Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 8v Centario (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 159 Sportwagon 1.9 JTDm 8v Centario |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 140.000 km |
KM-stand laatst | 382.000 km |
De fijnste echte auto die ik ooit zal hebben
- 382.000 km
Het was 2014 toen ik gedwongen werd om op zoek te gaan naar een nieuwe auto aangezien ik een nieuwe baan had gevonden.
Ik was nog in dienst van een klein engineerings bureau waar ik al een jaar lang een Volvo V40 D2, lease, als dagelijks vervoer had. Fijne auto met een geweldige vernellingsbak, maar tegelijkertijd ook best zakelijk afstandelijk.
Met een gezin met 2 pubers moest het een groot genoege auto worden, met trekhaak om onze oldtimer caravan uit 1968 te kunnen trekken. Budget ongeveer €10.000 en het moest een diesel worden omdat ik iedere dag 140 km zou gaan rijden naar mijn nieuwe baan.
Duits? Hmmm, die zijn in verhouding best duur.
Frans? Hebben een twijfelachtige reputatie qua betrouwbaarheid.
Japans dan? Tja, erg betrouwbaar maar ook te saai voor mijn smaak.
Italiaans? Nou, die hebben al heel wat goed ogende auto's op de wereld gezet, maar dan wel even goed lezen welke types betrouwbaar waren en welke niet.
Tijdens mijn zoektocht viel mijn oog op het rode lederen interieur van een Alfa Rome 159 en ik was verkocht. Die moest ik van naderbij bekijken!
Hij stond in Veenendaal met 140.000 km op de teller voor €10.500 en ik mocht de volgende dag een proefrit maken.
Vol verwachting stapte ik die dag in de Alfa. Wat mij gelijk opviel waren de "echte" fysieke metertjes in het dasboard die tot leven kwamen na het starten van de auto. Ok, de diesel motor van de Volvo was stiller en het schakelen ging wat hakerig, maar alles voelde robuust aan. Je moest echt in de Alfa werken en dat stond me wel aan.
Dit was nog een echte "Old skool" type auto. Welliswaar met stuurbekrachtiging en zelfs full map navigatie, maar daar hield de digitalisering ongeveer wel op.
Na een klein beetje afdingen werd de koop beklonken en mijn avontuur met de Alfa kon beginnen.
Aangezien het de standaard 1,9 8v JTD motorisering betrof en ik vlak bij Nunspeet woonde heb ik 'm algauw via Wim Prins bij Squadra gebracht voor een Massimo tuning. Dat is het leukste van die motor, de winst van 115pk naar 160pk is erg gemakkelijk en aangezien de motor ongeveer onverwoestbaar is kan die het ook makkelijk aan. En wat een verschil! Heerlijk hoe de motor daarna op pakte en doortrok.
Verder vond ik de wielen, standaard 17", wat klein en er moest maar 18" onder komen. Geen 19" TI velgen want ik wilde genoeg confort overhouden. Het werden 18"Brock velgen met 245-45 ZR 18 Falken Azenis banden er omheen. Erg fijne combinatie met goede wegligging en ook het bandengeluid bleef beperkt. Ik had die banden dan ook als goed getest via Autoweek bandentest gevonden en zodoende gekozen.
Ook vond ik de standaard enkele uitlaat wat mager ogen en dus heb ik een mooi dubbel RVS uitlaat systeem op maat laten maken en monteren.
Nu nog Xenon en R87 goedgekeurde LED dagrijverlichting/mistlampen erop om goed licht te hebben.
Ziezo, nu was de auto echt geheel naar mijn smaak.
Ik ben iemand die zuinig is op zijn spullen. Gewoon omdat als je iets mooi houdt dan blijf je er langer van genieten en dat maakt weer dat je er ook zuinig op blijft want je wil immers blijven genieten.
Zo ook met mijn Alfa 159.
Hij is altijd in onderhoud gebleven bij Wim Prins, de Alfa dealer in Nunspeet waar ook allerlei exoten zoals Ferrari's en Lambo's in onderhoudt zijn. Best grappig om daar met mijn Alfa tussenin te staan.
Al met al heb ik zo'n 240.000 relatief probleemloze kilometers met de Alfa afgelegd. Bij de verkoop stond de teller op 382.000 km.
Tja, wat heb ik er mee gehad? Eigenlijk naast de gewone slijtage delen alleen maar de gevreesde versnellingsbak revisie bij een stand van 292.000km. Dit is een bekend euvel wat zich na 200.000 zal gaan openbaren bij de 6 bak. Goed dus om naar te kijken als je een gebruikt exemplaar koopt.
Het diesel gebuik is niet echt super te noemen. Ik kwam met een wat zwaardere voet uit op 1 op 14 maar weet dat 1 op 16 haalbaar is.
Stuurgedrag is uitmuntend en boven de 1800 rpm komt de motor echt tot leven om zo rond de 2500 rpm op zijn hoogste koppel uit te komen. Doortrekken tot de 4200 rpm gaat daarna erg vloeiend en met een lekkere duw in de rug. Nee, niet te vergelijken met elektrische auto's of auto's met echt veel vermogen maar absoluut snel genoeg om plezier te geven.
Uitlijning van de banden is wel een dingetje. Standaard vreet de Alfa vooral de zijkant van het loopvlak van je banden. Vooral de minder zichtbare binnenkant.
Wim Prins had een partij die de afstelling net wat anders deed dan de standaard waarden en dat scheelde een hoop. Is dus de moeite waard om naar te kijken.
De standaard full map navigatie heeft verder bij mij ooit problemen gegeven doordat het scherm allemaal strepen begon te geven. Via eBay een 2e hands exemplaar gevonden waar geen code bijzat (kwam uit een sloop auto) en daar heb ik de voorkant van over gezet op mijn eigen navigatie Blue&me radio. Stelt niets voor. slechts 4 schroefjes en alles klikt gewoon in elkaar.
Een update voor de kaarten is wel een dingetje maar daar heb je forums voor.
De stoelen heb ik regelmatig met meubel leer emulsie (van verschillende merken) behandeld zodat er geen droogte-scheurtjes in zouden komen. Verder via ebay uit Engeland een klein potje gekleurde leerbehandeling gekocht indien er beschadigingen op kwamen. Werkte prima en gaf niet af. Het leer zag er na al die tijd nog steeds erg goed uit. Echt bijna als nieuw.
Oh ja, en het chromen stukje op de pook wordt na verloop van tijd wat lelijk. Ook daarvoor is het lang leve eBay.
Knoppen zijn van goede kwaliteit en vertoonde bij mij na al die kilometers geen zichtbare slijtage.
Stoelen zaten nog goed en waren niet doorgezakt.
Stoelverwarming werkte ook gewoon nog, ook aan de passagiers kant die toch regelmatig naar voren en achteren werd geschoven.
Airco heb ik 1 keer laten bijvullen maar was eigenlijk vrijwel niet nodig.
Al met al dus gewoon een erg goede auto.
Tja, waarom heb ik 'm dan weg gedaan?
Ik heb ondertussen alweer een tijdje een baan in de buurt met een NS bussines kaart en rij gewoon veel te weinig voor een diesel die je €145 per maand aan houderschapsbelasting kost terwijl ik niet meer boven de 15.000 km per jaar kom. Maar ondanks dat ik ook nu een fijne auto heb gekocht zal ik altijd een warm plekje voor die prachtige Alfa 159 blijven houden.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTD
- 2009
- 272.115 km

Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.2 JTS TI // door ons nieuw geleverd // // Clim. control - Cruise control - PDC v+a - E-Pano dak - Radio/CD - MF LStuurwiel - ML - LMV - L-Bekl. - CD+AB - Ramen E-v+a - Spiegels E-v+v - V-stoelen V - B-stoel IHV //
- 2008
- 139.135 km

Alfa Romeo 159 1.7 T Progression Bovag Garantie
- 2010
- 125.981 km
Lees ook

Occasion Test: Alfa Romeo 159 (2008) vs Ford Mondeo (2008)

Test: Alfa Romeo 159 Sportwagon 1750 Turbo - Renault Laguna Estate 2.0 16V

Alfa Romeo 159 SW 2.0 JTDm 16V Progression (2009)

GTI Treffen vindt toch dit jaar alweer plaats

Honda Elevate: nieuwe compacte cross-over ook als EV
