Alfa Romeo 159 1.750 TBi Distinctive (2009)

autoreview

Alfa Romeo 159 1.750 TBi Distinctive (2009)

Signalement

Uitvoering159 1.750 TBi Distinctive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst125.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Witte tornado

  • 19.950 km

Om te beginnen wat geschiedenis: sinds 1999 ben ik een echte Alfista. Tot 2007 heb ik in een 156 gereden. Eerst een zwarte 1.8 Twinspark sedan, daarna een 2.0 JTS Sportwagon (zwart met naturel kleur leer - volgens mij nog steeds de mooiste combinatie). Daarna zakelijk een BMW 3 serie (320i) en hiervoor dus een Subaru Outback 2.0D. Bij 'dienstauto's' speelt de prijs iets minder een rol, zelf zou ik niet gauw een BMW kopen want een beetje toeters en bellen drijft de prijs wel erg op. Verder geen kwaad woord over de 'Dreier'. De Subaru was ook prima, op die diesel na dan (kwestie van smaak).

Nu dus terug naar het enig juiste merk: Alfa. Na veel wikken en wegen, internet afzoeken etc. viel de keus op een witte (!) 159 met de nieuwe turbo-benzine motor. Die kleur was even wennen (het is een soort gebroken wit), mijn vrouw vond het meteen mooi en ik inmiddels ook. Binnen zwarte Alfatex.

De Alfa is in maart gekocht, maar nog net van bouwjaar 2009 (december), hetgeen een aanzienlijke korting opleverde. Ik heb de auto namelijk via mijn bedrijf in Polen gekocht en daar gelden flinke kortingen in dit geval. Om jullie jaloers te maken: deze Alfa 159 Distinctive 1750 TBi kost daar normaal 124.000 PLN (zeg maar 31.000 Euro) en nu rond de 105.000 (dus ruim 26.000 Euro).

Naast de normale Distinctive uitvoering nog echt aluminium op het dashboard, navigatie, Blue&Me en parkeersensoren (is in Nederland misschien standaard in deze uitvoering?).

Inmiddels bijna 20.000 gereden. Kort wat toelichting op mijn waarderingen:

- Comfort
Prima ook tijdens lange ritten. De stoelen zitten fantastisch en het onderstel is hoewel sportief toch ook comfortabel afgesteld. De motor is bijzonder stil (naar mijn smaak zelfs wat te stil voor een Alfa).

- Prestaties
Alle voordelen van een diesel (koppel!) zonder de nadelen. De 200 pk vermogen is bij zo'n 1500 toeren al beschikbaar en blijft dat ook. Je kunt echt heel hard rijden met deze auto, wat helaas bijna nergens meer mag...

- Betrouwbaarheid
Typisch Alfa: rijdt prima, maar er zijn wel wat kleine dingetjes. Navigatie-systeem slaat heel af en toe op tilt (2x totnutoe). Uitzetten en een paar minuten wachten is de oplossing. Lampje van motor-management gaat zonder reden branden - 2x naar de dealer geweest. Er zou iets met een of andere sonde zijn. Is inmiddels verholpen. Afwachten verder maar. Het blijft een Italiaan en gelukkig maar, wie dit soort kleine mankementen irriteert moet maar een Japanner kopen.

- Gebruik
De fabrieksopgaves over het verbuik zijn wel erg optimistisch. In de praktijk is in de stad 1 op 9 al heel mooi, op de snelweg kan met fluwelen voet de 1 op 14 wel gehaald worden (in Nederland, constant rijden binnen de toegelaten snelheid). De computer geeft over de afgelegde afstand (bijna 20.000) een gebruik van rond de 1 op 10.

Conclusie: een echte Alfa (met alle voor- en nadelen) en een fantastische auto om in te rijden. Binnenkort wat meer en enkele foto's.

Winter...

  • 23.000 km

Een korte update - niet zoveel kilometers meer, maar wel onder andere omstandigheden.

Begin november winterbanden laten monteren (Falken HS439) en dat is vooral in sneeuw een wereld van verschil. De Alfa houdt zich prima bij vorst en ijzel - natuurlijk niet te vergelijken met de Subaru waar ik vorige winter mee reed, maar dat is een heel ander soort auto. Een voordeel t.o.v. de Outback: de kachel van deze 159 is echt geweldig - begint zijn werk heel snel en je kunt het bloedheet stoken indien gewenst. Alle electronica houdt zich wonderbaarlijk goed, ook na een nachtje buitenslapen bij -20 in Warschau eind november.

Het probleem met 't controlelampje van het motormanagement lijkt opgelost. Verder geen mankementen behalve dat het navigatie/audio-systeem weer een keer vast liep (alles uitzetten en minimaal 10 minuten wachten blijkt de oplossing). Er is ook een regencensor aan boord, die zijn werk soms al te enthousiast doet - ook dit is weer te verhelpen door de ruitenwisser zelf te bedienen. Allemaal kleinigheden dus, die je eigenlijk in een review over Alfa Romeo niet hoeft te noemen - dat hoort er nu eenmaal bij. Belangrijker is hoe de auto rijdt en dat is nog steeds fantastisch, de motor begint (gelukkig!) wat meer herrie te maken en het verbruik blijft gemiddeld ongeveer 1 op 10.

Op naar de eerste servicebeurt, maar dat is pas bij 35.000 en dan zal die sneeuw toch wel weg zijn...

De eerste service-beurt

  • 35.000 km

De laatste tijd wat minder gereden met deze Alfa (verandering van werk), maar nu dan toch eindelijk de eerste beurt. Na anderhalf jaar! Had dit vooraf niet voor mogelijk gehouden, maar de techniek gaat inderdaad vooruit. Eigenlijk geen enkel probleem tijdens die eerste 35 duizend km (behalve de reeds beschreven avonturen met het controle-lampje), ook de service-beurt bracht geen gebreken aan het licht. Alleen olie, filters etc vervangen en klaar was ie weer voor de volgende rit. De beoordeling bovenaan aangepast, de betrouwbaarheid kan ik nu zeker hoger waarderen!

Na 7 jaar

  • 125.000 km

Onlangs kwam ik bij het opschonen van mijn bookmarks de link naar autoweek.nl weer eens tegen en las ik dit review van lang geleden. De Alfa is nog steeds in bedrijf, dus reden voor een update.
Na 7 jaar nog altijd perfect tevreden met deze auto: blijft ondanks de leeftijd nog steeds een hele mooie wagen. De TBI motor is wat luidruchtiger geworden, maar dat vind ik persoonlijk absoluut geen nadeel. Echte problemen zijn er al die tijd niet geweest. Pas een maand geleden was er sprake van een gierend geluid vanonder de motorkap bij het optrekken. Vorige week bleek de stuurbekrachtiging opeens nauwelijks te werken; na controle van het vloeistofpeil (onder minimum) en bijvullen was dit weer verholpen. Het gierende geluid komt dus waarschijnlijk van de pomp van de stuurbekrachtiging. Binnenkort even laten controleren; een nieuwe pomp nodig wellicht of een lek ergens in het systeem.
Het onderstel is veel beter bestand tegen slechte omstandigheden dan dat van de 156. Een hele verbetering, hoewel ik die 156 nog steeds beter vind sturen (mijn vrouw rijdt in een 2.0 jts van inmiddels 14 jaar oud en af en toe mag ik die lenen...).
Wat zwakke plekken: het geluids/navigatie syteem - moeilijk te bedienen (geen touchscreen natuurlijk) en af en toe doet het waar het zelf zin in heeft; de airco, die om de zoveel tijd uit zichzelf aanslaat; de accu (inmiddels al derde exemplaar) en de regensensor (onbetrouwbaar).
Het benzineverbuik is vrij constant gebleven al die tijd en van olie-gebruik is eigenlijk geen sprake (groot verschil met de 2.0 jts motor van de 156).
Kortom: prima auto en geen echte reden om iets anders te kopen (hoewel die nieuwe Giulia wel fantastisch is...).

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.