Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTS Elegante (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 159 Sportwagon 1.9 JTS Elegante |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 137.000 km |
KM-stand laatst | 177.000 km |
Ervaring na ruim 2 jaar
- 177.000 km
Als autoliefhebber (of autogek zoals sommigen dat noemen) moet je minimaal eens een Alfa gereden hebben. Onzin natuurlijk, maar gezien mijn voorliefde voor Italiaanse auto's heb ik totaal geen bezwaar tegen deze uitdrukking. Dus na bijna 30 jaar persoonlijke autohistorie, heb ik toch maar de stoute schoenen aangetrokken.
Het moest een praktische betrouwbare auto worden, aangezien ik overgestapt ben van een leaseauto naar een maandelijkse leasevergoeding en ik de auto ook voor mijn werk nodig heb. Omdat ik niet al te veel kilometers verwacht te maken ( minder dan 20.000km/j), valt de keuze gelijk op benzine (of gas indien dat zo uitkomt).
Drie alfa's passeren de revue, de 166 (omdat ik dat echt een briljant ontwerp vind), de 159 en de Giulietta.
In Naarden werd al gauw een proefrit gemaakt in een prachtige 166 3.0V6 automaat, rijdt fantastisch, maar een aantal elektronische storingen, die de handelaar blijkbaar niet kan/wil fixen, zorgen ervoor dat ik verder ga kijken. Misschien is de 166 toch net wat te oud voor een betrouwbare dagelijkse auto.
Vele bezoeken aan verkopers door Nederland leiden me uiteindelijk steeds meer naar de 159 en als Sam van Dalen een zeer bijzondere 159 Sportwagon heeft staan, gaat de kogel door de kerk.
Het is een Alfa 159 Sportwagon 1.9 JTS Elegance geworden in de kleur Marrone Luci di Bosco met een beige lederen interieur. Zeker niet ieder favoriete kleur, maar ik vind het een fantastische combinatie.
Het model is van na de facelift uit 2008 met 137.000 km op de teller en o.a. voorzien van Xenon, parkeersensoren voor én achter en een 2008 Pioneer navigatiesysteem.
De aanschaf vond plaats in maart 2017 en inmiddels (2.5 jaar later) staat er 177.000 kilometer op de teller, voldoende om wat ervaringen te kunnen plaatsen.
Rijden
Tja, de 1.9 JTS motor wordt vanaf de introductie natuurlijk niet bejubeld, te weinig vermogen, "Opel-motor" en problemen met de distributieketting zorgen ervoor dat je deze eigenlijk nooit zou moeten kopen. Maar een proefrit doet wonderen en dan blijkt het met de prestaties best wel mee te vallen. Het is natuurlijk geen 3.2V6 of 1750tbi, maar in het dagelijks verkeer is het echt meer dan voldoende.
Bovendien is de motor waanzinnig soepel. Of je nou het dorp door in zijn drie of vier rijdt of op de snelweg bij 70km/u in de zesde versnelling weer gas geeft, de motor geeft geen krimp. Doortrekken in de versnellingen gaat tot boven de 7000 toeren, waarbij het geluid toch wel een belevenis is voor een brave stationwagen.
In Duitsland een keer 220km/u op de teller afgelezen, dat komt keurig overeen met de fabrieksopgave van 210km/u.
Is er nog iets negatiefs te melden? Jazeker, het wegrijden vanuit stilstand is en blijft een belevenis. Of het nu aan mijn koppeling ligt of een eigenschap is van de 1.9JTS, het doseren van de koppeling en gaspedaal om op een soepele manier weg te rijden, blijft een uitdaging. Ik heb bij Squadra de motortuning uit laten voeren, wat het enigzins verbeterd heeft, maar al mijn andere auto's doen het veel en veel beter. Tips zijn zeker welkom!
Praktisch
Een sportwagon bij Alfa betekent niet gelijk de ruimte van een Ford Mondeo station, dat zie je van mijlenver al aankomen. Maar afgezien van de iets mindere ruimte, is het wel allemaal erg praktisch. Voorin heb je niets te klagen, de lederen stoelen zitten erg fijn, het kost weinig moeite om een goede zitpositie te vinden. Alle knoppen zitten goed onder handbereik, alles werkt logisch en probleemloos. Het navigatiesysteem van Pioneer uit 2008 (!!!) verdient ook een pluim, ondanks dat de kaarten slechts tot 2012 geupdate kunnen worden, werkt het systeem fantastisch, inclusief de stuurwielbediening en bluetooth.
De cruisecontrol doet vrijwel ongemerkt zijn werk, versnellen gaat zonder idioot veel gasgeven. Enig nadeel is het ontbreken van een 'cancel' knop, terwijl er wel een 'resume' op zit. Om de cruisecontrol uit te schakelen is er de optie om de rem aan te tikken, de koppeling in te drukken en de complete cruisecontrol uit en aan te schakelen. Niet zo handig.
Het klimaat aan boord is links/rechts gescheiden te regelen met de climatecontrol. Het systeem doet prima zijn werk en ook met de hoge temperaturen van de afgelopen zomer is het fijn toeven in het interieur van de 159. Alleen als de wagen een tijd in de volle zon gestaan heeft, duurt het echt wel even voordat alles weer een beetje afgekoeld is, het leder helpt daar ook niet echt bij.
De ruimte op de achterbank houdt niet echt over, niet al te grote volwassenen zitten comfortabel, maar bij een lengte van 1.90 of meer en lange benen wordt het wat lastiger. De kofferbakruimte is ruim voldoende, de achterbank laat zich eenvoudig in twee delen omklappen en heeft zijn diensten bij de afgelopen verhuizing bewezen.
De Xenon-verlichting geeft nog steeds een prachtig lichtbeeld, de parkeersensoren voor én achter functioneren allemaal nog probleemloos en zorgen ervoor dat je de wat onoverzichtelijke neus goed kan plaatsen. De automatisch dimmende binnenspiegel doet zijn werk en opmerkelijk zijn de buitenspiegels die zo'n goed overzicht geven, dat over de schouder kijken nauwelijks nodig is.
Betrouwbaarheid
Altijd leuk punt bij een Alfa en volop voer tot discussies. Alle vooroordelen worden weer uit de kast gehaald, maar gelukkig kan ik ze bij mijn Alfa (bijna) allemaal van tafel vegen.
De enige twee problemen die ik tot nu toe gehad heb, deden zich voor binnen de garantieperiode van 3 maanden. De raambediening van de bestuurder gaf de geest (gebroken kabel) en heel af en toe ging het motormanagementlampje branden. Uitlezen gaf aan dat het een actuator van de distributieketting was, welke dus onder garantie vervangen is.
Oh ja, begin dit jaar gaf de originele accu de geest, maar dat kun je de 159 nauwelijks kwalijk nemen na 11 jaar.
Verder (afkloppen) geen enkel probleem gehad, één keer een kleine beurt en één keer een grote beurt.
Enige grote kostenpost betreft dan nog de brandstof (https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/820541.html) . Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen, de 1.9 JTS is geen zuinigheidswonder. Zuiniger dan 1 op 12 lukt gewoon niet, gemiddeld over een 40.000 km is het nu 1 op 10,7. Maar noem mij maar eens een auto die het opgegeven verbruik (1 op 11,4) op zo'n 6 procent benadert :-)
Roest is natuurlijk ook altijd één van de vooroordelen, maar daarover kan ik kort zijn, er zit één plekje onder het embleem op de achterklep, waar ik nog steeds geen tijd voor gemaakt heb, maar dat is dan ook alles. Het subframe ziet er volgens mijn garagist zelfs uitzonderlijk gaaf uit.
Conclusie
Hoe bevalt nu de eerste Alfa? Nou daar kan ik kort over zijn, wat een heerlijke auto. De 159 heeft zich op alle aspecten bewezen, of het nu in Nederland is of op vakantie tot in Florence Italië, het is een genot om onderweg te zijn. Om te zien vind ik het zelf ook een waanzinnig mooie auto, parkeren en een paar keer omkijken is aan de orde van de dag, genieten met een grote G. Ook medepassagiers zijn steevast onder de indruk en kunnen nauwelijks geloven dat je voor een dermate laag aanschafbedrag, zoiets moois kan kopen.
Op vakantie maken de Italianen er helemaal een feestje van, opgestoken duimen, bewonderende blikken en zelfs twee keer een sportwagen (ferrari en lamborghini) die op de snelweg naast je gaat rijden, aangeeft dat je je raam omlaag moet doen en vervolgens even zijn motorgeluid laat horen en plankgas ervandoor gaat.
Kortom: Alfa rijden is toch wel wat speciaals! En wel zo speciaal dat ik mei dit jaar er nog een Alfa 156 GTA bij heb gekocht!
PS. Ik heb dit verhaal even snel in elkaar gedraaid, maar zal hem regelmatig bijwerken. Tips en opmerkingen zijn van harte welkom.
Ongeschikt voor E10
- 177.000 km
Sinds de invoering van de E10-variant ben ik met de 1.9 JTS motor helaas verplicht om over te stappen op de veel duurdere euro98 benzine. Dat kost me vandaag (28-10-2019) per liter 17 cent meer, je moet wat over hebben voor het milieu hè?
Overigens moet ik wel zeggen dat de motor op Ultimate 98 van BP nog lekkerder lijkt te lopen. Ook heb ik net een record hoeveelheid kilometers op één tank gereden (781 km op net geen 66 liter).
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTD
- 2009
- 272.115 km

Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.2 JTS TI // door ons nieuw geleverd // // Clim. control - Cruise control - PDC v+a - E-Pano dak - Radio/CD - MF LStuurwiel - ML - LMV - L-Bekl. - CD+AB - Ramen E-v+a - Spiegels E-v+v - V-stoelen V - B-stoel IHV //
- 2008
- 139.135 km

Alfa Romeo 159 1.7 T Progression Bovag Garantie
- 2010
- 125.981 km
Lees ook

Occasion Test: Alfa Romeo 159 (2008) vs Ford Mondeo (2008)

Test: Alfa Romeo 159 Sportwagon 1750 Turbo - Renault Laguna Estate 2.0 16V

Alfa Romeo 159 SW 2.0 JTDm 16V Progression (2009)

Alfa Romeo: 'Hoe moet ons nieuwe elektrische model heten?'

Parkeren in Tilburg: duur in het centrum
