelangrijk, hij rijdt als nieuw. Voor de komende maanden / jaar staat er vrijwel niets meer op de onderhoudsplanning en kunnen naar verwachting naar hartelust kilometers gevreten worden.
Buiten deze onderhoudsbeurt heb ik mijzelf getrakteerd op een set nieuwe schokbrekers en veren. Uiteindelijk is er na grondig overleg een Bilstein Pro-kit ondergegaan. Het is een combinatie van een progressieve veer-dempercombi die een uiterst fijn rijgedrag geeft. Een aanrader.
Rijden!
- 318.000 km
Goed rijden, dat doet hij nu. Meer info volgt snel
Betrouwbaar en zuinig
- 340.000 km
Na het onderhoud van vorig jaar, rijdt de 159 heerlijk. Zuinig (zo'n 1 op 17 aan de pomp), en betrouwbaar.
Voor de zomervakantie de airco laten servicen, nieuwe drukschakelaar en iets bijvullen.
Binnenin de auto blijft het goed stil tijdens het rijden. Ik merk nog weinig tot niets van kraakjes of piepjes uit dashboard of andere delen. Ook electronisch houd de 159 zich goed. Geen storingen of andere elektronische haperingen. Het Connect-Nav systeem haalt het grafisch niet bij de modellen van tegenwoordig, maar brengt me tot nu toe altijd op de plaats van bestemming. Kortom: het comfort en sportiviteit is nog steeds van een hoog niveau. Ik ben tot nu toe tevreden, maar ook komend jaar moet hij zich weer goed houden!
Gaat nog steeds goed
- 385.000 km
Rijdt nog steeds perfect. Probleemloze APK en toch weer wat kilometers achter de rug dit jaar. Sinds aankoop 4 jaar geleden 200.000 km erbij gezet. Cadeautje voor onze 159? Wie weet. In ieder geval over 5000km weer een beurtje met goede olie en filters.
Bella Italia
- 417.000 km
De 159 is nog steeds onze trouwe (auto)-partner en toont zich als een volwaardig gezinsauto. Afgelopen APK geen gekke dingen. De condensor + droger zijn voor de zomer vervangen. Er blijft een lichte ratel aanwezig als de airco hard moet werken. De vulling is goed, dus de pomp is wellicht aan de beurt. Niet zo gek na 400k+. Verder qua onderstel geen slijtage, alles werkt zoals het hoort. Motorisch nog steeds prima, 1 liter olie op 25.000km (precies als de beurt er is). Eind deze zomer nog op en neer naar Midden Italie, heerlijke reisgenoot.
Einde
- 432.000 km
Uiteindelijk, na wat wikken en wegen, is de 159 toch verkocht. Zoals elke auto met deze kilometerstand blijft er onderhoud komen en een simpele berekening gaf aan dat ik dat er niet meer 'uit zou halen'.
De 159 is een plezierige reisgenoot geweest. Goedkoop, dat niet, maar in vergelijking met andere auto's in dit segment valt het ook weer niet tegen. De opvolger is inmiddels gehaald in de vorm van een Citroen C4 Cactus. Even heel wat anders, maar wat een leuke auto!
Hopelijk heeft iemand die meer informatie zoekt over de 159 en zijn onderhoud/betrouwbaarheid wat aan deze 'review'.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.