Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.4 JTD 20V Distinctive (2004)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 156 Sportwagon 2.4 JTD 20V Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 130 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na al 2 156 Berlina’s versleten te hebben, te weten een 2.0 Selespeed en een 2.5 V6, was het nu tijd geworden voor een station met dieselmotor. Station ivm. zeilen e.d. van de boot en diesel ivm. de kilometrages per jaar die richting de 50.000 gingen.
Bij de bestelling van deze auto ging ik uit van het feit dat ik niet veel vermogencomfort wilde inleveren en ging daarom voor de 2.4 20 klepper met 175 PK. In combinatie met een berg opties werd uiteindelijk een lichtblauw metallic versie besteld. Ik wilde eerst donkerblauw met lichtbeige leer, maar die combinatie bleek een levertijd van meer dan een half jaar te hebben...
Bij het ophalen van de Sportwagon na ongeveer 10 weken wachten, was ik wederom verrast van de mooie nieuwe styling in combinatie met de bergen aan extra’s die er bij besteld waren: open dak, Xenon verlichting, Connectpakket met telefoon ingebouwd, blauw leren bekleding, comfortpakket met regensensor, beslagenruiten en vervuilde luchtsensor, stoelverwarming, 17’ lichtmetaal etc. etc. Echt een sublieme uitvoering van blijvend mooi model, al zeg ik het zelf.
Na de showroom uitgereden te zijn merkte ik pas wat voor koppel een 2.4 20 klepper in zich heeft. Ongelofelijk hoe dit rijdt, een 2.5 V6 benzine maakt alleen een mooier geluid (vanzelfsprekend) maar verder heb ik hem geen moment meer gemist.
Aangezien ik al gewend was rustig aan te doen bij drempels met mn vorige auto, had ik hier geen overmatig last van. Wel heb ik gemerkt dat de carterbeschermer altijd erg laag hangt onder de auto waardoor je bijvoorbeeld paddestoel drempels haast onmogelijk kan nemen zonder de beschermer tegen de grond te laten schuren.
Ook heeft ook deze auto last van krakende voorpoten. Draagarmen zijn al een keer vervangen, maar zonder resultaat. Ook vind ik de auto nog steeds te veel ’kraken’ en ’rammelen’, een , helaas, veel voorkomend issue onder de 156’s.
Ondanks de kleine genoemde dingen is, nu na 80.000 kilometer in anderhalf jaar de Sportwagon nog steeds een heerlijk rijdende limousine met sportieve affiniteiten en een prachtige vormgeving. Nog een kilometer of 60.000 en dan op naar de 159.
PROBLEMEN
- Krakende voorpoten : draagarmen vernieuwd, linksvoor nog steeds last bij droog weer.
- Verkeerd aangevende brandstofmeter : nieuwe meterset ligt klaar bij dealer, maar ik hoef m niet. Is voor de volgende eigenaar om dit eventueel te laten vervangen zonder enige kosten.
- Kromme velgen : al 2x een kromme velg gehad zonder hard ergens op gereden te zijn. Telkens discussie met dealer of het garantie is of niet, tot nu toe onder garantie nieuwe velg gekregen.
- Defecte accu : Na 2x stil staan auto bij dealer neergezet, accu bleek defect.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.