Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.750 TBi Distinctive (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 159 Sportwagon 1.750 TBi Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 78.000 km |
KM-stand laatst | 103.000 km |
1 jaar na aankoop
- 87.500 km
Het is inmiddels bijna 1 jaar geleden dat ik mijn Alfa 147 2.0 T.S. heb ingeruild op deze Alfa 159 SW 1750 TBi, dus nu na 10.000km tijd voor een verslag.
AANKOOP
In eerste instantie was het plan om de 147 in te ruilen voor een Giulietta QV, maar ivm gezinsuitbreiding was er toch behoefte aan meer ruimte. De Giulia was nog niet onthuld en het leek erop dat het nog wel een tijd zou duren voordat een SW variant te koop zou zijn in NL (is 1 jaar na dato niet echt concreter geworden..). Dus dan toch maar eens kijken naar wat recente 159 modellen op het web. Hoewel ik tot dat moment nooit heel erg fan was geweest van de 159, kwam ik vrij snel een exemplaar tegen waarbij eigenlijk alles klopte; facelift model, 1750TBi motor, 8C 18" velgen, beige leer, uitgebreide navigatie, origineel xenon, en een prachtige kleur grijs. Eigenlijk precies zoals ik hem zelf samengesteld zou hebben (wellicht had ik enkel nog elektrischestoelen en stoelverwarming bijgesteld, maar zijn beide geen must). Km-stand was met 78k prima en uiteindelijk was de aankoop snel rond.
Ik heb voor het idee ook nog naar een A4 Avant 2.0T 180pk gekeken van 4 jaar oud, maar vooral het interieur is gewoon zo saai tov dat van de 159, en kwam zelfs gedateerd over. Het gevoel was er totaal niet, dus de keuze was uiteindelijk vrij makkelijk.
Hieronder een samenvatting van de bevindingen tot nu toe:
MOTOR/RIJDEN
De verwachtingen mbt de 1750 motor waren hoog na het lezen van andere reviews en persverslagen. Het verschil met de 2.0 Twin Spark in de 147 is groot; de TS was een heerlijk snerpende toerenmotor die lekker aan het gas hangt maar onderin weinig koppel heeft. De 1750 heeft juist bakken koppel vanaf ca.1500 toeren, wat ik erg fijn vindt rijden. Het koppel blijft ook aanwezig, dus het is niet als een diesel dat je zo'n 'koppel piek' hebt, de 1750 blijft gaan! Inhaalacties op de Duitse autobahn zijn een genot met deze motor. Wel moest ik wennen aan het geluid, wat saaier is t.o.v. de T.S., dat had best wat sportiever mogen klinken.
Het rijden, daar kan ik kort over zijn; gewoon een heerlijke stuurmachine, met de typische directe alfa besturing en een prima balans tussen scherpte en comfort. Tevens een heerlijke reiswagen gebleken afgelopen vakantie. Schakelen gaat prima, en ben erg blij met de 6e versnelling, die ik in mijn vorige auto echt miste.
INTERIEUR
Een van de beste kanten van de 159, zeker qua design. Met de juiste opties ziet het er zelfs anno 2015 gewoon prachtig uit, met mooie materialen en de 3 metertjes in de console. Nadeeltje t.o.v. de 147 is dat er geen fatsoenlijke bekerhouder is, afgezien van de uitsparing in een bakje voor de handrem.
Qua ruimte is het prima, achterin is het niet heel veel ruimer dan de 147, maar dan moet je maar een passat of superb kopen. De kofferbak is daarentegen wel best groot.
De stoelen vind ik iets minder dan die in de 147, maar die zaten ook echt als gegoten. De stoelen in de 159 lijken iets harder en vergen goede verstelling om de juiste zit te vinden. Nu ik die heb gevonden zit het prima, ook op lange ritten.
De navigatie doet het opzicht redelijk, maar de kaarten zijn verouderd. Ben er nog niet uit of ik ruim 150euro wil stukslaan op een setje nieuwe kaarten (belachelijk). Nog een ander kritiekpunt is het ontbreken van een pause functie op de cruise control - zeer onhandig.
KOSTEN/VERBRUIK
Over 1 jaar en 10.000km ligt het verbruik op ongeveer 1 op 10/11 afhankelijk van de rijstijl. Dat is ongeveer hetzelfde als de 147, dus niet slecht aangezien de 159 zwaarder is en 50pk meer heeft. Aan de andere kant geen geweldig resultaat, als je ziet wat de moderne 200pk turbo motoren van Audi en BMW bijv verbruiken.
Wel positief is het feit dat de auto geen olie heeft verbruikt in deze periode, en dat ik geen enkele kosten heb gemaakt tot nu toe qua onderhoud/reparaties. Een ratel in de airco was snel na aankoop onder garantie opgelost en daar is het bij gebleven.
CONCLUSIE
Een grote stap vooruit tov de 147, qua motor, materialen, interieur en rijcomfort, en met een design dat niet verveelt. Hier blijf ik de komende jaren graag in rijden, totdat zich wellicht ooit een Giula SW aandient..
Een half jaar verder
- 91.500 km
Het afgelopen half jaar niet heel veel KMs gemaakt, want helaas geen autovakantie maar enkel kortere ritjes binnen NL. De Alfa blijft het prima doen, verbruikt geen druppel olie en geeft nog steeds een erg solide indruk na 6 jaar.
De kleine beurt bracht niets bijzonders aan het licht.
Het verbruik met veel stadsritjes is wat aan de stevige kant (met moeite 1 op 10), maar zodra je meer snelweg rijdt gaat het al gauw richting 1 op 12 of lager.
Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe giulia met 2.0 benzinemotor: die schijnt een beetje het twin spark karakter en geluid te hebben. Maar voorlopig is het zeker geen straf om nog een tijd met de 159 onderweg te zijn.
Weer een jaartje verder
- 97.300 km
Een jaartje en niet al teveel km verder met de alfa 159..
In Feb 2017 is de auto glansrijk door de APK gekomen. Na ruim 2,5 jaar in bezit kan ik wel zeggen dat de 159 een heel betrouwbare metgezel is en alles voelt nog steeds erg solide aan. Toch nog weer een betere kwaliteitsbeleving tov de 147 die ik ervoor had.
In juli heeft de auto een squadra kuur gehad via mijn vaste alfa garage Grand Prix in Amsterdam, waardoor hij nu 235pk en 380nm koppel zou moeten hebben. En dat is uiteraard goed te merken! Hij gaat maar door...een nog fijnere reisauto met een overvloed aan koppel. De impact op het verbruik heb ik nog niet goed kunnen meten, maar het lijkt gewoon nog steeds rond de 1 op 10 te blijven. En iets zuiniger als je je best doet.
Ik blijf het design van zowel het exterieur als interieur erg mooi vinden en de auto staat er strak bij voor een ontwerp dat toch alweer 13 jaar oud is..
Enige irritatie bij dagelijks gebruik is het gebrek van een pauze knop van de cruise control.
Wel jammer dat er geen SW versie van de Giulia komt..wat een prachtige auto is de sedan en ik zou eigenlijk graag een automaat willen hebben dus ik zou een Giulia SW 2.0 benzine erg zien zitten. De Stelvio is ook fraai maar ik moet nog wennen aan het idee van een suv. Afijn voorlopig rijden we nog even door in de 159.
Verkocht...
- 103.000 km
Tja, ookal maak ik niet veel kilometers, toch begon het na 3,5 jaar weer te kriebelen.. hoewel de 159 nog steeds beviel, begon ik rond aan het kijken naar een nieuwe gezinsauto. We wilden ook graag een automaat.
Ik baalde erg dat er geen Giulia SW komt, anders was de keuze zeer makkelijk geweest.. wat een pracht auto die Giulia. Uiteindelijk erg getwijfeld tussen een BMW 340i Touring en een Alfa Stelvio. Het is uiteindelijk die laatste geworden, in 2.0T First Edition versie met 280 pk. Ik zal daar gauw een review over plaatsen.
Wij hebben erg van de 159 genoten: het design, de motor, de rijeigenschappen als voornaamste pluspunten. Comfort ook prima en een prima pakezel voor een gezin ookal is de ruimte achter niet denderend. De betrouwbaarheid is ook zeer goed gebleken, hij heeft me enkel een keer laten staan met een lege accu. Verbruik van 1 op 10 gemiddeld.
Bedankt 159, hopelijk krijg je weer een goed baasje!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.0 JTD TI | Navi | Xenon | Leer | BOSE | Autom. Airco | Cruise Control | LMV | PDC | APK tot 17-09-2025!
- 2012
- 218.197 km

Alfa Romeo 159 SW 1.7 Ti 1750 TBi 200 PK bj Distinctive bj 2011 ! Vol Opties!
- 2011
- 323.175 km

Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.2 JTS Selespeed TI Nieuwe APK
- 2008
- 276.150 km