Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.5 V6 24V Q-System (2002)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 156 Sportwagon 2.5 V6 24V Q-System |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 160.000 km |
KM-stand laatst | 231.000 km |
adios icoon
- 231.000 km
Na 4 jaar met heel veel plezier in de 156 V6 rond te hebben gereden is het tijd om afscheid te nemen. Deze auto is duur in het onderhoud en 4 jaar lang heeft het rijplezier deze bovengemiddelde onderhoudskosten ruimschoots goed gemaakt. Nu wordt het tijd onder ogen te zien dat het tijd wordt een economisch meer verantwoorde keuze te maken. Toen we de auto kochten verwachtten we maximaal 10.000 km per jaar te rijden en daarom hebben we bij aanschaf de nadruk gelegd op een prettige auto (V6 én automaat in een raspaardje kun je wel als prettig kenschetsen). Helaas bleek het dat we in de praktij dichter in de buurt van 20.000 km per jaar kwamen en dan wordt de auto onevenredig duur. Door de onderhoudskosten, maar ook verbruik begint dan een serieuze kostenpost te worden, want gemiddeld 1 op 8 en dat nippen van het duurste goedje (ivm chiptuning) slaat daadwerkelijk een gat in begroting met die kilometrages.
Met gemengde gevoelens dus volgende week het afscheid. Blij door de besparing die we op autokosten hopen te verwezenlijken, triest omdat we niet warm lopen voor de 159 als opvolger en we dus voor het eerst in 6 jaar geen Alfa meer als eerste auto rijden.
Gelukkig hebben we nog een Alfa 155 en een Alfa 33 die ons Alfistenhart beroeren.
De opvolger wordt een Renault Laguna.
Ondanks dat we een ander merk terugkopen, vul ik in dat ik weer een auto van hetzelfde merk zou kopen. Ik blijf tenslotte Alfist en hoop dat Alfa ooit weer een auto in onze prijsklasse aan kan bieden die een echte Alfa is in plaats van een auto die van achteren een kopie van zijn voorganger is, van opzij een Opel Vectra, van binnen niet meer dan redelijk mooi is en volledig moet varen op het enige echt mooie deel, het front... ik heb het dan over de 159 uiteraard. Maar dat is dat slechts mijn mening, veel mensen vinden de 159 prachtig en een echte Alfa en evenveel mensen vinden de laatste echte Alfa juist de 75, of de 155.
Overigens storingen en onderhoud:
Bij 180.000 km een versnellingsbakrevisie.
Daarnaast eigenlijk alleen onderhoud die gebruikelijk is bij een auto met een kilometerstand van rond de 200.000 km. Alleen dat onderhoud laten uitvoeren bij de dealer is onevenredig duur. Helemaal als je erachter komt dat na 4 jaar en duizenden euro's de eigen dealer precies evenveel inruil biedt als elke willekeurige handelaar. Wat is een vaste klantrelatie waard heren van Wim Prins? Of heeft u geen vertrouwen in het door uw eigen werkplaats uitgevoerde onderhoud aan de auto van uw klanten?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.