Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.750 TBi TI (2012)

autoreview

Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.750 TBi TI (2012)
Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.750 TBi TI (2012)Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.750 TBi TI (2012)Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.750 TBi TI (2012)Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.750 TBi TI (2012)Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.750 TBi TI (2012)

Signalement

Uitvoering159 Sportwagon 1.750 TBi TI
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf11.380 km
KM-stand laatst71.000 km
Lezerswaardering: 72%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Alfa Romeo 159 1750 TBI Sportswagon TI in Rosso Competizione

  • 25.000 km

In februari 2021 zag ik deze auto te koop staan en was ik eigenlijk meteen verkocht: wat een plaatje en fantastische kleur! De auto had toen 11300 kilometer gereden, absoluut uniek natuurlijk. Na vele jaren automaat gereden te hebben was het schakelen wel weer even wennen en zeker bij deze auto waarbij de koppeling vrij vroeg pakt. Na een kleine gewenningsperiode is de auto steeds meer gaan bevallen, alleen blijft het inderdaad oppassen bij drempels omdat de auto zo laag ligt. Na ongeveer twee maanden besloten de onderkant van de auto een anti roest behandeling te laten geven door mijn garage. De draagarmen en het subframe van de 159 staan er om bekend dat ze op een gegeven moment gaan roesten en dat wil ik natuurlijk voorkomen. Tevens zelf dagrijverlichting geïnstalleerd zodat de koplampen niet voortdurend aan hoeven te staan. In de zomer naar Spanje op vakantie geweest; dit is een heerlijke reisauto die zich op de snelweg prima thuis voelt!

Squadra
In december was het dan toch tijd voor de squadra-tunig, toch wel een must bij deze motor. Die zorgt op zich voor hele vlotte rijprestaties maar zonder de auto indrukwekkend snel te maken. Na de tuning is dit zeker wel het geval, wat een trekkracht en dat bij lage toeren al. Op de snelweg bij 100 het gas indrukken in de zesde versnelling is een feest!

Meer ervaringen volgen.

Update december 2022

  • 35.000 km

Inmiddels heb ik alweer 10'000 km's gereden sinds mijn laatste review dus tijd voor een update. Helaas begon het jaar minder goed vanwege een probleem met de versnellingsbak wat zich manifesteerde door een lichte trilling bij het gasgeven. Het bleek uiteindelijk dat het massavliegwiel vervangen moest worden en dat was geen goedkope reparatie. Met de garage waar ik de auto had gekocht uiteindelijk een deal gesloten waarbij meteen ook de koppelingset en hydraulische druklager werd vervangen zodat alles weer op in top rondom de versnellingsbak. Niettemin teleurstellend voor een auto met dit kilometeraantal maar ik heb gelezen dat dit inderdaad een zwak punt van de 159 kan zijn. Kan ook niet uitsluiten dat mijn vrouw wellicht wat bijzondere koppelingsroutines heeft aangeleerd wat deze auto niet zo gewaardeerd heeft ;-)

Het lage aantal kilometers dat deze auto had bij aankoop is overigens prima verklaarbaar en een mooi verhaal. In 2012 is deze auto nieuw gekocht door een Belgische arts die helemaal weg was van dit model maar de auto wilde bewaren voor zijn pensioen. Dat duurde echter nog een jaar of 7 en in de tussentijd heeft hij de auto binnen gestald en iedere maand ongeveer 40 km gereden om te voorkomen dat de auto schade zou oplopen ("wat rijdt dat slijt, wat staat vergaat"). Echter, uiteindelijk is de beste man tegen een klassieke Giulia aangelopen en besloot hij toch de auto te verkopen. En zo is deze auto via één andere vorige eigenaar bij mij terecht gekomen.

De auto rijdt inderdaad nog steeds als nieuw en is na de chiptuning nog verfijnder geworden. Hij blijft regelmatig positieve reacties op de weg ontvangen en het is natuurlijk zo dat je de 159 inmiddels weinig meer ziet op de weg, laat staan in deze uitvoering; dat geeft toch een leuk exclusief gevoel. Verder heb ik buiten een grote onderhoudsbeurt dit jaar geen onderhoud gehad m.u.v. een preventieve ingreep door het vervangen van de zgn. banjobout. Deze zorgt voor de olietoevoer richting de turbo en blijkbaar kan het filter dat hierin zit verstoppen waardoor de turbo kapot kan gaan. Aangezien dit een auto is die ik graag zie als een klassieker in wording en daarom in topconditie wil houden heb ik die laten vervangen. Preventieve roestbehandeling van subframe en draagarmen had ik al eerder gedaan zoals bericht in het eerste deel van dit verslag.

De 159 ti is verder een uiterst comfortabele reisgenoot, ondanks de wat strakke vering; drempels blijven wel oppassen en soms wens je je dat je niet altijd hoeft te schakelen (files bijvoorbeeld) maar verder is het gewoon genieten met deze unieke en zeldzame Alfa Romeo!

Update 2023

  • 53.000 km

Tijd voor een korte update. Het afgelopen jaar eigenlijk geen problemen met de auto gehad. Inmiddels zet ik er vrij standaard jaarlijks ongeveer 15000 km op de teller bij en daardoor is de huidige kilometerstand nog steeds bescheiden. De 159 blijft een heerlijke auto om te rijden en zoals met iedere Alfa, als je maar tijdig onderhoud laat plegen n er fatsoenlijk mee rijdt zul je er doorgaans weinig of geen problemen mee hebben. Dit jaar uiteraard weer de jaarlijkse olieverversing laten doorvoeren alsmede de distributieriem en waterpomp. Wel wat irritatie met de ruitenwissers gehad, die werkten een tijd niet goed maar dat is inmiddels ook opgelost.

De auto is inmiddels 12 jaar oud maar daar merk je niets van, alles functioneert prima en hij voelt nog steeds strak en fris aan. Niettemin denk ik al wel aan een vervanger, wellicht ergens volgend jaar, enerzijds omdat mijn kinderen achterin langzaam wat weinig beenruimte hebben en anderzijds omdat een hybride of elektrische auto langzaam ook wel aantrekkelijk begint te worden. Maar voorlopig blijven we nog even genieten!

Update 2024

  • 71.000 km

De Alfa 159 blijkt inmiddels een trouwe en betrouwbare reispartner. Vorig jaar behoorlijk wat kilometers afgelegd, onder meer woon-werkverkeer en een vakantie in Kroatië, zonder enige problemen. Inmiddels staat er nu iets meer dan 70K op de teller. Ik laat de bodemplaat ieder jaar bij de APK-keuring op roest controleren en die blijkt (mede dankzij de anti-roestbehandeling in 2021) nog in prima staat. Die bodemplaat blijft een aandachtspunt bij dit model maar ook vanuit dat oogpunt kan deze auto nog jarenlang mee. En verder blijft het autorijden natuurlijk genieten, heb me recentelijk nog verbaasd over hoe rustig en stabiel de auto aanvoelt op de snelweg (autobahn) bij snelheden rond de 180 km/u, ondanks dat ik dat niet al te vaak doe! Blijft de vraag over hoe lang we deze auto blijven doorrijden, het zal vermoedelijk geen jaren meer zijn vanwege de eerder genoemde groter wordende kinderen. Maar het zal met pijn in mijn hard zijn om ooit afscheid te nemen!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.