Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Distinctive (2006)

autoreview

Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 - interieurAlfa Romeo 159 - interieurAlfa Romeo 159 - interieurAlfa Romeo 159 - interieur

Signalement

Uitvoering159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Distinctive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na 2 nieuwe 156’s te hebben gereden, afgelopen zomer een 159 besteld welke, zoals opgegeven, na 8 weken levertijd werd afgeleverd in augustus 2006. Belangrijkste redenen om de 156 weg te doen: ten eerste benzine rijden werd duur met 35000 à 40000 km per jaar; ten tweede moest ik regelmatig klanten meenemen en een 156 is dan aan de krappe kant bij een lange rit.

Voor mijn gebruik, veel lange ritten, vaak in het buitenland is de 159 een ideale auto. Het comfort is er in vergelijking met de 156 flink op vooruitgegaan, terwijl de wegligging nog wat beter is geworden. Deze combinatie comfort en wegligging was voor een Alfa meestal wat ongebruikelijk. Enig comfort minpuntje is dat je de banden -met name de winterbanden- relatief goed hoort. Misschien ook omdat de auto verder juist heel stil is?

De versnellingsbak, in het begin wat stroef, is inmiddels losgekomen en laat zich nu lekker schakelen. Wel komt er, aléén als de motor nog koud is, uit de bak of het differentieel een rammelend geluid als hij in z’n vrij staat. Schijnt verder geen kwaad te kunnen, maar gezien de prijsklasse van de auto toch niet zo fraai. De koppeling werkt naar behoren, niets speciaals te melden.

Je kunt verrassend hard door de bocht met de 159. De besturing is nauwkeurig, maar persoonlijk vind ik de bekrachtiging iets te sterk bij snelheden van pakweg 90 - 120 km/u. Daarboven wordt het weer perfect, maar die snelheden mag je in de meeste landen niet rijden.

De binnenruimte is t.o.v. de 156 flink gegroeid, maar gezien de eveneens fors toegenomen buitenmaten is de ruimtebenutting op z’n best redelijk te noemen. Alfa Romeo beweert dat de torsiestijfheid van de 159 tot de beste in z’n klasse behoort. Daar lijkt me geen woord van gelogen. Er zijn geen rammels en het voelt stevig aan als een kluis. Hoe Alfa deze torsiestijfheid heeft bereikt blijft niet verborgen. De raamstijlen zijn behoorlijk dik, wat vooraan af en toe een dode hoek opleverd. Daarbij zit er achter de neerklapbare achterbank een verhoging en is er bij de achterklep een redelijk hoge tildrempel.

Wat je niet ziet maar wel voelt is het hoge gewicht van de auto: 1660 kg. De dieselmotor met z’n flinke koppel heeft hier niet veel moeite mee, maar voor zowel prestaties als verbruik kan het niet gunstig zijn.

De motor dan. Ik ben nooit een voorstander van dieselmotoren geweest, want het geluid klinkt nergens naar en de smalle toerenband is niet echt leuk voor het rijplezier. Deze mening ben ik nog altijd toegedaan. Enkel een diesel gekozen uit economische overweging. Gelukkig is de 1.9JTDm16v Alfa diesel -Fiat eigenlijk- een prettige motor. Eenmaal opgewarmd hoor je weinig dieselgeluid en op de snelweg is hij prettiger dan een benzinemotor: veel koppel en dus makkelijk inhalen en invoegen en zeer stil. Boven de 2000 tpm trekt hij flink door, tot zelfs ruim voorbij de 4000 tpm als je daar een keer zin in hebt. Het enige echte minpunt vind ik het af en toe hinderlijke turbogat onder de 1500 tpm.
Na pakweg 13000 à 15000 km is de motor merkbaar zuiniger en iets sneller geworden. Op veel korte afstanden, maar daar koop je geen diesel voor, is het verbruik ca. 1:12.5 gemiddeld. Op lange stukken, zoals onlangs naar Zwitserland en Italië kun je 1:17 halen, als je wat sneller doorrijdt op de Duitse Autobahn kom je rond de 1:16.5. Toen de motor nog niet was ingereden zat ik op lange afstanden tussen 1:15 en 1:16.
Na de eerste 10000 km ging er een halve liter olie bij, sedertdien is het olieniveau op peil gebleven.

De 159 is een auto in het zogenaamde ’premium’ segment en dat wil niet meer zeggen dan dat je teveel geld betaalt voor een te kleine auto, met als meerwaarde extra uitstraling in de vorm van styling, exclusiviteit, etc. Zoals bijvoorbeeld bij een 3-serie, A4 en dergelijke auto’s. Wat daar ook bij past zijn de hoogwaardige materialen in het interieur, zeker als je voor de Distinctive versie kiest, met echte aluminium afwerking op het dashboard. De instrumenten zijn fraai en uitgebreid, met een zeer informatief display tussen snelheidsmeter en toerenteller.
De afwerking van het leer met zeer mooie stiksels is iets waar andere merken, zelfs bij aanzienlijk duurdere auto’s, nog wat van kunnen leren.
Ondanks de top uitziende materialen kan Alfa qua afwerking wel nog een en ander leren van andere, aanzienlijk goedkopere, merken. Zie problemen.

De stoelen zitten erg goed, maar het duurt eventjes voor je een lekkere zitpositie hebt ingesteld. De stoelen met lederen bekleding hebben een hardere vulling en waarschijnlijk daarom zit je er wat hoger op. Wat je prettig vindt is natuurlijk een persoonlijke voorkeur, maar je moet er wel rekening mee houden als je de auto besteld. Bij voorkeur proefzitten in een model met en zonder leer.
Absoluut meebestellen bij een diesel: de elektrische bijverwarming. Binnen een paar minuten komt er warme lucht uit de roosters. Niet alleen aangenaam voor het comfort, maar zo is de auto ’s morgens veel sneller ontwasemd/ontdooid.

Het af fabriek navigatiesysteem met telefoon is mooi in het geheel geïntegreerd, maar qua bediening onnodig gecompliceerd. Uiteindelijk wen je eraan, maar met weinig moeite had men met dezelfde hardware wat beters kunnen realiseren.

Ik vond de regensensor van de 156 veel beter werken dan die van de 159. Wel gebruikt Alfa nu eindelijk eens ruitenwissers die niet met een rotherrie over de voorruit schrapen.

Conclusie.
De 159 is een geweldige reisauto voor de lange afstand. Het comfort komt niet tekort, de wegligging is bovengemiddeld, de prestaties zijn goed. Verbruik en binnenruimte zijn redelijk.
De grotere afmetingen en het hoge gewicht plaatsen de 159 eigenlijk in de klasse van de Alfa 166. Het gooi- en smijtkarakter van de 156 is daarmee verdwenen, wat voor sommige mensen een teleurstelling zal zijn.
Wat je beter bevalt, zal zeer sterk afhankelijk zijn van waarvoor je de auto voornamelijk gebruikt.
----UPDATE mei 2008, 61000 km----------
In grote lijnen nog steeds zeer tevreden met deze auto. Verbruik op kortere afstanden duidelijk gedaald: 1:14 à 15 door andere rijstijl, nl. veel vroeger opschakelen. Dit is m’n eerste diesel, moest er een beetje aan wennen.
30 en 60.000 km beurt kostten resp. EUR 406,= en 657,=. Duurder dan bij de 156, maar doordat de interval van 20.000 naar 30.000 km is gegaan, per saldo toch een stuk voordeliger. Verder geen speciale kosten behalve nieuwe ruitenwissers bij ca. 50.000 km. Wat kleine probleempjes, zie hieronder.
Het valt me op dat de auto met de winterbanden -Michelin- eronder duidelijk zuiniger rijdt dan met de Pirelli zomerbanden. Dit komt waarschijnlijk doordat de zomerbanden een maatje breder zijn, maar tevens vermoed ik dat de Michelins een veel lagere rolweerstand hebben. In tegenstelling tot hun reputatie slijten de Pirelli’s niet zo hard en het afrolgeluid is vrij laag.
Alles blijft er kwalitatief goed uitzien. De lak is van goede kwaliteit: niet steenslaggevoelig. De materialen in het interieur zijn ook degelijk en blijven er goed uitzien.
Bij de laatste beurt kreeg ik een Alfa Gt mee als leenauto en dan wordt weer duidelijk dat het enige echte probleem van de 159 z’n hoge gewicht is. Ondanks dat de wegligging absoluut gezien bijzonder goed is en de mogelijke bochtsnelheden extreem hoog liggen, werkt het gewicht toch negatief door in het rijgevoel.

PROBLEMEN

Het goede nieuws: niets kapot gegaan. Alles komt oerdegelijk over.

Het slechte nieuws: de auto werd uitgeleverd met, zelfs voor een Alfa, flink wat afwerkingsmissers. De lijst: zwarte kring in lederen bekleding; ontbrekend stuk kunsttof onder dashboardkastje; achterklep scheef ingehangen; deuken in aluminium afwerking rond schakelpook; rammelen van kunststof binnenkuip in de voorste wielkasten; waterlekkage in de kofferbak door gaatje in afkitlaag.

Het navigatiesysteem heeft zich een paar keer opgehangen bij het starten van de auto. Blijkbaar zat er een stekker niet goed in, dus dat zou je ook onder de afwerking kunnen scharen.

Tja, dan denk je toch wel eens dat de volgende auto geen Alfa meer zal zijn. Echter, m’n dealer in Roermond heeft alles perfect opgelost, sommige dingen hebben wat langer geduurd omdat de onderdelen niet in Nederland op voorraad waren. Nu is de auto dus zoals hij vanaf het begin had moeten zijn en het positieve gevoel overheerst absoluut.

----UPDATE 61.000 km-----------
Navigatiesysteem is toch nog 2x op tilt gegaan. Kwaliteit van de ingebouwde telefoon is zeer matig, men klaagt regelmatig over slechte verstaanbaarheid, andersom kan ik wel iedereen goed verstaan. Blijkbaar levert de importeur het af-fabriek systeem ook niet meer. Een goede beslissing, maar droevig dat Alfa voor dit geld geen goed systeem weet te leveren.
Slot van de achterklep is al voor de 2e keer vervangen omdat de klep soms weigerde open te gaan. Kijken hoe lang het nu goed gaat.
Achterremmen piepen vrij snel bij licht remmen, is al eens schoongemaakt maar dat hielp maar een week. Zo heel erg stoort het ook niet.
Soms een rammel in de B-stijl en in het linkerportier (klinkt als losse schroef, maar kan soms maanden weer weg blijven)
Genoemde problemen zijn niet echt heel groot, de auto heeft me tenslotte nooit laten staan, maar bevestigem een beetje de vooroordelen over Italiaanse auto’s. Je komt tussen de beurten door toch nog wel eens bij de dealer. Heb de betrouwbaarheid daarom teruggezet van 5 naar 4 sterren.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.